čtvrtek 1. prosince 2022

konec falešných slev

aneb jako chytání do pavoučích sítí.
Tímhle tématem jsem se zabývala a článek vyšel už před dvěma týdny. Přestože mi téma přišlo hodně zajímavé a novela mě potěšila, nějak nebyl prostor dát ho na blog. 
Tak až dnes. 
Na internetu nakupuju tak 15 let a v podstatě všechno, i letos mám naprosto všechny dárky nakoupeny online.
Téměř vždy nakupuji na ověřených eshopech a recenze čtu a řídím se jimi, jako aktuálně před pár týdny nakup svetru na Bonprix. Recenze od nakupujících radily koupit menší číslo. Tak jsem poslechla a jsem ráda, krásný svetr a sedí velikost. Občas na mě skočí něco zajímavého na facebooku a stačí si přečíst recenze a poznáte, že jsou zaplacené a nachytat se jen tak nenechám vzhledem k letitým zkušenostem s nákupy na eshopech. Jistě novela tomu úplně nezabrání, občas se falešné recenze objevovat budou, ale při hrozbě velkých pokut jich bude míň. 
Ani letošní zákon o nevyžádaných telefonátech úplně nezabránil volání, a když řeknu, že porušují zákon, odpovědí rychle, že žádný zákon neporušují, ale příště už mi nevolají. Bojí se nahlášení, protože se udělují velké pokuty, ale přiznám se, že víc se tím nezabývám. 
A další novela, tentokrát zákona o ochraně spotřebitele přece jen trochu omezí neférové jednání některých eshopů, které dokáží udělat vše, aby chytali zákazníky do "pavoučích" sítí. Samozřejmě podvodné eshopy budou existovat pořád, novela je nevymýtí, ale to už píšu v článku.
Tak dnes zase po delší době malá osvěta.
Mějte pohodový den.

Připadají vám některé recenze na zboží falešné a neověřené? S novelou zákona už to nebude možné
Marta Dušková

Novelu zákona o ochraně spotřebitele již schválil Senát 3. listopadu 2022, nyní novela čeká na podpis prezidenta. Měla by začít platit do konce roku.

Provozovatelé e-shopů budou muset zásadně změnit svůj přístup ke spotřebitelům. Začne platit konec falešných slev, které jsou většinou největším lákadlem a mají přilákat kupující. Změna bude ve výpočtu slevy. Sleva musí být vypočítána z nejnižší ceny, za kterou se zboží prodávalo v době 30 dnů před poskytnutím konkrétní slevy. Už se tedy nemůže stát, že kupující nakoupí zboží s údajnou slevou, která však nepřekročí běžnou cenu ani náhodou.

Nově budou muset být recenze na zboží jen ověřené od skutečných zákazníků. Recenze je dalším lákadlem pro koupi zboží, a proto často e-shopy zveřejňují recenze od zákazníků, kteří zboží nikdy nekoupili a dochází tak ke klamání spotřebitele. Bude tedy mnohem složitější nakupovat lajky a neoprávněně mazat negativní recenze, což se dnes běžně děje.

Další změnou v novele je zákaz prodeje zboží dvojí kvality. Změní se i vyhledávání. Dosud se při zadání klíčového slova zobrazuje na předním místě výrobek, který je umístěn na základě placené spolupráce a někdy vůbec nesouvisí s vyhledáváním určitého výrobku. Jedná se o nekalé jednání a klamání spotřebitele. Změní se i termín doručení zboží, pokud není uvedeno jinak, bude se na něj vztahovat povinnost dodat zboží do 30 dnů od uzavření smlouvy.

Další změny, které novela přinese a podrobné informace jsou zveřejněny v článku Nové legislativní změny pro majitele e-shopů 2022 | Finance.cz.

Podvodné e-shopy
Podmínky pro prodej se stíží, nicméně nezamezí existenci podvodných e-shopů, které ze zákazníků vytáhnou peníze, ale zboží nikdy nepošlou. Aktualizovaný seznam podvodných e-shopů a návod kde nahlásit podvodný e-shop je na Kde a jak nahlásit podvodný e-shop + aktualizovaný seznam | Modio.cz.

Na seznam podvodných e-shopů patří například mimo jiné i Balando.cz. Podrobnosti na Balando eshop: Recenze, zkušenosti, hodnocení, reklamace 2022 | Modio.cz.

4 komentáře:

  1. Já přes e-shopy nakupuji jen minimálně. Zvláště oblečení chci vidět, protože na výrobku kde je uvedeno, že je to 100%cotton, tedy bavlna, to mnohdy vůbec nevidělo bavlnu ani z letadla. Navíc tady pošta funguje dost zvláštně a strašně nerada tam chodím. Tak že pokud něco sháním, tak raději v obchodě. Slevy jsou mnohdy falešné i v běžných obchodech, to je fakt. Marti, hezký a zajímavý článek jsi pro tuto předvánoční dobu napsala. Osvěty není nikdy dost a je dobré si takové články přečíst.Diky za něj. Přeji ti krásné dny ve zdraví.

    OdpovědětVymazat
  2. Hodně nakupuji na internetu a to u osvědčených prodejců. Taky dám na recenze.
    Zatím jsem žádný problém neměla, jen sem tam někdy je to o velikosti,ale peníze mi byly vždy v podstatě obratem na účet vráceny nebo zboží v pohodě vyměněno.
    Hezký den, Marti !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Nakupuji on line hodně, důkladně prověřuji, tak se mi nic zlého nestalo. Ale podvodníci mají na internetu evidentně žně...
    Marti, moc zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Marti, taky nakupuju hodně na internetu. Zvykla jsem si na to, je to super ulehčení. Už jsem párkrát něco řešila, např. že mě přišel balíček a jedna věc v něm chyběla přestože na faktuře a dodací listu uvedena byla, ale dopadlo to dobře. Měj se hezky, Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.