středa 18. září 2019

filmový Černobyl

foto zdroj

V posledních dnech sledujeme s mužem pětidílnou minisérii s názvem Černobyl. Dáváme tedy jen jeden díl denně, víc už můj mozek nebere. Černobyl jsme zažili, tedy zažili z dálky, ale teprve ve filmu vidíme, jak velká katastrofa hrozila. Ne, že by velká nebyla i tak, ale hrozila ještě větší.
I tak se jednalo o jednu z největších katastrof v historii lidstva způsobenou člověkem. 
Musím říct, že film je moc dobře natočený a každý díl vás vtáhne tak, že ani nedutáte. 
V komentářích si někdo stěžuje, že mu vadí angličtina, že to mělo být v ruštině. 
Nám teda vůbec jazyk nevadí, nějak ho vůbec nevnímám a jednoduchým větám i rozumím.
Nakonec natočili to Britové. A povedlo se vybrat typy herců, kteří vám evokují Rusko, tedy Sovětský svaz a tehdejší atmosféru, kdy o všem rozhodovala strana, i když zdravý rozum velel něco jiného.
Seriál je nepřikrášlený a jako by byl natočený v Černobylu. 
Jedna z úvodních scén vyvolává husí kůži.
V noci se jdou všichni z nedaleké vesnice dívat v noci na kopec na tu zvláštní a skoro krásnou scenérii výbuchu, aniž vědí, o co se jedná. 
No nebudou to vědět ještě dlouho. 
Mají s sebou i malé děti, a když začne padat radioaktivní popílek, který vypadá jako sníh, děti v něm tančí a radují se.
Působí to děsivě. A víc už neprozradím.
Film máme na usb a ke stažení jsem celou minisérii nenašla, tak sem dávám jen trailer.



Na hodnocení seriálu se můžete podívat tady
Málokdy na blog dávám recenze na filmy. 
Vlastně jen na takové, které mě velmi zaujaly a toto je jeden z nich.
Tento film, tedy seriál by měli vidět všichni, kteří neustále vzpomínají na staré dobré časy. 
Třeba by jim to připomnělo, že tehdy nevládl zdravý rozum, nenaslouchalo se odborníkům a vědcům, kteří věděli, ale rozhodoval aparátčík, který byl původně zelinářem či řemeslníkem. 
No dnes je to někdy taky tak, ale máme informace a možnost reagovat, 
tehdy se za reakci, která šla proti proudu, zavíralo. Informace nebyly žádné, vše se tajilo a evakuace lidí z Černobylu začala teprve tehdy, až o katastrofě začala psát zahraniční média pravdu.
Lži trvaly dost dlouho na to, aby zemřelo velké množství lidí, kteří se mohli ještě zachránit.
Tenhle seriál myslím vyléčí aspoň na chvíli něčí blbou náladu. 
Uvědomíte si, že žijete vlastně ve šťastné době a svět Babišů a Zemanů je v kontextu s touhle katastrofou naprosto nepodstatný. 
Co je to proti umírání v příšerných bolestech?
Co je to proti tomu, že se rozhodujete jít na jistou smrt pro záchranu milionů jiných?
Rusové mají hrdinství v genech. Šli zachraňovat svět dobrovolně, i když věděli, že je to jejich konec.
Tak dnes jdeme do našeho "kina", tedy k naší televizi na poslední díl.
A určitě to není naposledy. 
Už dnes vím, že se na to podíváme znovu, i když jsem si při některých scénách zakrývala oči.
Možná už jste někdo minisérii viděli. Poslední díl byl natočen letos v červnu.
Pokud neviděli a narazíte na něj, určitě se na něj koukněte.

10 komentářů:

  1. Martinko,
    ano Černobyl jsme také viděli, díl po dílu,pouštěli jsme si ho v 23h. v týdnu večer.Sice jsem pak nemohla spát, ale dokud jsem nedokoukala všechny díly nešlo přestat ! Je ke stažení už i v české verzi.
    Také si na tuto katastrofu pamatuji jako dítě.
    Film je velmi kladně oceňován i odborníky i kritiky.
    Třeba jaderná fyzička paní Drábová, o něm mluví zde :https://www.youtube.com/watch?v=pfE3wkT4_IY
    Seriál také velmi doporučuji, zůstane Vám pod kůží již napořád.
    A máš naprostou pravdu, že žijeme ve šťastné době a máme se jak pr... v žitě !
    Jen je si to potřeba čas od času uvědomit!
    Krásné podzimní dny !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, já si ji pamatuji jako dospělá a už jsme měli dvě děti. A některé filmy ráda vidím v originále, ale děkuji za info. Měj se krásně.

      Vymazat
  2. Marti, seriál jsem neviděla, ale sledovala jsem na Seznamu dokument k výročí Černobylské tragédie. Každý den tam byl jeden díl.
    Doufejme, že už vždy bude rozhodovat zdravý rozum a odborníci a takové neštěstí se už nestane.
    Měj se hezky. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, taky doufám, že se tohle nebude opakovat. Stačí nám myslím přírodní katastrofy, které ovlivnit nemůžeme. Měj pěkný den.

      Vymazat
  3. Marti, my jsme ho s Mírou shlédli celý, najednou. Jednu deštivou sobotu, byla to dech beroucí podívaná. Vůbec jsem si nedokázala představit, co se tenkrát stalo, ale po shlédnutí všech dílů si člověk uvědomí, jaká to bylo ohromná katastrofa. Při některých scénách jsem si také zakrývala oči. Je strašné, jak může dopadnout špatné rozhodnutí jednotlivce, který honí kariéru.
    Seriál určitě doporučuji. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, já bych to najednou nedala. Můj nemocný mozek pořád stávkuje, když má přemíru informací a nemusí to být jen z filmu. Měj pěkné dny.

      Vymazat
  4. Na seriál Černobyl jsem slyšela samé pozitivní ohlasy - že je to dobře natočené. Ale ještě jsem neměla odvahu se na to podívat...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, stojí to za kouknutí. Vlastně je to první ucelená informace pro mě, teprve při filmu jsem pochopila pořádně, o co tam šlo. Měj pěkný den.

      Vymazat
  5. I ve mě zanechal stopu, jen tak na něj nezapomenu.
    Napsala si to přesně, Marti, mohu se pod tvá slova jen podepsat.
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, taky jsem viděla a dceři bylo 14let, když se to stalo.Strašně dlouho to tutlali i naší papaláši a co zemřelo lidí.Strašná katastrofa a zase nedávno jim něco bouchlo a taky se vykrucovali , že to nic nebylo.Martina

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.