Nejlepší je svalit vlastní neschopnost na nevinného.
Náš příběh není nikterak dramatický jako případy jiných, které jsem na blogu již zveřejnila. Ale myslím, že stojí za povšimnutí, páč opět ukazuje na neschopnost, neprofesionalitu a nedostatek empatie molochu jménem sociální správa.
Náš příběh, tedy spíše příběh mého muže musím uvést od začátku. Můj muž marodí již víc než rok a vlastně na doporučení lékaře vojenské nemocnice oddaluje nutnou operaci zad a daný stav udržuje rehabilitacemi, nic jiného již nejde dělat. Snaží se, i když trpí velkými bolestmi, ale operace je prý konečná.
Ve svém životě, i když profesionálním řidičem byl jen poslední dva roky, najezdil víc než 1 800 000 km a to se samozřejmě podepsalo na jeho zdravotním stavu. Do práce se bohužel už nemůže vrátit a do důchodu mu chybí rok. Jelikož placeně můžete marodit jen rok, plánoval přejít na pár měsíců v polovině června na pracovní úřad a překlenout dobu, kdy se mu již do předčasného důchodu vyplatí jít.
Svůj plán změnil po té, co dostal ze sociálky návrh, že může požádat o prodloužení placené nemocenské o tři měsíce a pak o další tři atd. Jo byla to hezká představa.
Návrh přišel v dubnu s tím, že smí požádat až těsně před koncem. Rok končil v polovině června. Návrh vypsala ošetřující lékařka a byl zaslán na sociální správu 8.6. Po třech týdnech přišlo upozornění, že chybí nějaké podklady. Podklady byly dodány a místní sociální správa v Mělníku sdělila, že je vše v pořádku. Po 30 dnech ticha se můj muž začíná zajímat, co teda bude. Už mu samozřejmě od poloviny června neběží žádné nemocenské dávky. Bylo mu sděleno, že revizní lékař má jeho žádost v hromadě dalších, a že vlastně mají na vyřízení 60 dnů.
Můj muž podotýká, že kdyby žil sám a neměli bychom žádné úspory, už chcípne hlady. A v tomto případě navíc o nic nejde, už mohl dát výpověď a pobírat dávky z pracáku a vybrat si spravedlivě, co do systému po celý pracovní život narval.
Po 60 dnech, tedy v pátek minulý týden přijde dopis s modrým či jakým pruhem, že řízení se přerušuje.
A důvod?
Prý nedodal všechny podklady. Další telefonáty a zjišťování. Ano, vše je v pořádku, žádné doklady nechybí.
To jen pracovnice mělnické sociální správy neposlala všechny potřebné doklady vyššímu orgánu a odjela na dovolenou. Jiná pracovnice zřejmě neznalá věci, asi neuměla číst, napsala na základě urgence návrh na pozastavení z viny mého muže. A běží nám dalších 60 dní.
Co na to proboha říct?
Peníze přišly naposledy za polovinu června a od té doby je můj muž doma zadarmo a neví, jak se rozhodnout dál.
No v pondělí odešlo naše odvolání.
Už nemáme ani vztek. Jen si říkáme, co fakt nějaký chudák, co nemá nikoho a ani úspory.
Z čeho proboha žije?!
P.S Dnešní téma odlehčuji úvodní fotkou růží a již posledních pár dní tradiční pozvánkou na klobásy.
Už se to blíží. A hezký den, když nejde o život, nestojí za to si kazit den.
Ahoj Marti, sice odlehčuješ růží, ale spíš by se hodily jako ilustrace její trny, protože mě při čtení úplně jímá hrůza z našeho skvělého "lidského a vstřícného" systému a připomíná mi to jeden starý vtip.
OdpovědětVymazattento: Je to černé a klepe to na dveře. Co to je?
Naše růžová budoucnost.
Mějte se krásně, přestože život klade překážky.
Marcela
Marcelko, já vím ty trny ale my už to po těch měsících stresu bereme celkem v pohodě. Žít zatím máme z čeho :-) Měj se krásně.
VymazatNo o život nejde. Ale jak se to vezme!!! Člověk by nevěřil! Jenže!!!
OdpovědětVymazatPřes všechno přeji hezké středeční odpoledne!
Hanka
Hani, ano někomu by třeba už v tomto případě šlo, máš pravdu. Měj hezký večer.
VymazatNáš systém je plný papírů, zase papírů a ještě jednou papírů. Završeno tisíci úředníky, kteří nic nevytváří, nebudují, jen lidem hází klacky pod nohy. Nuceni zhora lidem podpory škrtat, protože nejsou peníze. Ale na platy tolika úředníků, na to máme, že? Státní administrativa posledních 20 let vzrostla několikanásobně, ale obyčejným lidem je to akorát k vzteku, protože mu stejně z nich nikdo nepomůže.
OdpovědětVymazatMarti, držím palce, ať tohle úřední kolečko máte brzo za sebou.
Petra
Péti, máš ve všem pravdu a já se kvůli těmhle věcem rozčiluju pořád. Děkuji a hezký zbytek dne.
VymazatMarti, přesně jak píše Petra, systém je plný papírování. Vidím to hlavně v posledních letech, kdy můj muž, který papírování ze srdce nesnáší, musí běhat po úřadech a vyřizovat.
OdpovědětVymazatNejdříve se to týkalo jeho opatrovnictví maminky, která má Alzhaimera v pokročilém stádiu a není už schopná právních úkonů. Jen převod zahrady trval několik měsíců. Proč? Stále něco chybělo. Teď zase vyřizuje různé záležitost, které se týkají jeho otce, bylo by to na dlouhé povídání. Nejde mi do hlavy, proč se sociální věci vyřizují přes úřad práce.
Marti, držím palečky, aby už se řízení neprotahovalo. Růža
Růži, nejen papírování ale bohužel plný diletantů a amatérů. Ale jak vidím, to ty znáš. Měj se krásně a díky.
VymazatMarti, klasika... Pristup uradov je rovnaky aj u nas... Len mi hlava neberie tu benevolenciu pravovnikov... Nieco neposlu? Nic sa nedeje ... Ziadny postih, ziadna pokuta... Ved dovolenka pred nami... Len by nieco zabudol poslat obcan... To by si urady zgustli... Len stale nechapem (zijeme v case modernych technologi, vsak? ) ze NIKDE a NIC nejde ako po masle ... Bez zbytocnych zadrhelov ... Aaaaale, skoda sa rozculovat a kazit si prijemne leto... L.
OdpovědětVymazatLaury, není opravdu už co dodat. Měj se krásně.
VymazatMarti, to by mne také vytočilo. Oni mají na vše čas, ale pokud my něco zpozdíme, to se to rychle urguje. Ten systém fakt nechápu, tak snad manželovi vše dobře dopadne a nemocenskou mu zpětně doplatí.
OdpovědětVymazatPřeji prima večer. D.
Dáši, nejhorší je, že můj muž se s ničím nezpozdil. Vše, co požadovali, dodal 22.6. Takže tady jde o svádění problémů vlastních na nevinného a to mě rozčiluje. Díky a měj hezký den.
VymazatSetkání s úředním šimlem někdy bývá tristní. Tak ať to brzy dotáhnete ke správnému konci.
OdpovědětVymazatStáni, uvidíme, jak to dopadne. Měj hezký čtvrtek.
VymazatMarti, každý z nás buď na sobě, či na příběhu z blízkého okolí vnímá nesmyslnost některých úředních postupů. Nejvíce mne fakt štve, že příslušný úředník/úřednice není za nic postihnutý. I oni by měli mít nastavené lhůty, ve kterých prostě musí vyřídit pro občana důležité záležitosti - viz okamžité přeposlání dodaných dokladů. V tomto případě máte zajisté možnost stížnosti na postup úřednice (což bych s gustem udělala) a zdůraznit hlavně finanční potíže, do kterých se její vinou stěžovatel dostal. Je to neustálý boj s úředním šimlem a v době počítačů, kdy stále zdůrazňují jak se všechny procesy zrychlují, je to opravdu nepochopitelné. Jak já říkám, vše je jenom v lidech a o lidech. Takže paní úřednici bych to také znepříjemnila. Nesmíme si nechávat vše líbit, viď? Viz boj Věrky s posudkovými lékaři...
OdpovědětVymazatPřeji manželovi hlavně život bez bolestí (můj švagr skončil před lety také na operaci zad) a pevné nervy. Má v tobě velikou oporu a být na vše DVA je nesmírně důležité.
Ála
Alenko, děkuji ti za krásný komentář. Na podaní stížnosti se chystáme, jen jsme teď upřednostnili odvolání. Podat teď stížnost vzhledem ke zkušenostem s tímto molochem by můj muž dostal zaručeně zamítavé stanovisko, i přesto, že mu to správa vlastně sama nabídla. Vůbec jsme před tím o této možnosti nevěděli. Stížnost rozhodně podáme, až budeme znát nějaké rozhodnutí ať už pozitivní či negativní. Měj pěkné dny.
VymazatS tím souhlasím,také bych si počkala. A.
VymazatMarti, žádali jsme za mamku na dávky, které doporučila lékařka, o tom, že to bylo na podzim a přišlo vyrozumnění o přerušení řízení v lednu,následně telefonát, že vše podléhá vyšší moci a sdělení, že někdy přiďelenou částku vyřizují s pozůstalými, mě sebrala všechny iluze v náš systém. Žadatelů je mnoho je pravidelná odpověď.
OdpovědětVymazatA proto užíváme léta a bereme život bez plánování, tak jak přichází. Radovat se z maličkostí a blízkosti milých je krásné.
Měj hezký den. Jo a kozačky jsou parádní. J.
Jani, ani nevím, co na to říct. Je to děs. Nejvíc mě děsí, že nejsme výjimka, že je to zkrátka standard. Díky a hezké dny.
VymazatAsi bylo už všechno řečeno. Já nemám slov! Tyhle "příhody" si beru osobně, cítím nespravedlnost, nekompetentnost, liknavost a to vše bez jakéhokoli postihu chybujících úředníků. Státní správa nám hezky bují. občan jen zírá, jsou tu přece pro nás, že....
OdpovědětVymazatManželovi přeji hlavně zdraví, i když trocha peněz by se taky hodila :o)
Marti, držte se! Helena
Helenko, děkuji a měj se hezky.
VymazatMilá Marti, reaguji asi pozdě a jako posledníček. Znám, zažila jsem na vlastní kůži. Ten postup, že něco podáš na sociálku - myslím že cokoliv, a oni jednání přeruší, to je běžná praxe a jejich postup, který praktikují. Každý papír tím pádem trvá něco mezi 6- 9 měsíci. i dýl. Znám to, ptž jsem si se svými nemocemi zažila vyřizování různých věcí. Jednala jsem s několika lidmi ze sociálky a dle jejich povahy jsem se setkala se soucitem, snahou pomoci, anebo taky jak bylo výše napsáno, že se prostě vyplatí počkat, protahovat, ptž klient dříve umře, než se dočká - to je prý běžná praxe. Já teď 5 měsíců čekám na modrou kartičku na parkování... přerušeno 1.6.. bez toho, že bych měla cokoliv dodat, všechno mají rozhoduto. ale to je jen malá věc. Nejhorší je, že není v lidské moci s tím molochem pohnout, ptž všechno trvá dlouho... Tady je vidět, že se člověk musí spoléhat jen na sebe, taky jsem byla v situaci, že jsem si platila pečovatelku ze svého, 16 tisíc měsíčně, kdybych na to neměla, tak tady zhebnu.. Vám držím palce. hodně , fakt. Lenka kočka.
OdpovědětVymazatLeni, vím, že je plno otřesných případů a rozčiluje mě to všechno. Když vidím, co vše postoupila Věrka, kde všude byl její příběh už zveřejněn, co všechno už musela udělat a stejně nic, říkám si, že s tím molochem snad nic nepohne. Taky ti držím palečky a ať je aspoň trochu dobře.
Vymazat