čtvrtek 20. srpna 2015

trochu rodinný slang a trochu o výchově


Už tradičně se snažím na blogu zachytit slang naší rozvětvené rodiny a dnes pokračuji. Slovní spojení "Alánek zase sůví" mi přijde úplně úžasné a stojí za zaznamenání. Nevím, zda přiložená fotka dokáže přesně vyjádřit obrazem tento výraz, který používají rodiče Alánka, tedy moje dcera a její přítel, ale v podstatě to znamená, že nespí, nic nedělá, jen má vykulené oči - zkrátka "sůví". Pravděpodobně je to od slova sova, ale to si ještě musím ověřit :-)
Ještě jedna velká událost stojí tento týden za zaznamenání. Týká se vlastně výchovy. Naše tři děti jsme s mým mužem vychovávali stejně a od raného věku jsme je učili i stejné návyky. Přesto se stalo, že náš nejstarší syn chodil na nočník již v roce a obě holky si daly velmi načas a tento úkon zařadily do svého života až po dvou letech. Ještě vlastně ve dvou letech vypadaly obě jako včelka Mája s vycpaným pozadím. Moc jsem to tenkrát neřešila, nechtěla jsem děti znásilňovat, nechala jsem tomu volný průběh. V létě jsem vyndala pleny a nechala holkám jen kalhotky a to v podstatě pomohlo, aby mozeček zaznamenal, že chodit na nočník je příjemnější než počurané nožičky. Ale nijak to nikoho z těch tří nepoznamenalo :-)
Moje dcera se chová v tomto případě stejně, řídí se intuicí, (já rady dávám, jen když jsem tázána :-) ). Přestože vnučce byly v dubnu už dva roky, dosud se nočníku neustále vyhýbala, ale nikdo z nás to neřešil. To přijde náhle a najednou, říkala jsem. A stalo se před pár dny a vnučka už chodí sama na nočník i bez nutného ohlášení rodičům.
A před pár měsíci jí bylo slíbeno, že jakmile se vyčůrá do nočníčku, hned se zavolá babičce a pochlubí se. Na víc měla slíbeny gumové medvídky jako odměnu. Stalo se tento týden, první vyčurání, první medvídek a okamžitě hláška na maminku: babičí haló. Takže mi hned volala a ukazovala do telefonu, nutno podotknout, že videotelefon nemám, plný nočník se slovy: babičí fuj.. Měla jsem z toho pokroku, je to celkem velký milník v životě malého dítěte, upřímnou radost a bylo to na mě určitě znát.
Od té doby volá trůníc na nočníku po každém provedeném úkonu na mámu: babičí haló ( na medvídky úplně zapomněla) a  mě pak hlásí do telefonu: babičí, fuj. Mám pokaždé radost, jako když to bylo poprvé :-)
To mě i po letech utvrzuje v tom, že takto to má být brát dítě jako individualitu, žádné znásilňování a trápení, jen liberální přístup, ostatně stejně jako ve všem ostatním.Urputností pravděpodobně dosáhneme opaku, než je vysněný cíl,  Každé dítě je jiné a snažit se jej napasovat do nějakého mustru či nějaké předepsané normy nemá smysl. Kdo vlastně určil pravidla či normu, kdy má chodit dítě na nočník? Kdy se má posadit? Kdy má stát, chodit, mluvit? Vždyť jsme přece každý úplně jiný a  v dospělém věku se také chováme každý jinak dle svých schopností, možností či talentu. A upřimně "stádo" stejných lidí řídící se úplně stejnými pravidly mě trochu děsí.
Ostatně pravidlo, že kluci chodí na nočník o hodně později než holky, naše rodina velmi zásadně a to v podstatě dvakrát popřela.

8 komentářů:

  1. Ano, je to od slova sova. Protože sovy jenom hledí a nechtějí spát. :-D

    OdpovědětVymazat
  2. Jůůůů to je sladkej brouček :o)))
    Naší Rozárce budou dva roky v říjnu a už asi měsíc chodí také na nočník...ale to je hlavně zásluha starší sestřičky že chce být velká holka jako ona :o))
    Krásné oslovení babičí :o)))) mě Rozárka říká babůůůů :o)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, babičí je krásné slovo, taky se mi moc líbí, ale první slůvka jsou všechna krásná. Babůůů je taky hezké slovo.
      Ano, je rozkošný.
      No někdy jdou děti za příkladem. U nás nefungovalo ani toto :-)

      Vymazat
  3. Haha,tak to je vtipný! :D :D Naše tenkrát dvouletá Bětka "ždímala" miminko Ondráška,což byl její výraz pro přitlačování nožiček k bříšku,kvůli prdíkům :D
    Se Lolinka nějak rozmluvila,nějak dlouho jsem jí neviděla! Babičí je krásný oslovení :)
    Terka to dělá s "výchovou" dobře,i to,že se nestresuje :) Však oni ti prckové potřebují čas,než se jim to v hlavičkách srovná :) Naše,v listopadu 4letá,dcera se teprve před dvěma měsíci zbavila pleny na noc.Sama od sebe a vyplatilo se,dát jí čas,protože se mi ani jednou nestalo,že bych musela převlíkat postel.

    OdpovědětVymazat
  4. Moc hezké slovní spojení ždímání miminka :-) Oslovení babičí miluju, doufám, že mi tak bude říkat pořád :-)

    OdpovědětVymazat
  5. Nádherný článek, pod který se podepisuji. Jen mám v poslední době pocit, že stádo se na našem území nějak zvětšuje... asi stárnu ... Pá Věrka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Věrko, děkuji a já mám stejný pocit, takže to tak asi opravdu bude. Měj se. M.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.