úterý 22. března 2022

divadlo a fotografie...

foto Studio Hrdinů



Čtvrteční premiéru jsme nestihli, protože u nás byly děti na prázdninách, tak jsme včera byli na první repríze, většinou stíháme premiéry.  Ve Studiu Hrdinů jsme shlédli autorskou inscenaci naší Lindy s názvem Romanticky rozprašuji vlastní popel. 
Už jsem se tady několikrát zmiňovala, že díky Lindě jsme se zamilovali do alternativního divadla. Chodili jsme do divadla odjakživa celkem pravidelně a co jen děti trochu odrostly, tahali jsme je s sebou. Odnesla to nejmenší Linda, protože dvě starší děti už byly větší, a tak se Linda přizpůsobovala a možná tam někde vznikla láska k divadlu.
Obsah alternativního divadla se těžko vypráví. Není to klasika, kde je představení podáváno na podnose a moc přemýšlet vás nenutí. A většinou i víte a chápete krok za krokem, co se na jeviště děje.
Z her Lindy odcházíme a ještě týden se o představení bavíme a rozebíráme jej. Musí se to zažít, vyprávět to nejde. 
V tomhle představení se spojují dva umělecké obory - divadlo a fotografie, v Paříži při premiéře Linda použila divadlo a výtvarné umění. Když zpracovávala téma spojení divadla s jinými uměleckými žánry, myslím ve svojí doktorandské práci, a povídala mi o tom, tenkrát jsem si to neuměla úplně představit. 
Tímto zpracováním dostává představení jiný rozměr, jiný náboj a vtáhne vás do sebe, že nevnímáte okolní svět. Jen to představení, který vás nutí přemýšlet, pochopit, baví vás...
Použité fotografie jsou z archivu Studia Hrdinů, které si sem odkládám.





Tak jen pár anotací, které sdílím ze stránek divadla pro představu:
Fotografie neříká nutně to, co už není, ale pouze a najisto to, co bylo. Jednou jsem od jistého fotografa dostal svůj snímek, a ať jsem se snažil, jak jsem chtěl, nemohl jsem si vzpomenout, kde jsem byl fotografován; zkoumal jsem kravatu, svetr, abych zjistil, v jaké situaci jsem je měl na sobě; marně. Protože to však byl fotografický snímek, nemohl jsem popírat, že jsem tam byl (i když jsem nevěděl kde). Toto zakřivení jistoty a zapomenutí mi způsobilo závrať a „detektivní“ úzkost, šel jsem na výstavu fotografa jako bych odcházel na vyšetřování, abych se konečně o sobě dozvěděl něco, co už jsem nevěděl.

Jevištní esej. Volná adaptace posledního textu francouzského filosofa a sémiologa Rolanda Barthesa.

"Nic není zábavnější než fígle fotografů, kteří se snaží “oživovat“: posadí mě před moje psací potřeby, vezmou mě ven (protože “venku” je to živější než “uvnitř”), zabírají mě před schodištěm protože za mnou si hraje skupinka dětí, uvidí lavičku a vzápětí (taková příležitost!) na ni musím usednout. Působí to jakože vyděšený fotograf musí nesmírně bojovat o to, aby se fotografie nezměnila ve smrt."

Bližší podrobnosti jsou zveřejněny na Romanticky rozprašuji vlastní popel | Studio Hrdinů (studiohrdinu.cz). Představení rozhodně stojí za to a neříkám to, protože je to práce naší Lindy. Chválu jsem slyšela už po premiéře.
Mějte pohodový den.

3 komentáře:

  1. Marti, důležité teď je odpoutat se od všeho negativního, co doba přináší a divadlo zvláště hezké představení člověka dostane do klidu a soustředí se na něco krásného a zajímavého. To je teď hodně potřeba. Přeji dceři i celému divadelnímu souboru mnoho spokojených diváků a Tobě Marti hlavně krásné a pohodové dny. Pohlazení posílám kočičímu miláčkovi Sáře.

    OdpovědětVymazat
  2. Moc přeji všem divadelníkům, že mohou pracovat. Děkuji za info, představení bude jistě zajímavé.
    Marti, přeji pohodový den. Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Ahoj Marti, dcera je kreativní, a to se mi líbí. Pozdravuj ji, ať se jim daří. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.