čtvrtek 18. srpna 2022

otravné telefonáty

Před časem jsem psala, že začala platit novela zákona, která zakazuje marketingové volání. 
To úvodní foto s tématem souvisí. Část lidí zkouší na ty druhé hru na loutky a snaží se manipulovat a mám zkušenosti i s podváděním.
Mně se od července, když už novela od 1.7. platila, zvedl počet těchto otravných telefonátů. Tak když jsem narazila na informaci, že po platnosti zákona se zvedla vlna stížností, začala jsem se tím tématem zabývat. 
Co jsem zjistila, si můžete přečíst v článku viz níže. Potom jsem zahlédla někde titulek o kritice markeťáků ohledně zákazu volání. Prý to bylo zbytečné, protože oni měli velmi malý počet stížností. Dál jsem článek ani nečetla, protože důvod mi připadal fakt směšný. Jak by mohli mít stížnosti, když to nebylo porušení zákona a člověk si mohl stěžovat tak leda na nádraží. Tak teď si ověřili, že si lidé stěžují a hodně.
Většina lidí nemusí zvedat cizí telefonáty, a tak se vyhne tomuto problému. Ovšem někteří z nás používáme telefon jako pracovní a zvedat telefony je povinnost.
Mějte pohodový den bez obtížných telefonátů.

Zákaz nevyžádaných telefonátů zvýšil od července počet stížností
Marta Dušková

Novela zákona o elektronických komunikacích č. 374/2021 Sb., kde je zahrnut i zákaz nevyžádaných telefonátů, tedy zákaz telemarketingu, začala platit od 1. července. Přesto nebo právě proto bylo za červenec stížností na nevyžádané telefonické nabídky víc než za celý loňský rok. Znamená to, že novela zákona funguje, jak má.

Zvýšení stížností po 1. červenci 2022 jsou důkazem osvěty Českého telekomunikačního úřadu, protože lidé o změně zákona, který má zabránit nevyžádaným telefonátům, vědí.

Dřív si stěžovat často ani nešlo, pokud náhodou spotřebitel nevyužil možnosti vyjádřit ve veřejném seznamu nesouhlas s marketingem, bylo volání s nabídkami v souladu se zákonem. Teď to platí jinak. Pokud člověk nedá veřejně nebo individuálně společnosti výslovný souhlas, nesmí ho s prodejními ani marketingovými hovory obtěžovat.

„Pozitivní vliv novelizace vidí i spotřebitelská organizace dTest nebo právník František Nonneman ze Spolku pro ochranu osobních údajů. „O té legislativní změně se dost mluvilo a psalo, takže uživatelé víc chrání svoje práva, víc se ptají, odkud má volající jejich číslo, a zjevně si i víc stěžují,“ souhlasí Nonneman.
Teď je podle Nonnemana míč na straně ČTÚ. V případech, kdy si teď lidi stěžují, podle něj jen málokdy jde o nevědomost nebo nedbalost. Většinou je o to prý vědomé ignorování zákona. „Několik rychle udělených vysokých pokut ze strany ČTÚ by mohlo takové chování, když ne vymýtit, tak aspoň ještě víc omezit,“ věří František Nonnemann“. Zdroj: https://www.penize.cz/ochrana-spotrebitele/435888-soumrak-nevyzadanych-hovoru-bic-na-obtezujici-telefonaty-funguje#element_10_8643

Porušení zákona může přijít draho. ČTÚ může udělit pokutu ve výši až 50 milionů korun nebo až 10 procent z čistého obratu za poslední ukončené účetní období společnosti porušující zákon – je to podle toho, která z hodnot je vyšší.

Jak se bránit proti porušování nových pravidel informuje přehledný návod Nevyžádané marketingové hovory – postup krok za krokem | Český telekomunikační úřad (ctu.cz) připravený ČTÚ. Podrobné informace k tématu jsou k dispozici na odkaze Soumrak nevyžádaných hovorů. Bič na obtěžující telefonáty funguje | Peníze.cz (penize.cz).

Slovo redaktorky
I mně se po 1. červenci zvedl počet otravných nevyžádaných telefonátů, ale já je pokládám stejně jako předtím a teď rozhodla jsem se, že tomu věnuji víc času a upozorním je na porušení zákona. A jak jste na tom vy? O novela zákona byl zveřejněn na Kanálu eM článek 3. července na Konec nevyžádaných a otravných telefonátů, bez souhlasu vám nikdo nemůže volat (kanalem.com).

5 komentářů:

  1. V poslední době mne nikdo neotravoval, ale byla doba, kdy toho bylo docela dost.
    Jenže já to hned utnu nebo to nevezmu.
    Hezký den, Marti !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Já nemám pocit, že by se mi počet otravných telefonátů zvedl. Pokud už mi někdo zavolá, tak ho přerušuji s tím, že jsem v práci a nemá čas se bavit (což je většinou pravda) se současnou žádostí, aby mne vyřadili ze svého seznamu.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  3. Hezký článek Marti. Mně naštěstí nikdo nevolal, ale manželovi ano s nabídkou levnějších energií, protože se všechno strašně zdražuje. Také netušil, kdo mu volá a tak si poslechl, co říkají, a hovor okamžitě ukončil. Já neznámá čísla většinou vůbec nezvedám, pokud nemám objednaného nějakého řemeslníka, protože ten může mít i více čísel. Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  4. Ano, mě se frekvence těchto telefonátů zvýšila... Většinou nezvedám, když už ano, ukončím je velmi rychle.
    Měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Marti, mám v poslední době hodně telefonátů z ciziny, hlavně z Belgie. Nezvedám a zablokuju. Někdy to je i několikrát denně. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.