neděle 1. prosince 2019

vítání adventu






Dnes je první adventní neděle. Dnes ale píšu o včerejším vítání adventu. 
U nás jsme ještě advent nepřivítali. 
Doma ho dle naší rodinné tradice přivítáme až dnes. 
Tradičně děláme adventní výzdobu až první adventní neděli, a když nestíháme klidně o den později. 
A upřimně rok od roku mě to těší míň a míň. Uspěchané reklamy na vánoce od září, kdy chodím ještě v triku s krátkým rukávem, mně berou ten výjimečný pocit krásného a slavnostního okamžiku. 
Už si to tak neužívám jako dřív, nejsem tak nedočkavá.
No ale to je život. Přijímám názor zřejmě většiny.
Reportáž ze včera byla pro nás víceméně jen pracovní. Jednak jsme se letos rozhodli, že nebudeme už hromadit a druhak nás ani předvánoční příliš pestrobarevná nabídka nijak neoslovuje. Ano, vánoce jsou trochu kýč v každém případě, ale přece jen nás oslovuje jednoduchost.
No, něčemu jsme přece jen neodolali. Kdo si přečtete přiložený článek, který jsem brzy ráno odeslala, možná uhodnete, co jsme si koupili.
Prozradím až zítra a možná i ukážu naši adventní výzdobu, pokud stihneme😀 .
No něco určitě bude.
Včera bylo všude narváno, tak jsem většinou musela na blog vyřezávat lidi, ale něco jsem pro nás nafotila. Vloni byl na dřevěném betlému sníh.













Na mělnickém náměstí a v muzeu se vítal advent
Marta Dušková

Náměstí Míru a Regionální muzeum Mělník patřilo v sobotu 30. listopadu vítání adventu. Akce ohlašovala právě začínající adventní čas, i když slunečné počasí připomínalo spíše jaro.

V muzeu se uskutečnil tradiční Předvánoční řemeslný jarmark s ukázkou lidových řemesel a dílničkami pro děti ve všech prostorách muzea, kde se mimo jiné vyrábělo mýdlo či koupelové kuličky. Všude byly k vidění vánoční či adventní dekorace, které lákaly k nákupu. K adventu patří i konání dobrých skutků a nákup některého z krásných výrobků u stánku Chráněného bydlení Domov z Nebužel mohl mít tedy ještě další přidanou hodnotu kromě radosti i dobrý pocit, že člověk pomohl potřebným. „V Nebuželích poskytujeme sociální služby a staráme se o klienty s mentálním a kombinovaným postižením. V našem areálu máme dílničku, kde právě naši klienti vyrábí anebo se podílí na výrobě těchto dekorací a my pak krásné dřevěné anděli či látková zvířátka prodáváme na jarmarcích. Část výtěžku prodeje používáme přímo pro klienty, aby měli nějakou finanční odměnu z toho, co vyrobili, část výtěžku jde na náklady výroby dekorací a část jde přímo do chráněného bydlení“, vysvětluje ředitelka služby Zdeňka Vlčková. Tento stánek nenechali návštěvníci bez povšimnutí a jistě nejen z důvodu pěkné nabídky.

Náměstí Miru ožilo od dopoledních hodin adventními trhy, které mohli návštěvníci navštívit po celý den až do večera a čekala je nejen tradiční předvánoční nabídka adventních výzdob a řemeslných výrobků, vánočních ozdob, ale i přehlídka mladých vín mělnických vinařů. Trhy oživila hudební a pěvecká vystoupení, která navodila předvánoční atmosféru. Součástí akce Vítání adventu bylo v 17 hodin rozsvícení již nazdobeného velkého stromu, který stojí na náměstí.
















Dnes je to teda dost dlouhý, ale ještě přidám svůj osobní postřeh ze včera, který do novin napsat nemůžu. 
Tento krámek s úžasnou keramikou a dalšími krásnými věcmi si pamatuju od loňska. Už vloni se u něj nikdo nezastavil a letos jedině my. 
Prozradím vám, co je příčinou. 
U stánku sedí zamračená a evidentně naštvaná paní, to už byla vloni, které pořád nedošlo, že se lidé nezastavují u jejího krásného zboží, protože vyzařuje nepohodu a negativní energii. 
Ještě jí nedošlo, že takto nic neprodá. I my jsme se báli docela přiblížit, a když jsem se jí s úsměvem a zdvořile zeptala, zda ji mohu nafotit do novin i se stánkem, nezvedla se ze židle, zamračila se ještě víc a jen zakroutila hlavou. 
Já jsem ani jinou její reakci neočekávala, jen jsem si myslela bláhově, že možná při milé konverzaci roztaje. 
Můj muž dokonce uvažoval, že bychom koupili někomu krásné hrníčky, ale nakonec to vzdal.
Tak mějte pěknou adventní neděli a usmívejte se na svět. 
Vždyť to nic nestojí a přináší to dobrou náladu i nám.



8 komentářů:

  1. Nevím, jestli se letos na vánoční trhy podívám, tak jsem se alespoň kochala Tvými fotkami. Keramiku mám ráda i když poslední roky také nehromadím. Té paní u stánku je mi docela líto, stačil by úsměv a určitě by se pěkné zboží prodávalo líp. A myslím že vím, kde jste nakoupili a těším se až nám to ukážeš. Moc se mi líbí i modrá skříňka, je to asi starý noční stolek.
    Marti, mějte pěknou první adventní neděli. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, i ten krásný stolek patřil k té paní s keramikou. Dokonce jako jediná brala platební karty a i přesto jsme u ní nenakoupili. Měj pěkné adventní dny.

      Vymazat
  2. Marti, trochu ti rozumím - já taky v Praze nechodím na vánoční trhy na Staroměstské náměstí, je tam na mne velký mumraj, moc lídí, turisticky orientovaná nabídka. Lepší atmosféru mívají trhy na náměstí Míru, takže občas zavítám tam. A s tou paní - to je tak trochu v duchu jak se do lesa volá, tak se z lesa ozývá - když se někdo tváří nepříjemně, tak ostatní nemají moc důvod tvářit se na něj jinak.
    Hezký zbytek neděle

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, na Staromáku o adventu jsem naposledy byla tak před deseti možná i víc lety. Tenkrát mě to ještě bavilo. A k té paní, na jarmarku se usmívali naprosto všichni, ona byla jediná výjimka. Měj pěkný nový týden.

      Vymazat
  3. Marti, přeji ti krásné adventní dny. Musím napsat, že se těším na advent pořád stejně a nenechám si ho ničím zkazit. Dělám si svůj domácí advent a ten, který je venku a vymyká se mým představám se snažím ignorovat. Keramika je krásná a jak je vidět, že to paní stále nedochází, že takto nic neprodá.
    Měj hezký večer. iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivy, já jsem na tohle předbíhání času a jakéhokoliv nejen adventního dost citlivá a vnímavá, prostě to začíná moc brzy. Měj pěkné dny.

      Vymazat
  4. Marti, děkuji za reportáž, zatím jsem se na žádné trhy nedostala, snad se mi nějaké povedou. letos je dělají i celkem malé vesnice, nevím, jak vypadají, ale ta aktivita se mi moc líbí.
    Měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, já se přiznám, že nebýt práce, já bych na ty trhy nešla a to už nemluvím o mém muži :-) Nějak už to nemusíme. Měj pěkný nový týden.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.