pondělí 11. března 2024

aktuální téma


Hodně aktuálním tématem ve všech médiích se toto téma stalo, až jsem se jím začala sama zabývat. Někdy to tak bývá. Přišla mi na facebook zpráva od jedné známé, kde mi popsala problémy, které se jí dotýkají a prý jestli nechci téma na psaní. Nebyla to žádost, tak jak to někdy bývá a vy cítíte zodpovědnost psát nebo zveřejnit něco, k čemu byste se jen tak sami možná ani nerozhodli. Tady to bylo jiné, známe se s pisatelkou moc dobře a ona zná mě. Bylo na mě, zda chci nebo nechci. Natolik mě ale zaujala její osobní zkušenost, že jsem se černým kašlem začala skutečně zabývat a věnovala jsem tomu dost času. Když článek vyšel, tak už se tématem zabývala i ostatní média a vyšla i nová čísla, takže jsem ještě na poslední chvíli dopisovala aktuální data, která sem dávám v tabulkách. Ostatní dokumenty v případě zájmu najdete u článku Pertuse neboli černý kašel je nebezpečný hlavně pro miminka (kanalem.com). Tak koho téma zajímá, čtěte níže.
Mějte klidné dny.

P.S. V pátek mi přišlo poděkování, že můj článek pomohl a ředitelka školy poslala oznámení o výskytu černého kašle všem rodičům. Nejdřív jsem si říkala, panebože o černém kašli psala všechna média, nezasloužím si tedy nějaké zvláštní poděkování. Potom mi došlo, že o informovanosti na školách jsem psala jen já na základě informací, které jsem dostala. Teprve mi to došlo a já měla velkou radost. Vzpomněla jsem si, že když jsem psala pro Deník, jeden kontroverzní článek mi odmítli, tenhle bych asi taky neprosadila. Teď jsem svobodná v rozhodování, a tady jsem se nerozhodovala vůbec, a jsem ráda, že to pomohlo. Ostatně o tom by měla být novinařina. Nevím, jestli jsem někdy jindy zažila takové uspokojení z práce...

Perkuse neboli černý kašel je nebezpečný hlavně pro miminka
Marta Dušková

Černý kašel mnozí považují za vymýcenou nemoc, nicméně počty onemocnění každý rok stoupají. Černý kašel se vyskytuje nejčastěji u dětí od 9 do 15 let. Nejvážnější průběh má u dětí do jednoho roku a dětí neočkovaných. Při výskytu ve školních zařízeních nejsou povinná žádná karanténní opatření, testování nebo jiná opatření se ve školách této nemoci neprovádějí, důraz je kladen na běžnou hygienu.
Ročníky 1999 a mladší by měly být ve věku 11 let přeočkovány, tudíž je riziko onemocnění minimální.

Jaká je aktuální epidemiologická situace ve výskytu černého kašle v ČR, ukazují grafy a tabulky zveřejněné na webových stránkách Státního zdravotního ústavu v Praze viz přílohy. od 1. ledna do 25. února 2024 je hlášeno celkem 1217 případů pertuse a Středočeský kraj je na druhém místě. 

Informovanost na školách
Ve školách nejsou sice povinná žádná karanténní opatření, nicméně by mělo být povinností vedení školy informovat všechny rodiče nejen rodiče třídy, kde se onemocnění vyskytlo. Podle ověřených zdrojů (pozn. redakce důvěryhodné zdroje) se tak bohužel na některých školách neděje, takže se rodiče dozvídají o černém kašli náhodou, aniž byli oficiálně informováni. Přinejmenším by to tak mělo být z důvodu ohrožení miminek do jednoho roku, které třeba mají doma.
Proti černému kašli jsou povinně očkováni kojenci, batolata i předškoláci. Ale kvůli vzrůstajícímu výskytu černého kašle v České republice, a to zejména u 9 - 15tiletých dětí, bylo v roce 2009 zavedeno další přeočkování mezi 10. a 11. rokem věku (proti děti narozené v roce 1999 a mladší). Očkování proti černému kašli by měli zvážit ti, kteří mají v rodině miminko vzhledem k tomu, že ochrana po očkování postupně mizí.

Aktuální data týkající se černého kašle 4. března zveřejnil Státní zdravotnický ústav Facebook.

Do ISIN bylo v období od 1. 1. 2024 do 3. 3. 2024 nahlášeno celkem 1666 případů pertuse; z toho v 9. kalendářním týdnu bylo evidováno 449, nových případů; tabulka č. 1, graf č. 1.

Onemocnění se vyskytuje ve všech věkových skupinách; graf č. 2.

Onemocnění se vyskytuje ve věku 0 – 96 let, medián věku je 35 let.

U dětí do jednoho roku života je v roce 2024 hlášeno již 36 případů onemocnění pertusí.

Nejvíce případů onemocnění i nejvyšší nemocnost je ve věkové skupině 15 -19 let.; graf č. 2, graf č. 3.

Nejvíce případů pertuse v roce 2024 hlásí kraje: Jihočeský (357x) a Středočeský (258x), následuje Vysočina (253x) a Pardubický (216x), nejméně případů hlásí Plzeňský (18x) a Karlovarský (5x).

Nejvyšší nemocnost do 9. kalendářního týdne je v krajích: Jihočeský, Vysočina, Pardubický; graf č. 4.

Kraje, které v tomto týdnu zaznamenaly nejvyšší nárůst počtu případů, jsou: Zlínský (o 214%), Ústecký (o 120%), Jihomoravský (o 78%); tabulka č. 2.


5 komentářů:

  1. Marti, zasloužíš si za článek obrovskou pochvalu. 👍👍👍
    Já se loni nechávala přeočkovat proti tetanu a doktorka mi nabídla kombinovanou vakcínu tetanus, černý kašel a záškrt. A já se nechala očkovat klasickou tetanovkou, protože jsem se opravdu domnívala, že druhé dvě choroby se vyskytují už jen vzácně. Svou roli možná sehrálo i to, že ta kombinovaná vakcína byla placená. Opět ve mně zvítězilo šetřílkovství. Peníze si to truhly sebou nevezmu.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  2. Já jsem m černý kašel měla jako šestiletá...maminka mi ho léčila odvarem z "černého kořene" slazeného medem. Pak bylo očkování, ale jestli je ještě platné, kdo ví... Asi těžko po tolika letech. Tak přeji hlavně hodně zdraví a ať se nám všem ty hnusné nemoci raději vyhnou.

    OdpovědětVymazat
  3. Marti, ono to vypadá, že stoupá počet řady dříve už skoro raritních onemocnění - zřejmě to souvisí se snižující se úrovní proočkovanosti a v případě černého kašle možná i s tím, že dříve používaná vakcína byla účinnější hexa, kterou se očkuje teď. Já musím zjistit, jestli si dobře pamatuju, že jsem se s tetanem nechala přeočkovat i na černý kašel - snacha je těhotná, tak abych pak nemohla být případným ohrožením pro miminko.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, sleduji s mírným strachem, objevují se nemoci, o kterých jsme si mysleli, že už jsou dávno pryč. Už před roky jsme měli velký nárůst tuberkulózy - ve městě byla nově velká skupina pracovníků z Mongolska...
    Děkuji za podrobné info a přeji hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Jako malá jsem černý kašel měla, ale nepamatuji se na to :-).
    Byla doba, kdy se tyto nemoci u nás (č.kašel, tuberkuloza) téměř nevyskytovaly díky očkování. Ale pohybem lidí ze zahraničí se sem zase dostávají. Takže každá osvěta je teď důležitá.
    Klidný den, Marti !
    Hanka

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.