středa 29. ledna 2020

mýty kolem vlivu masa na zdraví


Musím přiznat, že masožravec v naší rodině jsem já. 
Většinou je maso mužská záležitost. 
Můj muž se bez masa obejde klidně několik dní, já mám ale absťák po pár dnech a nestačí mi ani kousek masa ve fejkové číně, kterou uvařím, či v těstovinách. 
Po určité době to spraví jen flák masa, a pokud bych si měla vybrat z nabídky nějaký zákusek, zvítězí řízek.
Zajímavý rozhovor s lékařkou rozhodně stojí za poslech a v podstatě mému životnímu stylu nahrává.
Tématem je červené maso, které údajně škodí zdraví nejvíc. 
My doma nedáváme přednost červenému masu, ale ani se mu nevyhýbáme. 
Naše strava je celkem pestrá a byla by pravděpodobně stejná, i kdyby rozhovor méně odpovídal našemu životnímu stylu. My se totiž moc ovlivnit nedáme. 
Kampaně ohledně nezdravých rajčat, banánů či mléka už jsme zažili několikrát a v době temna měly vysvětlit nedostatek daného produktu na trhu. 
Není to, protože to je stejně nezdravé!
V rozhovoru zazní, že názory odborníků tvrdících, že konzumace červeného masa způsobuje onemocnění srdce, mrtvici, obezitu, rakovinu a celkově vede k předčasnému úmrtí, jsou založeny na slabých vědeckých důkazech. 
Nakonec všichni jsme lidé omylní a brát něco jako dogma se v životě nevyplácí.
Každý žijeme jinak, máme jiný životní styl a i jiné chutě.
Já považuji za zdravé hlavně vařit čerstvé jídlo. Dovážku jídla určitě ještě v životě budeme potřebovat, tak proč to uspěchat. 
No, někdy se mi tedy vařit nechce. Dnes jedeme na masáže, takže využijeme zbytky posledních dní. 
Na výběr je zmiňovaná čína, vepřové v mrkvi a špagety s mletým masem. 
Jo všimněte si, že v podstatě všude u nás vládne zelenina.
Naštěstí máme chuť každý na něco jiného, páč od každého je jen jedna porce.
Vloni vyšla studie, která se zabývá právě vyvrácením současných zdravotních doporučení ohledně snížení konzumace masa a především červeného.
Nejsem odborník, takže tady nechci problematiku rozebírat. Z červeného masa si bereme hlavně železo, které populaci chybí a nedostatek mají především těhotné ženy a děti a místo konzumace masa dostávají pilulky. 
Lékařka v rozhovoru vyvrací i mýty kolem škodlivosti konzumace jater, která jsou právě velkým zdrojem železa. Na základě jednoho či dvou případů se usoudilo, že játra škodí těhotným. 
Už se ale někde vytratilo, že se jednalo o konzumaci jater z bílého medvěda či každodenní konzumace konzervy tresčích jater...
Pokud máte chuť, poslechněte si rozhovor.
A můj závěr?
Jako ve všem platí i tady všeho s mírou a poslouchat svoje tělo a já se o to snažím. 
A já si dnes dám mrňavý kousek kuřecího ve fejkové číně.
Tak dobrou chuť.

9 komentářů:

  1. Souhlasím.Zachovat zdravý selský rozum.Mít pestrou stravu.Maso,zeleninu,ovoce miluji,sladké nemám ráda.Vím co je abstak po mase.Krásný den.JP

    OdpovědětVymazat
  2. Souhlasím s Tebou, že všeho s mírou. U nás docela často bývá maso na zelenině a přiznám se, že z masa kouzlí můj muž. A výsledek je vždycky výborný. Včera jsem vyndala z mrazáku kousek krůtího a kousek vepřového a bylo to moc dobré. Kromě zeleniny tam byl i česnek, už pomalu zkouším jíst všechno a zatím je to dobré. Sama víš, jak těžké je vařit jen pro dva a tak dnes také budeme dojídat to, co bylo včera, jen pro změnu udělám rýži. Nejsem vyloženě masožrout, mám ráda i sladká jídla, můj muž také, takže to střídáme. Rozhovor jsem si se zájmem vyslechla. Co se týká jater, tak jsem si vzpomněla, jak jsem je po porodu prvního syna měla doporučeno jíst, protože jsem měla málo železa. K tomu jsem ještě musela brát železo v prášcích, což mi působilo trávící potíže. A v těhotenství mi játra voněla, že bych je snad byla jedla i syrová. Po operaci žlučníku jsem zatím řízek neměla, ale s chutí bych si ho dala.
    Měj pěkný den a přeji dobrou chuť. Růža

    OdpovědětVymazat
  3. Tyto debaty o tom co je zdravé či nezdravé já osobně nemám ráda.Jednou je nezdravé červené maso, mléko, potom vejce, člověk se dozví, jak škodí ta či ona mouka, škodí cukr, škodí sůl... a já nevím co všechno. Člověk je prostě všežravec a o tom to je. Prostě všeho s mírou !!! Strava by měla být prostě pestrá.
    Hezké odpoledne, Marti !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, naprosto souhlasím s Hankou. Těch výzkumů už bylo tolik a tolik věcíbylo škodlivých, jako třeba máslo a sádlo, vejce aj. a pak se zase podle jiného výzkumu ukázalo, že tyto potraviny škodlivé nejsou a tak pořád dokola. Takže hodně pestrosti a všeho s mírou, nebo Mírou.
    Přeji hezký večer. D.

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, taky souhlasím, že nejlepší je řídit se vlastním rozumem a heslem všeho s mírou. Někde jsem četla, že nejsou nezdravé potraviny, jen nezdravé množství...
    Jinak - my jsme masožravci oba
    Hezký večer

    OdpovědětVymazat
  6. Myslím, že se tady všechny shodneme. Opravdu už jsem zažili tolik kampaní, kdy se brojilo proti konzumaci toho či onoho a pak to tak nějak vyšumělo...
    Prostě všeho s mírou - opravdu si dám raději jednu poctivou buchtu s tučným tvarohem a máslem než hromadu zdravého koláče, který nechutná nijak.
    Marti, měj hezký den a užij si masáž! Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Já se domnívám, že chybovat je lidské a zcela běžné. Každé lidské tělo je jemný mechanismus, kterému vyhovuje individuální přístup. Někdo miluje bůček, jiný hovězí, třetí naklíčený oves.
    Má dcera již dlouho nejí maso vůbec a je spokojená, šťastná a nikdy mne nenapadlo jí tento přístup vytýkat.
    Co bych ale na tvém článku skutečně vypíchla, to je vaření. Všichni ti, kteří jsou zvyklí mít denně doma vařené jídlo, žádné polotovary, instantní potraviny, jsou daleko zdravější, výkonnější a spokojenější. Sleduji generaci starší, která má tento návyk zažitý a je daleko zdravější než generace daleko mladší, která žije na kebabech a energetických drincích.
    Pravidelná a domácí strava je kouzlo, které nás přenese spokojené do dalších let, nikoliv výzkumy.

    OdpovědětVymazat
  8. Martinko, já jsem taky masožravec.Teď v tomhle jakoby zimním období, kdy zahrada a kytí nemám na starost tak vařím každý den.Nemám ráda sladký jídla, ale muž ano.Když uvařím, tak si dám, ale jenom maličko a je mi divně celý zbytek dne.Dnes jsem naložila hovězí zadní a budu zítra vařit na kari s pórkem.Martina

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj holky, k vaším komentářům není už co dodávat. Vše bylo řečeno. Všem pěkný den.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.