úterý 14. listopadu 2017

absurdistán?! aneb můžeme si za to sami...


Nevím tedy, jestli naše zkušenost někomu pomůže. 
Možná nejste bohémové, ignoranti a laxní k některým záležitostem jako my. Jste racionální a staráte se pečlivě o všechny záležitosti života. 
Potom toto čtení není pro vás.
My některé věci řešíme až na dřeň a některé necháváme plout bez povšimnutí. Sice nepočítáme úplně každou korunu, ale přece jen za poslední léta naše životní úroveň klesla, takže by se hodilo více finanční gramotnosti. V některých směrech ji máme celkem solidní.
Při koupi domu jsme neřešili, u jakého dodavatele odebíráme plyn a elektřinu, plynule jsme bez problémů přešli ke stejnému, páč bylo spoustu jiných starostí.
Spotřebu plynu, tedy finance sice řešíme každý rok, ale dům je opravdu velký, takže velká cena nebyla až tak překvapující. Můj muž je pedant a každý měsíc hlídá spotřebu, a když překročíme zálohy v daném měsíci, nastává studený odchov :-)
To samozřejmě ne, jen se topí víc v krbu.
Teď na podzim jsme začali mít problémy z teplou vodou. U bojleru máme spínací hodiny, abychom odebírali nízký tarif a hodiny byly nastaveny dle konzultace s dodavatelem.
Já se každé ráno sprchuji a měla jsem v poslední době vodu jen slabě teplou anebo téměř studenou. Nejdřív se hledal problém v bojleru a posléze nás napadlo, zda se nezměnil čas odběru nízkého a vysokého tarifu, aniž by nám někdo něco oznámil. Ale známe své "papenheimské", že?
Já nemám tento druh inteligenci a naprosto bych nechápala, o co jde, takže na infolinku volá můj muž. Toto je jeho parketa.
Jistě, že změnili časy, ale to se zřejmě neoznamuje. Už prý v srpnu. V létě nás tady bylo povícero, takže se hodiny vypínaly, aby teplá voda stačila pro všechny. Problém nastal, až když jsme tady byli sami dva. V rámci tohoto telefonátu nabídne operátorka mému muži, zda může zavolat jiná operátorka ohledně plynu. Můj muž souhlasí a předpokládá, že vyhádá nějakou slevu. Už nám byla nabízena vloni, ale nic se nestalo.
Druhý den volá operátorka a nabízí, abychom odebírali od nich i plyn. 
Můj muž sděluje, ale my od vás plyn odebíráme a obojí je na moji ženu. Operátorka překvapeně sděluje, že nám někdo založil chybně dva účty a mělo by to být dohromady. Nicméně můj muž využije příležitost a domluví slevu na plyn 5000,. Kč. Do týdne přijde dohoda o změně smlouvy, kterou však odmítnu podepsat. 
Nejen, že dohoda je naprosto nesrozumitelná, ale i naprosto nekonkrétní. Vlastně vůbec nechápu, v čem má být ta změna a smlouvám já rozumím. Je tam odkaz na webové stránky společnosti. 
A největší gól této dohody je, že datum napsání je 24.10. a přišlo 26.10., ale v dohodě je zdůrazněno, aby mohla nabýt účinnosti, je nutné ji odeslat nejdéle do 24.10.!!!
No při nejlepší vůli toto fakt nestihám.


U telefonátu mého muže na infolinku jsem tedy nebyla. Jinak mírný člověk umí pěkně řvát, když je rozčílený. Prý neřval. Nebylo mu vlastně vysvětleno nic, jen že nabídka platí a dopisy píše automat. 
No to nechám bez komentáře.
Můj muž zavelí, v pondělí jedeme na pracoviště do Mělníka.
Nestačíme se divit. Úžasná příjemná paní nám sděluje, že máme nastaven velmi drahý tarif Komfort, který už byl před více než dvěma lety zrušen. Nebouřili jsme se, tak proč by nám ho nenechali, že? Prý to bylo v novinách. 
Na počkání nám je změněn tarif na podstatně levnější, takže pravděpodobně ušetříme víc než slibovaných 5000,- Kč, páč se nám snížil i měsíční poplatek za služby. 
Zároveň je nám nabídnut levnější tarif na elektřinu a nižší měsíční poplatky a během patnácti minut jsme venku a od zítřka máme vše za "levno". Tohle jsem podepsala bez problémů.
Za dva a půl roku jsme přišly o více než o třináct tisíc. 
Za blbost se platí.
Tady myslím slov netřeba.
Firmy počítají s naprostými blbci, jako jsem já, kteří si nezjišťují, jak jsou na tom. 
Je pravda, že o konkurenci jsme se zajímali, ale jen velmi letmo a nikde to není růžové. A navíc, když ptáčka lapají ...
Kdyby to všechno nebylo tak absurdní, člověk by se ji zasmál.
A nebýt mého ranního studeného sprchování máme drahý a neexistující tarif spoustu dalších let.

P.S. A nezapomeňte hrát o dárek. Čas máte ještě do pátku.

12 komentářů:

  1. Tarify jsou věc, na kterou se chystám podívat - jak na ten na elektřinu, tak na telefonní (plyn nemáme;-)). A furt to odkládám... Tvůj článek mi to připomněl. Nevím, jestli jsem ráda, protože se mi do toho krutě nechce :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, neměla jsem vůbec v úmyslu tento příspěvek psát. Můj muž však říkal, jen to napiš, třeba to někomu pomůže, naše blbá zkušenost. A měl pravdu :-) No právě do toho se nikomu nechce :-)

      Vymazat
  2. Marti, já jsme doma ten šťoural, který každé vyúčtování kontroluje, popichuji manžela, aby na dodavatele energií zavolal (smlouvy jsou na něj a už jsem se setkala, že jsem nekonečně dlouho po telefonu dokazovala, že jsem opravdu manželka) zda nám neposkytnou nějaký bonus či lepší tarif, když jsme jejich stálí zákazníci, protože nám neustále někdo volá a nabízí "lepší" tarify. Dosáhli jsme určitých slev a jak já říkám, každá koruna dobrá a na zemi je nenajdeš. V dnešní době je opravdu nutné si vše řádně přečíst a když něčemu nerozumím (schválně to píší složitě), tak mám pusu a zeptám se, raději klidně dvakrát. Zatím se nám to většinou opravdu vyplatilo vše prolouskat.
    Dopadlo to nakonec pro vás dobře, a jak píšeš, většinou si za hodně můžeme sami a firmy toho náležitě využívají.
    Změny časů u nízkých tarifů si hlídám na Samoobsluze (ČEZ), kde jsou vždy uvedené,(pracovní dny jsou jinak a víkendy také jinak) takže občas tam juknu.
    Tak snad se již nebudeš muset sprchovat ve vlažné :o) Marti.
    Měj se hezky.
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, my tady poblíž nemáme žádnou samoobsluhu a ni prodejnu a nic nám právě nepřišlo. Debatuji s nimi každou chvíli přes infolinku, jako že přeplatek chci vrátit samozřejmě na účet, pokud je velký atd., ale že by nám sdělili, že nemusíme tolik platit, to ne. Voda už teče teplá, hned jak to Pavel nastavil správně. A Pavel tam volá dost často a řekne číslo našeho účtu a může to řešit on, s tím problém nemáme. Měj se krásně.

      Vymazat
  3. Ahoj Marti, po přečtení Tvého článku jsem si uvědomila, jak je dobře, že můj muž se stará o smlouvy s dodavateli, protože já bych byla ten, který "zabije koňa a jde pěšky" a obdivuji lidi, kteří různé nabídky a změny stíhají, snaží se jim porozumět a ještě ten kolotoč pochopit.
    Je škoda, že jste přišli o peníze, ale o to více vám přeji pevné zdraví a spokojenou rodinu. Ono to moc nepomůže, ale je to lepší, než kdyby to bylo obráceně. :) Marcela

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Marcelko, my to tak bereme, jsou to jenom peníze, takže jde v podstatě o h.... :-) A to zdraví nám teď chybí doma oběma. Tvůj krásný příměr si musím pamatovat :-), rozesmála jsi mě, děkuji. Měj se krásně.

      Vymazat
  4. Marti, je to těžké, nabídek je moc a ne každý se v nich vyzná. Také jsme loni přešli na levnější elektriku, ale prý jen na rok, což jsme nevěděli. Takže díky dalším nabídkám jsme se to dopátrali a smlouvu opět obnovili. A asi zase na rok, kdo ví. Teď jsem to říkala manželovi a novou smlouvu zatím neposlali, takže to budeme muset urgovat. Co si člověk neohlídá....
    Přeji krásný týden. D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, právě proto, že je konkurence dost, nechápu, proč si nesnaží zákazníka udržet a více jej informovat. My mám smlouvu teď na 2 roky a je nastavená tak, že když zdraží plyn, podle smlouvy nám zdražit nesmějí, ale když zlevní, tak naopak nám musí taky, takže je dobře nastavená. Přesně co si člověk neohlídá... Měj se krásně.

      Vymazat
  5. Dobrý večer, Marti o všechny služby se stará manžel a to zaplať pánbůch. Na konci léta u nás byla velká bouřka a spálila nám u televize setobox, ani nevím jak se to píše, protože tomu nerozumím.No ty patálije s tou krabičkou se mi ani nechce popisovat.Byl víkend a tak náhradní měli jen jeden v Mladé Boleslavi .Zajel a zaplatil zálohu a pic nefungovala.Musel do Liberce druhý den pro jiný.Pak vrátit krabičku do M.B .No a to je se všema službama stejné.To samé je s elektřinou, plynem a mobilem.Člověk jim nesmí naletět a hlídat si vše.Ještě , že ten můj se o to stará, já bych byla takzvaně v prd....Mějte krásný zbytek večera.Martina


    .


    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dobré ráno Martino, no můj muž se taky o vše stará a zařizuje a vlastně jsem poprvé podepisovala tyto smlouvy z důvodu časové tísně při stěhování. Já se starám jen o banku :-) Ale stejně si myslím, že by se dodavatelé o svoje zákazníky měli lépe starat. Hezké dny.

      Vymazat
  6. Marti, to znám. Mám u spořitelny už 35 let účet. Musela jsem si ho zřídit kvůli jeslím. Platím jako mourovatá poplatky, myslíš, že jako dlouholetou zákaznici tě upozorní na lepší účty kde nebudeš tolik platit? V pondělí jsem musela do spořitelny, tak jsem se jen zeptala, jak to je s poplatky a v pondělí mám tam jít jednat o novém účtu, kde nebudou ty hříšný poplatky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Alenko, přesně tohle mě rozčiluje. Získat nové klienty je o tolik těžší, než udržet si stávající. Je to chce péči, znám to z vlastní zkušenosti. Tak to je skvělýcs tou bankou. Měj se krásně.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.