čtvrtek 11. května 2023

dobírka...


Dnes zase trochu informací, která se týkají nepřevzetí zboží na dobírku. Je možné, že tohle víte, ale přesto dávám článek i na blog. Dnes odjíždíme na pár dnů na Moravu, tak nevím, jestli budu mít čas psát i na blog.
Fotka se Sárou je už staršího data a takovou dobírku by jistě každý rád převzal 😂
Mějte pohodové dny.

Nepřevzetí zboží na dobírku se vám může prodražit

Objednáním zboží z jakéhokoliv e-shopu uzavírá zákazník kupní smlouvu dle § 1827 zákona č. 89/2012 Sb., dále jen Občanský zákoník. Tím vzniká kupujícímu povinnost zaplatit kupní cenu a věc převzít. V případě nepřevzetí zásilky je porušen § 2118 zákona č. 89/2012 Sb.

Ze strany kupujícího dochází k porušení kupní smlouvy, nepřevzetí zásilky nelze klasifikovat jako odstoupení od smlouvy. Odstoupit od smlouvy lze až po zaplacení a převzetí zboží a oznámením prodávajícímu. Za odstoupení od smlouvy je považováno vrácení zboží i bez udání důvodu.

Nepřevzetím zboží vzniknou e-shopu náklady, které musí někdo zaplatit a prodávající může v tomto případě požadovat úhradu nákladů na skladování, dopravu a další smluvní pokuty, které musí být zahrnuty v obchodních podmínkách daného e-shopu, se kterými je dobré se předem seznámit.

Nepřevzetím zboží vznikají kupujícímu právní následky.

Doporučení časopisu dTest

Smlouva mezi Vámi a zákazníkem vzniká už v okamžiku, kdy Vám zákazník zašle svou "objednávku". Obě strany jsou touto smlouvou pak vázány a zákazník je povinen si zboží převzít (neuplatní-li například 14denní lhůtu pro odstoupení od smlouvy). Pokud si zákazník zboží nepřevezme, ocitá se v prodlení věřitele a podle §522 obč.z. je povinen uhradit Vám náklady, které Vám vznikly (tedy poštovné apod.). Takto vzniklé náklady je možné samozřejmě vymáhat i soudně. Rovněž je možné trvat na převzetí zboží zákazníkem a zaplacení kupní ceny (tuto možnost je však nutné zvážit, zejména v souvislosti s právem spotřebitele od smlouvy podle §53 obč.z. odstoupit).
Ustanovení smluvních podmínek tedy můžete koncipovat v duchu §522 obč. z., můžete do podmínek např. vtělit upravený text zákona. Sankci nelze formulovat jako smluvní pokutu, takovéto ustanovení by bylo neplatné.

Další informace jsou zveřejněny i na webu v článku Nepřevzetí dobírky není odstoupení od smlouvy. E-shopy můžou účtovat skladné | Peníze.cz (penize.cz).

5 komentářů:

  1. Zajímavý článek. Já toho přes internet moc nekupuji. Mám raději kamenné obchody, protože zboží raději beru do ruky a posoudím sama, zda jej koupím či ne. Posílat si nechávám většinou jen drobnosti nevelké ceny a většinou platím kartou předem. Používám box Zásilkovny, kdy si zboží vyzvednu. Po dodání do boxu jsou na to dva dny...tak že v je to v pohodě.

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, já si pravidelně dlouhé objednávala zboží z tehdejšího Magnetu Pardubice. Většinou mi je pošťák dovezl až domů a já zaplatila.
    V době covidu jsem objednávala téměř vše, protože kamenné obchody byly zavřené. Občas jsem volila odběr na výdejním místě, pokud to bylo v dosahu MHD. Dokonce jsem si takhle koupila i boty. Oboje jsou v pohodě.
    Zákon znám, i jeho předchozí znění. V jedné své profesní etapě jsem pracovala ve skladech Prioru v Ruzyni a věnovala se spotřebitelským reklamacím.
    Je moc dobře, že jsi na toto upozornila. Je spousta lidí, kteří to neví a mohli by si zadělat na pěkný malér.
    Užívej si Moravu a měj hezké dny. 🍀🌞

    OdpovědětVymazat
  3. Tak taková kočka mi na dobírku nikdy nepřišla :o)
    Marti, užij si Moravu! Zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Každá informace dobrá !
    Měj se!
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.