Před časem jsem psala, že začala platit novela zákona, která zakazuje marketingové volání. To úvodní foto s tématem souvisí. Část lidí zkouší na ty druhé hru na loutky a snaží se manipulovat a mám zkušenosti i s podváděním.
Mně se od července, když už novela od 1.7. platila, zvedl počet těchto otravných telefonátů. Tak když jsem narazila na informaci, že po platnosti zákona se zvedla vlna stížností, začala jsem se tím tématem zabývat.
Co jsem zjistila, si můžete přečíst v článku viz níže. Potom jsem zahlédla někde titulek o kritice markeťáků ohledně zákazu volání. Prý to bylo zbytečné, protože oni měli velmi malý počet stížností. Dál jsem článek ani nečetla, protože důvod mi připadal fakt směšný. Jak by mohli mít stížnosti, když to nebylo porušení zákona a člověk si mohl stěžovat tak leda na nádraží. Tak teď si ověřili, že si lidé stěžují a hodně.
Většina lidí nemusí zvedat cizí telefonáty, a tak se vyhne tomuto problému. Ovšem někteří z nás používáme telefon jako pracovní a zvedat telefony je povinnost.
Mějte pohodový den bez obtížných telefonátů.
Zákaz nevyžádaných telefonátů zvýšil od července počet stížností
Marta Dušková
Novela zákona o elektronických komunikacích č. 374/2021 Sb., kde je zahrnut i zákaz nevyžádaných telefonátů, tedy zákaz telemarketingu, začala platit od 1. července. Přesto nebo právě proto bylo za červenec stížností na nevyžádané telefonické nabídky víc než za celý loňský rok. Znamená to, že novela zákona funguje, jak má.
Zvýšení stížností po 1. červenci 2022 jsou důkazem osvěty Českého telekomunikačního úřadu, protože lidé o změně zákona, který má zabránit nevyžádaným telefonátům, vědí.
Dřív si stěžovat často ani nešlo, pokud náhodou spotřebitel nevyužil možnosti vyjádřit ve veřejném seznamu nesouhlas s marketingem, bylo volání s nabídkami v souladu se zákonem. Teď to platí jinak. Pokud člověk nedá veřejně nebo individuálně společnosti výslovný souhlas, nesmí ho s prodejními ani marketingovými hovory obtěžovat.
„Pozitivní vliv novelizace vidí i spotřebitelská organizace dTest nebo právník František Nonneman ze Spolku pro ochranu osobních údajů. „O té legislativní změně se dost mluvilo a psalo, takže uživatelé víc chrání svoje práva, víc se ptají, odkud má volající jejich číslo, a zjevně si i víc stěžují,“ souhlasí Nonneman.
Porušení zákona může přijít draho. ČTÚ může udělit pokutu ve výši až 50 milionů korun nebo až 10 procent z čistého obratu za poslední ukončené účetní období společnosti porušující zákon – je to podle toho, která z hodnot je vyšší.
Jak se bránit proti porušování nových pravidel informuje přehledný návod Nevyžádané marketingové hovory – postup krok za krokem | Český telekomunikační úřad (ctu.cz) připravený ČTÚ. Podrobné informace k tématu jsou k dispozici na odkaze Soumrak nevyžádaných hovorů. Bič na obtěžující telefonáty funguje | Peníze.cz (penize.cz).
Slovo redaktorky
V poslední době mne nikdo neotravoval, ale byla doba, kdy toho bylo docela dost.
OdpovědětVymazatJenže já to hned utnu nebo to nevezmu.
Hezký den, Marti !
Hanka
Já nemám pocit, že by se mi počet otravných telefonátů zvedl. Pokud už mi někdo zavolá, tak ho přerušuji s tím, že jsem v práci a nemá čas se bavit (což je většinou pravda) se současnou žádostí, aby mne vyřadili ze svého seznamu.
OdpovědětVymazatHezký den
Hezký článek Marti. Mně naštěstí nikdo nevolal, ale manželovi ano s nabídkou levnějších energií, protože se všechno strašně zdražuje. Také netušil, kdo mu volá a tak si poslechl, co říkají, a hovor okamžitě ukončil. Já neznámá čísla většinou vůbec nezvedám, pokud nemám objednaného nějakého řemeslníka, protože ten může mít i více čísel. Měj se moc pěkně.
OdpovědětVymazatAno, mě se frekvence těchto telefonátů zvýšila... Většinou nezvedám, když už ano, ukončím je velmi rychle.
OdpovědětVymazatMěj příjemný den. Helena
Ahoj Marti, mám v poslední době hodně telefonátů z ciziny, hlavně z Belgie. Nezvedám a zablokuju. Někdy to je i několikrát denně. Zdraví Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz