neděle 23. února 2020

jaký byl masopust?



No pěkný, jako vždy. Jen je pro mě čím dál těžší vybrat z množství fotek do novin nějaké na blog, abych neporušila zákon. 
V průběhu dne sem dám ještě odkaz, až článek s fotkami vyjde, abyste se mohli podívat. 
Fotek je fakt hodně a lidí i přes nepříjemný vítr bylo desítky a desítky.
Napadlo mě fotit hned na začátku masopustu průvod obcí doma z balkónu. 
Nakonec jsem do novin tyhle fotky ani neposlala, i tak jich bylo moc.
Ale teď se mi hodí. Přestože fotím z balkónu, vypadá to, jako bych byla na stejné úrovni se silnicí. 
Ale je to do svahu a skoro na každé fotce vidíte kousek naší zdi.
Přidávám opět koncept článku, který jsem ráno dopsala. 
Jsou tam všechny informace o včerejším masopustu.
Mějte pěknou neděli.

P.S. U psaní pojídám chleba s čerstvým sádlem se škvarky ze včerejšího masopustu.
Přidávám slíbený odkaz s fotkami.











Cítovská tradice masopustu vstoupila do šestého ročníku

Průvod plný masopustních masek zahájil v Cítově v sobotu 22. února již šestý ročník masopustu. Průvodu předcházelo předání žezla a povolení starosty obce Davida Rameše Laufrovi, vůdčí postavě masopustního průvodu.

Masopustní průvod prošel obcí po trase dlouhé cca 3,5 kilometrů za doprovodu muziky a tradičně navštívil jako každý rok i několik domácností. Během trasy se k průvodu připojovali další dospělí a děti s maskami i bez.

Cílem průvodu bylo místní hřiště, kde kulturní program pokračoval obžalobou a Laufr společně s masopustním průvodem obžaloval viníka za všechno zlé, co se událo v uplynulém roce a symbolicky se porazila kobyla. Následné oživování poražené kobyly lahvičkou silného moku vyvolalo u desítek přihlížejících smích.

Na hřišti byly připraveny tradiční zabijačkové hody, teplé nápoje a sladké pečivo a všichni účastníci si mohli užít příjemné posezení s hudbou. Masopustní zábava, kde k poslechu a tanci hrála reprodukovaná hudba, končila okolo deváté hodiny večerní.

Název masopust je možná trochu zavádějící, protože doslovně znamená opustit maso či dokonce půst, a přitom je to doba, kdy si i naši předkové dopřávali hojně masa, slavili a hodovali. Byl to čas domácích zabijaček a často i svateb. Dokonce i doslovný překlad slova karneval znamená maso odlož. Vztah slova masopust k výrazu půst je jen zdánlivý a jedná se o pouhou podobnost. V dnešní době se označuje slovem masopust období od Tří králů do Popeleční středy, která vychází každý rok na jiné datum. Letos Popeleční středa vychází na 26. února, a na ni navazuje postní období dlouhé 40 dní a po něm následují Velikonoce.

Ať už je původ slova masopust jakýkoliv, dnes to znamená karneval, zábavu, setkávání, ochutnávání jitrnic, zabijačkového guláše či černé polévky. A samozřejmě masky, tradiční i netradiční.
Marta Dušková










14 komentářů:

  1. Copak masky, ale ty škvarky... Dneska si čtu jen o hubnutí a ty... No hned bych si dala, hubla bych až od zítřka :o)
    Marti, měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, přiznávám, že jsem si včera dala několikrát nášup. Měj pěkný nový týden.

      Vymazat
  2. Hubnutí, nehubnutí, taky bych pár škvarečků ochutnala. Teď už bych si troufla.
    Měj pěknou neděli. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, já je mám předepsané od své lékařky. Mám si občas šlehnout, protože mám nízký cholesterol. Měj pěkné pondělí.

      Vymazat
  3. Marti, je hezké, že se u vás tradice masopustního průvodu drží. A připojuji se k těm, co by si dali čerstvý chelba s domácími škvarky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, tady se to drží na celém Mělnicku, včera byl Masopust na Mělníku. Měj pěkný nový týden.

      Vymazat
  4. Je báječné, že se tyto tradice udržují. Zaujal mě ten "padlý kůň". :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No to je porážení té kobyly, o které píšu v článku :-)

      Vymazat
  5. Úžasný průvod, jak barevně září v té zatím docela pochmurné šedi. Zaujalo mě, že jde o pouhou podobnost se slovem půst, ale vlastně to spolu nesouvisí. I když je pravda, že mám také tuto tradici spojenou spíš s koláči, zabijačkou, jídlem. :)Moc pěkná tradice. I u nás se vrací, již kolikátý rok, letos ale byla účast velmi slabá, jednak jsem malá dědina a pak bylo mimořádně škaredé počasí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, taky jsem to nevěděla. Když píšu nějaký článek, vždy si hledám relevantní informace a pokaždé se dozvím něco jiného. Přeji pěkný den.

      Vymazat
  6. Skvělý průvod, tradice je tradice ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, každý rok je to hezký a možná vypracovanější. Měj pěkný den.

      Vymazat
  7. Krásný, zajímavý článek a hezké fotografie. Děkuji a přeji krásný den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jaruško, chci ti moc tady poděkovat za krásnou smršť komentářů u hodně mých příspěvků. Moc děkuji, potěšilo. Už jsem si tě přidala do svého seznamu blogů, které čtu. A jsem ráda, že jsem tě díky výzvě Dáši objevila. Měj pěkný den.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.