čtvrtek 6. února 2020

gratinované brambory


Je to jen honosnější název pro zapékané brambory převzatý z francouštiny.
Ano, brambory zapékám na spoustu způsobů. 
Francouzské, na šlehačce, s masem a cibulí...
 Ale včera jsem vytáhla flák masa a chtěla jsem něco jiného, nového.
Hledala jsem inspiraci na netu, ale některé ingredience jsem neměla, některé jsem prostě použít nechtěla, jako například uzeninu, tak nakonec vzniklo něco jen mého, co bych pravděpodobně vymyslela i bez inspirace.
Ale někdy prostě nápady nemáte, prostě mozek mrtvého delfína.
Nakonec to bylo tak úžasné a lahodné, že jsem se rozhodla dát inspiraci na blog do mého virtuálního receptáře. 
Vlastně jsem si jídlo znovu naaranžovala na focení až po obědě, až po zjištění, že to za zveřejnění stojí.
Množství opět od oka, ostatně jako u mě vždy přiměřeně, přiměřeně.
Do zapékací mísy na dno trochu oleje. Na kolečka nakrájené syrové brambory se slupkou poklást po celé míse, osolit a opepřit, já jsem použila pepř pěti barev, ale stačí černý, ten mi v mlýnku došel.
Na brambory vrstvu na kolečka nakrájené cibule.
Potom poklást vrstvou masa - tedy asi čtyři plátky vepřových naklepaných řízků, osolit a opepřit.
Nahoru opět brambory solené a opepřené.
Neměla jsem zakysanku, tak jsem vyrobila směs z bílého řeckého jogurtu a majolky, tak půl na půl a do toho jsem dala hodně česneku. 
Promíchala a potřela směsí povrch brambor po celé míse. 
Nahoru jsem nastrouhala tvrdý sýr, uzený, jiný nebyl a vše jsem dala zapékat do trouby asi hodinu a půl, možná o trochu víc, prostě dokud se povrch krásně neopekl.
Má to hodně zajímavou chuť a trochu to i pálí, páč já nejsem s pepřem troškař.
Jednoduché jídlo, jedno nádobí, tak to mám ráda.
Věděla jsem, že to bude dobrý, proč by taky nebylo, samé dobré věci...
Navíc to při pečení krásně vonělo.
Ale ono to nebylo dobrý, ono to bylo výborný!

8 komentářů:

  1. Marti, vypadá to báječně, hned bych ochutnala. Už pomalu zkouším jíst všechno, někdy mě pobolívá v místě, kde byl žlučník, ale jde to. S pepřem to nepřeháním, kořením opatrně s ohledem na alergie. Mám moc ráda brambory zapečené s pórkem. Dnes se chystám dělat rizoto, ale Tvůj recept určitě vyzkoušíme.
    Měj krásný den.:-)

    OdpovědětVymazat
  2. Marti!!!
    Vypadá to krásně- mňam- anooo- zapečené brambory- u nás na 1000 způsobů...:o)
    Krásný večer a měj se hezky Jarka

    OdpovědětVymazat
  3. Mám moc ráda tyhle ZAPÉKANKY, moc dobře jsi to sestavila Martinko!!
    Ála

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, tohle jsme kdysi dělávali doma (hodně kdysi - ještě když jsem bydlela s rodiči). Teď už jsem to spoustu let neměla.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, díky za recept.Takhle jsem ještě nedělala.Včera jsem uvařila opět podle tebe tresku v troubě, ale s americkejma bramborama.Taky dobrý a dnes na přání muže koprovku s hovězím ,vajíčkem a houskovým knedlíkem.Dobrou noc Martina

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, vypadá to skvěle, u nás se brambory zapékají taky často - s brokolicí, houbami, špenátem... mohla bych pokračovat. Nikdy nic nezbude :o)
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Jsou tam ingredience, které jídlo povýší na mlsku.
    Já osobně brambory miluju na všechny možné a nemožné způsoby.
    Mlaskám, normálně mlaskám :-)

    OdpovědětVymazat
  8. Holky, díky za komentáře. Udělala jsem toho hodně a druhý den byly ty zapékané brambory ještě lepší. Mějte všichni pěkný den.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.