středa 15. února 2023

zapomenuté verše


Náhodou jsem narazila na facebooku u mého známého na vzpomínku, která mi připomněla verše, které jsem moc ráda kdysi recitovala a ráda jsem si je připomněla. 10. února 1837 zemřel na následky zranění v souboji romantický básník Alexandr Sergejevič Puškin. Odkládám si na blog jeho verše, které ještě dnes částečně umím nazpaměť. Kdo byste nepoznali, je to Evžen Oněgin Dopis Taťány. 

Já píši vám – co mohu více?
Co ještě mohu dodati?
Teď vím, že máte právo sice
mne pohrdáním trestati,
leč ještě věřím, nešťastnice,
že mne váš milosrdný soud
nemůže přece zavrhnout.
Já nejdřív mlčeti jsem chtěla;
a věřte: nebyl byste znal
nikdy můj ostýchavý žal,
kdybych jen stín naděje měla,
že třeba jednou za týden
vás u nás na vsi uzřím jen,
abych vám slůvko mohla říci
a v duchu vaši tvář a hlas
než znovu navštívíte nás,
dnem nocí abych mohla stříci…
Však řekli, že jste samotář...

Tak to je dnešní malá chvilka poezie.
Mějte poetický den.

9 komentářů:

  1. To by bylo, abych verše nepoznala. Sice nazpaměť jsem se je nikdy neučila, ale recitovávala jsem je několikrát.
    Díky za malou chvilku poezie.
    Měj pohodový den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, pamatuji. Uměla jsem jinou báseň od Puškina dokonce v ruštině na nějakou soutěž. Dodnes znám začáteční verše :o)
    Díky za připomenutí, udělala jsi mně radost. Zdravím Jitka

    OdpovědětVymazat
  3. Marti, já to uměla i rusky a ještě teď bych asi kus dala dohromady a to přesto, že od mé maturity to bude v červnu už 51 let. Ne, že bych byla stará. 😄
    Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti tak já se přiznám, že tyto verše jsem úplně zapomněla i když jsme se je určitě ve škole učili. Já jsem spíše uměla Manon Lescaut..ale už si vzpomenu jen na některé verše. Vítězslav Nezval to opravdu nádherně přebásnil. Já jsem ale maturovala až později, protože jsem studovala dálkově při zaměstnání a dětech. Přeji Ti krásné dny Marti.

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, taky jsi mi leccos připomněla a dík za to. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, i já jako ostatní přede mnou jsem se verše učila na gymplu... Díky za vzpomínku, to už je tak dávno. Měj se dobře, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Ano, ano, kousíček bych možná dala i v originále...
    Marti, měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat
  8. Jo, jo, taky to umím rusky. Marie

    OdpovědětVymazat
  9. Marti, kousíček v ruštině bych dala, ale v češtině si toho pamatuji více. Kdysi jsem četla ruskou literaturu v orginále, dnes bych to asi nedala. Alespoň si to myslím. Chtěla jsem jít na státnice z ruštiny, ale pak jsem tu státnici vzdala. Řekla jsem si, že nemusím mít státnici a k tomu papír, že stačí, když mám něco v hlavě. Ale i tak to byla hezká vzpomínková vsuvka. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.