čtvrtek 4. února 2021

kultura v křesle

Kultura si k nám najde cestu i v této nelehké době a já jsem vděčná všem, kdo nám ji servírují on line. Dají si tu práci, protože příprava není jednoduchá a já jsem ráda, protože bez těchto různých výzev bych pravděpodobně zakrněla.
Dnes mám pro vás komentovanou video prohlídku věnovanou sochaři Václavu Levému. Na blogu jsem o něm už několikrát psala v minulém roce, který byl právě Rokem Václava Levého, a jsou tady i fotografie ze sochařského sympozia či výstav, ale prohlídka s odborníkem je určitě nejvíc. Pokud chcete vidět víc mých fotek, tak můžete v příspěvku tady či tady.
Tak snad vás prohlídka zaujme a dozvíte se zase něco nového o Václavu Levém.
Mějte pohodový den.

P.S. Ještě k Sáře. Včera odpoledne už začala na nás mluvit, přestala být apatická a začala nás sledovat. Večer po dvou dnech začala jíst a jedla i v noci. K mé radosti se vrhla i na snídani a už se mnou i psala články. Dva dny se nás stranila. Už je to zase naše veselá holčička. Asi to opravdu nic nebylo, a byla jsem zbytečně vyplašená, ale s věkem si člověk asi všechno víc bere a navíc v současné situaci trávíme s naším mazlíčkem téměř 24 hodin denně. Dnes kontrola u paní doktorky. Trochu se bojím, že ji do přenosného košíku dnes jen tak nedostaneme. Děkujeme, že jste nám drželi palce. Až se trochu zklidním, tak se snad vše vrátí do starých kolejí. Tedy aspoň do covidových kolejí.

Tak už k Václavu Levému:

Výstavu je možné shlédnout prostřednictvím komentované video prohlídky
Marta Dušková

Výstava Václav Levý-doba-život-dílo, kterou v loňském roce připravilo Regionální muzeum Mělník k výročí 200 let od narození Václava Levého, se už svého znovuotevření vzhledem k současné situaci nedočká.

Výstavu je možné shlédnout prostřednictvím komentované video prohlídky s kurátorem Lukášem Snopkem, která je náhradou za osobní návštěvu muzea.
Přání z muzea:
„Udělejte si kávu nebo třeba meltu (v době Levého narození byla v živé paměti napoleonská blokáda obchodu s Británií, kdy i káva na kontinent nesměla:-) a zaposlouchejte se do osudů zakladatele novodobého českého sochařství, jehož tvorba skýtá mnohem víc než jen známé skalní plastiky u Liběchova… Přejeme Vám hezký kulturní zážitek“!

Václav Levý je významný a trochu opomíjený sochař 19. století a jeho dílo připomínají nejen reliéfy v pískovcových skalách na Liběchovsku, ale jeho dílo je možné obdivovat v Praze, Vídni či Římě. Jeho umělecká dráha začala v Liběchově. Jeho dílo Čertovy hlavy, Blaník, jeskyně Klácelka a další skalní plastiky jsou dnes součástí pískovcových skal Kokořínska.

Podle některých zdrojů byl sochař zamlklý samorost, génius a alkoholik, nicméně to význam jeho díla rozhodně nezmenšuje. Václav Levý je zakladatel moderního českého sochařství a učitel sochaře Josefa Myslbeka. Vytvořil největší české sochy ve volném prostoru.

1. Určitě si video prohlédnu, ale až navečer.
    Tak to je dobře, že Sárinka se už má zase k světu a už je to zase ona.
    Pěkný den, Marti !
    Hanka

2. Martičko, moc mě potěšila zpráva o zlepšení stavu vaší kočičky.
    A promiň, ale napadlo mě u čtení tvého článku: kdyby všichni alkoholici v ČR byli sochaři, tak pro sochy by nebylo kam šlápnout.Pozdravuj doma a mějte se co nejlépe.
    Pac Jiřina z N.

3. Marti, video jsem si pustila hned ráno na KanaleM a moc Ti za něj děkuji. Zase jsem si rozšířila obzory.
    Ze zprávy o Sárince mám radost, je dobře, že už zase s Tebou píše články a baští.
    Měj hezké odpoledne.

4. Marti mám radost, že se Sára zase uzdravila. Na Klácelce i u Čertových hlav jsme byli před asi třemi roky. Výstup je sice náročný, ale za tu krásu to stojí. Prohlédli jsme si i sochy u zámku v Liběchově. Je tam fakt krásně. Mějte se všichni moc pěkně

5. Marti, je to báječná zpráva, že se Sára uzdravila. 👍👍 Málo platné, je to člen rodiny, tak o starosti jsou sdílené všemi.
    Na video jsem se podívala a moc děkuji za zprostředkování kousku kultury. Ta mi moc schází. Před pár lety jsem ocenila, že jsou opět Čertovy hlavy vidět. Za těmi stromy se daly jen tušit.
    Měj hezký den.

6. Ahoj Marti, jsem moc rada, ze je Sára už v pořádku. Nás Baronek se také drží a dokonce se zacina kulatit. :) děkuji za krásný článek. Jen nějak nemůžu dohledat to video. Zkusím to znovu zítra až budu na PC.
    Měj se krasne, Sabi

7. Sochy V. Levého (tedy některé) jsme si byli prohlédnout asi před dvěma roky v reálu. Ale je fakt, že o sochaři jinak nic moc nevím, takže video se bude hodit.
    Měj se fajn a pozdravuj Sáru.

1. Jsem ráda, že se vám video líbilo. Jo Sabi, protože sem dávám rovnou video a ne odkaz, tak se to na telefonu nezobrazuje, už mi to říkala dcera. Děkuji za všechny komentáře a mějte pohodovou neděli.

8. Děkuji za tu "kulturu" a jsem opravdu ze srdce ráda, že je Sára OK!
    Hezké odpoledne, Marti. Helena

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.