Unikátní železniční most přes plavební kanál na Vltavě se poprvé zkušebně zdvihl pomocí počítače
Lužec nad Vltavou, 24. dubna 2021 – Dnes v dopoledních hodinách provedl tým zhotovitele první zkušební zdvih nového železničního mostu přes Vraňansko - hořínský plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Jedná se o první pohyblivý železniční most v České republice. Zdvih mostu byl plně automaticky řízen počítačem a ovládání se uskutečnilo provizorně z mostu. Po kompletaci zbývajících dvou zdvižných silničních mostů bude zprovozněn dálkový řídící systém a všechny mosty budou ovládány z dispečerského stanoviště ve velíně plavební komory Hořín. Ředitelství vodních cest ČR tak dokončením série nových mostů umožní během června letošního roku proplutí prvních vysokých lodí z Mělníka do Prahy.
Lužec nad Vltavou, 24. dubna 2021 – Dnes v dopoledních hodinách provedl tým zhotovitele první zkušební zdvih nového železničního mostu přes Vraňansko - hořínský plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Jedná se o první pohyblivý železniční most v České republice. Zdvih mostu byl plně automaticky řízen počítačem a ovládání se uskutečnilo provizorně z mostu. Po kompletaci zbývajících dvou zdvižných silničních mostů bude zprovozněn dálkový řídící systém a všechny mosty budou ovládány z dispečerského stanoviště ve velíně plavební komory Hořín. Ředitelství vodních cest ČR tak dokončením série nových mostů umožní během června letošního roku proplutí prvních vysokých lodí z Mělníka do Prahy.
Most tvoří příhradová konstrukce se spodní ortotropní mostovkou s přímým upevněním koleje o celkové hmotnosti 135 tun. Celý most o rozpětí 29 m zvedají dvě dvojice hydraulických válců, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu. Po demolici původního mostu byly v místech původních kamenných opět vybudovány nové krabicové opěry s technologickou místností pro umístění technologie zdvižného zařízení. Železobetonové konstrukce jsou opatřeny kamenným obkladem, aby byl zachován ráz památkově chráněného 116 let starého plavebního kanálu.
Při prvním zkušebním zdvihu mostu bylo ověřeno správné fungování zařízení pro rozpojování kolejových pasů tzv. šikmý styk kolejnic, který zajišťuje nejen jejich bezpečné rozpojení při zdvihu mostu, ale především bezpečné spojení při dosednutí mostu do spodní polohy. Zároveň bylo namontováno další unikátní zařízení, a to zabezpečovací zařízení kontrolující polohu kolejnic ve spodní poloze s vazbou do staničního zabezpečovacího zařízení železniční stanice Vraňany. Bylo tak ověřeno, že po dosednutí mostu do spodní polohy nic nebrání obnovení bezpečného provozu železnice.
Nový most se budoval mezi listopadem roku 2019 a červnem roku 2020, kdy byla obnovena drážní doprava do nové zastávky v Lužci nad Vltavou s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem. Práce pak pokračovaly v montáži složité technologie zdvihu mostu a veškerých zabezpečovacích zařízení.
Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. a je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.
Tisková zpráva z Tiskové zprávy | ŘVC ČR (rvccr.cz) ze dne 24. dubna
Hořínským kanálem jsme jezdili v době kdy jsme měli loď dost často. Na soutok a nahoru po Labi do Starého Kolína na pískovnu. Jednou jsme tam uvízli protože nám opět jako každou dovolenou vyplivnul motor. Naštěstí hned po zdýmnutí za komorou. Takže zatímco manžel v dílně prováděl opravu, mě a děti paní komorníková vzala k nim domů na kafe a dětem na kakao. A ohřátí a usušení. Byl sice červenec, ale kolem pěti stupňů a chcalo. A my právě předčasně ukončili dovolenou protože už jsme neměli na sebe nic suchého, protože nám pršelo od třetího dne co jsme dorazili na místo a pršelo, a pršelo a voda byla kolem nás, na nás i ve všem oblečení a spacácích. Sušit to šlo jen ztěžka, vždycky jen oblečení na druhej den protože jsme měli v kabině bombu s ohřívačem a nebylo to kde pořádně rozložit.
OdpovědětVymazatTak zase jsem o něco chytřejší.
OdpovědětVymazatHezký den, Marti!
Hanka
Zajímavý článek i fotografie. Ukázala jsem je i mému muži.
OdpovědětVymazatMěj se dobře.
Marti, já viděla v televizi reportáž a tam to zvedání mostu ukazovali. Úžasné je to, že je nová technologie zabudována natolik šetrně, že most stále vypadá tak krásně, jak dříve.
OdpovědětVymazatMěj hezké dny. 🍀
Zrovna včera jsme stáli u zámku nad soutokem a vnouček koukal, co je to tam za zámek nad řekou. A my se dohadovali, kam vlastně kanál vede. J.
OdpovědětVymazatMarti, most je moc pěkný a já si rozšířila obzory, protože o tomhle jsem nevěděla vůbec nic.
OdpovědětVymazatMěj se fajn
Ahoj Marti,
OdpovědětVymazatzase moc zajímavý článek, vždy se dozvím něco nového, což se mi moc líbí:-) Ty fotky mostu jsou skvělé, architektonicky je to opravdu velmi líbivá stavba.
Měj se krásně,
Hanka z ciculka.cz
I já jsem myslím zahlédla reportáž, most je nádherný a moc mě těší, že to s ním dopadlo zrovna takhle.
OdpovědětVymazatMarti, děkuji za info a přeji příjemný den, Helena
Marti, ten most je krásný, mám ráda takové stavby. Děkuju za prohlídku. Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Marti to je krásné místo. My jsme tam byli, když to ještě bylo před opravou. Také jsme se tehdy zastavili u zámku v Hoříně, ale okna byla zatlučená prkny a v zahradě pár mužů sekalo trávu a upozornili mě, že nesmím fotit. Tak jsme odešli.
OdpovědětVymazat