V současné době se dostává do Česka další z metod podvodů, jak vylákat větší finanční obnos z nic netušících obětí. Dostává se sem spoofing telefonních čísel. Spoofing je chytrým trikem, kdy se podvodník vydává za někoho jiného ve snaze o finanční obohacení, získání osobních údajů nebo jiné poškození druhé strany. Má mnoho podob a ne vždy je ho snadné odhalit. Podvodníci se maskují za pravé telefonní číslo, e-mail, IP adresu či věrohodně vypadající webovou stránku. I pozorný uživatel tak může naletět a udělat chybu, která ho bude stát v lepším případě ztrátu citlivých dat, v horším desítky či stovky tisíc korun.
Podvodník dokáže volat z důvěryhodného telefonního čísla, které mají lidé uloženy třeba v telefonu. V cizině už takto došlo k vydírání rodičů údajně unesených dětí. Podvodník volá z telefonního čísla dítěte a tvrdí, že dítě unesl a vyžaduje výkupné. Dítě zatím sedí v klidu ve škole a mobil má v aktovce. Útočník dokázal napodobit jeho číslo.
Podvody jsou často založeny na principu telefonních hovorů, kdy se volající představí jako pracovník banky, který zjistil napadení účtu volaného. Fiktivní bankovní úředník vystraší různými tvrzeními osobu, které volá, a přiměje jí peníze z účtu převést na bankovní účet, který označí jako bezpečný. Tvrdí přitom, že se jedná pouze o dočasné bezpečnostní opatření. Věrohodnost pokynů fiktivního bankovního úředníka umocňuje často další telefonát, tentokrát osoby vydávající se za policistu. Ten potvrzuje volanému tvrzení uvedená v prvním telefonátu a nezbytnost převedení peněz na bezpečnější účet.
Tvrzení podvodníků bývají velmi věrohodná. Často předem disponují informací o skutečné bankovní instituci, ve které má volaný svůj účet. K tomu využívají tzv. spoofingu telefonního čísla, což znamená, že dokáží napodobit jakékoliv telefonní číslo, tedy i infolinku banky nebo atp..
Kromě peněz získávají podvodníci také citlivé osobní údaje, které mohou kdykoliv zneužít. Setkáte-li se tedy s podvodným jednáním s popisovaným průběhem, neváhejte kontaktovat Policii ČR, ale také svojí banku. Včasné kroky ještě mohou zvrátit ztrátu peněz".
Jediná obrana, jak lze odhalit, že jde o podvod, je ukončit hovor a zpětně volat a mělo by již dojít ke spojení se správným uživatelem, který je uložen v telefonu.
Varování na podvodné prozvánění, další typ podvodu vyšlo na Kanál eM zde.
Marti, děkuji za upozornění. O tomto jsem ještě ani neslyšela. Je to hrozné, čeho všeho jsou schopni a děsím se až budu starší a bezradná. Hlavně technicky.
OdpovědětVymazatPěkné pondělí. Jitka
Marti, děkuji za důležité upozornění. V současné době musíme být ve virtuálním světě čím dál více obezřetní, protože podvodníci jsou vynalézaví.
OdpovědětVymazatMějte hezké dny s vnoučaty.
Jo,jo už jsem o tom četla. Musí si člověk dávat teď hodně bacha, aby nenaletěl.
OdpovědětVymazatHezký den!
Hanka
Marti, já jsem na takovéhle věci hodně opatrná , ale můj táta je tak důvěřivý ... Už několikrát opakovaně naletěl různým lidem, i když je to inteligentní člověk. Prostě každému věří... Mluvím s ním o takových věcech, tento článek mu také přečtu. Díky. Lenka
OdpovědětVymazatwww.babilenka.cz
Martí, děkuji za info, je tolik nástrah.
OdpovědětVymazatPřeji hezké dny. J
Marti děkuji za tuto informaci. Je důležité to připomínat, protože někdy se může stát, že prostě jen omezíme pozornost a na problém může být zaděláno...Děkuji za tento článek, který nám připomene, že je neustále potřeba být ve střehu. Měj se moc pěkně.
OdpovědětVymazatTěhle informací není nikdy dost.
OdpovědětVymazatHezký den, Marti
Opatrnosti v těchto záležitostech nikdy není dost.
OdpovědětVymazatMarti, měj hezký den. Helena
Je to stále více propracované ... Opatrnosti není nikdy dost.
OdpovědětVymazatKrásný odpoledne.