Dnes slíbený rozhovor. Ráda bych vám představila malíře a výtvarníka Karla Zemana, který je tatínkem Báry.
Psala jsem minule, že je to jako sága jedné rodiny.
Třetí rozhovor během pár týdnů a zatím poslední, nikoho dalšího kromě Vojty, Aničky a pana Zemana jsem nezpovídala.
A o Báře jsem toho už napsala hodně.
Rozhovor vyšel na Kanálu eM včera a můžete se tam podívat i na některé fotky děl výtvarníka z jeho archívu.
Já k rozhovoru dávám svoje fotky komiksu Ledová sfinga, který vlastním i s podpisem. O komiksu jsem už na blogu psala vloni na podzim.
Tento rozhovor mě bavil a snad zaujme i vás. Karel Zeman je rozhodně zajímavý nejen jako malíř, ale i člověk, který za pozornost stojí.
Dnes rozhovor na neděli.
Už jsem tady před pár lety psala, když jsem začínala malovat a zkoušela akvarel, že mi to vůbec nešlo. Dnes už vím proč.
Mějte pěknou neděli.
Výtvarník Karel Zeman: "Jednou z nejtěžších výtvarných technik je akvarel..."
Marta Dušková
Dnes bych vám ráda představila ilustrátora a výtvarníka Karla Zemana. Narodil se v Praze a v současnosti žije v obci Jeviněves nedaleko Mělníka.
Jeho velkou láskou je komiks a na pultech knihkupectví či eshopech jsou v nabídce komiksy, které kreslil v posledních letech. Jsou to tři tituly Pět neděl v balóně, Ledová sfinga a Zemí šelem inspirované Julesem Vernem. Převážně se věnuje ilustracím z oblasti sci-fi a fantasy. Má rád staré artefakty, a tak se ve své tvorbě zabývá železniční tématikou, především obdobím páry.
Pane Zemane, obligátní otázka na úvod. Na čem právě teď pracujete, ilustrujete nebo malujete či co je právě před dokončením?
Mám rozdělané dva komiksy. Prvním je poslední část legendárního Kruana z ABC, který byl podivně a překotně ukončen. Autorem je nestor legendárního Abíčka Vlastislav Toman, který 17.7. oslavil devadesátédruhé narozeniny. Druhým komiksem je foglarovská povídka z poválečného Junáka s názvem Pavel hledá kamaráda. K rozdělané práci celkem pravidelně přiskočí nějaké SF ilustrace, takže o práci mám postaráno na delší dobu.
Mám doma Váš komiks. Můžete vyjmenovat tituly, které Vám v poslední době vyšly?
Zřejmě máte na mysli verneovky z poslední doby. Zatím jsme s velmi dobrým brněnským scénáristou zpracovali tři knihy Pět neděl v baloně, Ledová sfinga a Zemí šelem. Vydavatel zatím pozastavil, díky zvláštní covidové době, další pokračování. Několik komiksů se objevilo v různých komiksových antologiích a připomněl bych interaktivní komiks pro ČT k 50. výročí r.1968. Před týdnem jsem odevzdal komiks do knihy Batličkových kreslených příběhů, kterou by mělo v příštím roce vydat nakladatelství Toužimský Moravec. To jsou věci z poslední doby.
Jaké téma nejraději kreslíte?
Nejraději kreslím akční věci, prostě pohyb, když se něco děje. Nejhorší je přečíst si padesátistránkovou povídku odehrávající se v myšlenkách a představách hlavní postavy, vymyslet k tomu třeba pět ilustrací je prostě děs.
Jste malíř a ilustrátor. Která z těchto činností Vás nejvíc naplňuje? Které dáváte přednost?
Nejvíc času mi zaberou ilustrace a komiks. Dost často dělám také karikatury k různým příležitostem, svatby, narozeniny, apod. Ke klasické malbě se dostávám jen, když zbyde čas. Velmi rád dělám historické parní lokomotivy.
Jaké používáte malířské techniky?
Každá práce vyžaduje svou techniku. Používám akvarel, pastelky, kvaše, perokresby, dnes už klasická perokresba tuší téměř vymizela a nahradily ji velmi kvalitní fixy. Spousta těchto technik se v ilustraci kombinuje.
Kdy jste začal malovat? Vzpomínáte si na první svoje větší dílo?
Kreslil a maloval jsem od dětství, ale většinu času mi zabral sport. Kreslil jsem všechno možné přes vtipy, portréty, karikatury i dobrodružné ilustrace dle svých představ z knížek, které jsem četl, stejně tak zátiší, přírodu kolem sebe, prostě všechno. První větší dílko, které si pamatuji, bylo zřejmě v mých šestnácti letech, když jsem objevil pod stromečkem olejové barvy, a to portrét Roberta Redforda. Okouzlily mě schopnosti těchto barev a od té doby si vždy vzpomenu na školní výtvarnou výchovu, kde do žáků vtloukají a nutí je malovat těmi nejnáročnějšími technikami. Jednou z nejtěžších je akvarel, to jsou ty nešťastné vodovky, kterými nutí žáky na všech ZŠ malovat, a to jen proto, že jsou levné. Nejjedodušší je právě olej a dnes i akryl. V těchto technikách každou chybu snadno opravíte, ale akvarel má přísný postup a bez nevratných chyb.
Vzpomínám si, že jste před časem pracoval na komiksu Rychlé šípy. V jaké fázi se nachází tahle práce?
Rychlé šípy je pro mě bolestivá zkušenost. Před dvěma roky jsem nakreslil 33 nových příběhů včetně obálky a dalších ilustrací. Myslím, že povedené příběhy napsal Jirka Dubský, foglarovský nadšenec z Olomouce, který do dnešního dne zplodil 186 příběhů. Problémy jsou s autorskými právy, přesto se podařilo vyjednat s držitelem práv SNJF jisté podmínky, ale realizace samotného sešitu se zasekla. Nechci mluvit kde a na kom, ale obávám se, že přes zájem vydavatelů a řady foglarovců zřejmě k vydání nedojde. Obec foglarových ctitelů je rozdělena na skupiny. Nechci hodnotit, která je významnější, ale tady se to zřejmě všechno zaseklo. Škoda dvouleté intenzivní práce.
Kde mohou vidět zájemci Vaši tvorbu? Někde jsem před časem zahlédla výstavu obrazů, kde bylo Vaše jméno. Uvažujete v blízké budoucnosti o nějaké výstavě?
Moje tvorba není příliš vidět, snad jen na web stránkách, které však nejsou téměř 10 let aktualizovány. V organizování osobních výstav nejsem vůbec aktivní a navíc si myslím, že klasické ilustrace dnes příliš netáhnou.
No, vaše komiksy jsou v prodeji, takže je možné vidět vaši tvorbu v nich. Malujete každý den či čekáte na inspiraci?
Inspirací je celkem dostatek, ale už není tolik sil. Pracovat musím každý den. Ale dnes už podstatně méně než v dřívějších dobách. Obvyklých 12 hodin už prostě nestíhám.
Máte nějaký sen či představu v malování, kterou jste si ještě nesplnil? Či přání ilustrovat nějakou knihu?
Vždy jsem měl sen ilustrovat knihy ve stylu mistra Buriana, ale to se mi už nepovede. V dnešní době klasická ilustrace skomírá na finančních možnostech nakladatelů. Světlou výjimkou jsou nová vydání knih Jaroslava Foglara, ale tam jsem šanci bohužel nedostal.
Děkuji za rozhovor a přeji tvůrčí dny plné inspirace.
Použité fotografie jsou archivu Karla Zemana.
Marti, děkuji za velice zajímavý rozhovor s panem Zemanem. Ráda jsem poznala i tatínka Báry, maminku trochu znám z blogu. Obdivuji krásné kresby a přeji panu Zemanovi, aby se Rychlé šípy dočkaly i vydání.
OdpovědětVymazatMěj hezkou neděli.
Pěkný rozhovor. Není lehké prosadit se svým kumštem.
OdpovědětVymazatTrošičku mi rozhovor připomněl mého otce. Pamatuji si, že jeho omalovánky byly v nabídce obchodů, pamatuji si jeho náročnou práci na atlasu zvířat , zakázka z USA. Tenkrát jsem to všechno brala, jako že je to normální, protože u nás barvy,štětce ap. byly součástí našeho ,,doma". No je to už hodně dávno.
Pěknou neděli, Marti!
Hanka
Marti to je velice zajímavé. Naše vnučka Lucie ráda maluje komiksy. Dokonce měl a výstavu ve Schrödingerově institutu. Má vytvořené i svoje postavičky. Jen teď o prázdninách, co už má po maturitě, tak vede dětské skupiny a nezbývá jí na tvorbu moc času.
OdpovědětVymazatMarti, díky za zajímavý rozhovor.
OdpovědětVymazatRáda jsem si rozhovor přečetla. Předpokládám, že dojde i na další členy rodiny...
OdpovědětVymazatMarti, měj hezký večer, Helena
Marti, opravdu zajímavý rozhovor. Asi by se v něm dalo ještě dlouho pokračovat .-) Mě zaujalo hned několik informací. A také mě napadlo, že dneska už mladí využívají hodně tablety a klasická ruční kresba bude v pozadí...
OdpovědětVymazat