pondělí 7. listopadu 2022

o divadélku

Jak víte, píšu o mělnickém regionu a dávám na blog vždy jen rozhovory nebo články, o kterých mám pocit, že mají přesah regionu a mohli by vás zajímat. Zdálo se mi, že tenhle článek je plný nadšení, elánu a radosti z práce, aspoň jsem se o to snažila po rozhovoru se dvěma mladými ženami, které v sobě to nadšení měly. Vím, něco je nepřenosné, ale já už jsem dlouho neviděla tolik nadšení a nabilo mě to také nadějí a energií. Tady jsou velké plány a cíle do budoucna. 
I já jsem se snažila dávat si vždy cíle, které vypadaly nedosažitelně a většinu cílů jsem i nenásilnou formou dosáhla. Myslím si, že je lepší dávat si velké cíle a pak třeba trochu snižovat ze svých nároků, obráceně to až tak nefunguje. Tak třeba vás dnes článek zaujme, na fotografie se můžete podívat u článku v magazínu.
Pohodový vstup do nového týdne přeju nám všem.

P.S. To ilustrační foto je foceno před dvěma lety, kdy jsem pořídila pro děti na prázdniny u nás prstové divadlo a nijak nesouvisí s článkem. 

Hudební divadélko Mělník aneb když dramaťák není jen kroužek
Marta Dušková

Nesmí chybět nadšení pro věc, elán a pak vznikají smysluplné a záslužné věci. Nadšení ani elán nechybí Karolíně Pavlíkové a Kristýně Šonské, které vedou hudebně dramatický kroužek druhý rok a postupně vzniká Hudební divadélko Mělník. Zpočátku provozovaly kroužek v Rodinném centru Kašpárek, letos si pronajímají zkušebnu v prostoru Sun of art v ulici Kpt. Jaroše v Mělníku, kde mohou využívat i hudební nástroje a klavír ke svým zkouškám.

Karolína Pavlíková přibližuje náplň hodin: „Na jedno pololetí máme cíl nastudovat jedno představení. Stanovíme si, co budeme nacvičovat, tohle pololetí je to muzikál Ledové království, takže celé se to točí kolem království. Program hodiny je nacvičování různých scén, písně, tanec. V současnosti máme v kroužku děti ve věku 6 až 9 let, ale přijímáme děti do 11 let“.

Kristýna Šonská, učitelka MŠ dodává: „Letos jsme zavedli novinku. První hodiny jsme věnovali procvičování různých dovedností a práci s hlasem, ale když jsme se víc poznali a začali nacvičovat konkrétní hry, na tohle už nezbýval čas. Pravidelná setkání jsme tedy prodloužili na hodinu a půl, aby děti udržely pozornost a nenudily se jen při jedné činnosti, začali jsme vkládat i jiné dramatické činnosti. Půl hodinu věnujeme jen průpravě, aby se naši malí herci mohli pořád zlepšovat, posouvali se dál a hlavně, aby je to bavilo“.

Jak vznikla myšlenka založit dramatický kroužek?
Kristýna: „Mám vztah k divadlu od malička, od malička jsem jej hrála, Začínala jsem ve škole v dramaťáku, pokračovala v mělnickém divadle a pořád mě to táhlo k tomu nejen hrát divadlo, ale psát i scénáře, případně režírovat. Mám pozitivní vztah k dětem, tak mě napadlo, proč ty dvě věci nespojit, proč neudělat dramatický kroužek pro děti. Ráda zpívám, tak se mi líbila myšlenka založit hudebně dramatický kroužek. Začínala jsem v DDM Mělník, kde jsem otevřela první dramaťák a vedla deset dětí. Vlastně jsem moc nevěděla, jak to uchopit, napsala jsem si scénář, který už bych dnes nepublikovala, a připravila jsem s dětmi vánoční představení“.
Karolína: „Já jsem vystudovala Pražskou konzervatoř obor klasická kytara a poté jsem pracovala jako lektorka a vyučovala hru na kytaru. Vlastně to dělám dodnes. Po škole jsem začala učit na ZŠ Jindřicha Matiegky a minulý rok jsem vyučovala hudební výchovu a angličtinu. Letos jsem dostala svoji vlastní třídu prvňáčků. S Kristýnou jsme kamarádky od dětství, a i spolužačky ze základní školy. Rádi se podílíme na společných projektech a naše spolupráce vyústila k založení dětského divadla“.

Jejich první společný projekt se uskutečnil na táboře s DDM Mělník Holky v akci a úkolem bylo secvičit za týden krátký muzikál Ledové království, a to byla velká výzva. Napsali spolu scénář a za týden nacvičili s 50 dětmi muzikál, který měl úspěch. Škoda byla, že tenkrát neměli diváky, hráli jen pro sebe. Na projektu se spoustu věcí naučili a jak obě říkají, byla to dobrá průprava. Pak už byl jen krůček k založení vlastního hudebně dramatického kroužku, který už vedou druhým rokem a zájem rozhodně je.

Na počátku nechybělo nadšení, elán a radost z práce s dětmi. Vloni hráli představení v divadle v Mlazicích, v září vystoupili na akci Mělník pro Onkobubliny na náměstí Míru. Letos by chtěli vystoupení rozšířit, protože jim přijde škoda nacvičovat půl roku představení, které pak předvedou pouze jednou. Mají v plánu oslovit okolní vesnice, kam by mohli s divadlem přijet. Chtějí oslovit i školy a školky, aby si děti mohly hraní co nejvíc užít a hrát před obecenstvem a sklidit za svoji práci potlesk.

A chtěli by divadélko posunout ještě dál, i když mají jen omezené finanční prostředky. Snaží se pracovat s tím, co mají. Kostýmy nakupují z druhé ruky a přešívají. Kulisy si malují sami na karton, který dosud přidělávali na stojan z Ikea tzv. štendr. Nyní se jim povedlo dohodnout spolupráci s firmou, která jim vytvoří desku na kulisy, která bude skladná na převoz do auta. Plánují potáhnout tento „polotovar“ plátnem, na které se namalují kulisy. Na další představení se plátno sundá a vymění za nové.

Plánují nákup portů, protože se učí zkušenostmi. V září na náměstí Míru při představení zjistili, že děti nejsou dobře slyšet. Byla to první zkušenost představení pod širým nebem, a tak vznikla potřeba zajistit lepší kvalitu právě nákupem mikrofonů. Postupně se snaží divadélko budovat a zlepšovat podle toho, na co finanční prostředky stačí.

Pokud by někdo měl zájem nově vznikajícímu divadélku pomoci třeba nákupem portů či jakkoliv jinak, může se ozvat na telefon Karolína Pavlíková - tel. 720376276 a Kristýna Šonská - tel. 607160163.

Slovo redaktorky
Je velmi pravděpodobné, že o tomhle Hudebním divadélku Mělník ještě uslyšíme a budeme mít možnost shlédnout jejich představení, protože tento nový divadelní útvar vzniká s nadšením a elánem, s velkými plány do budoucna. Tak holky, zlomte vaz!

5 komentářů:

  1. Tak to moc oceňuji a moc přeji ať se těmto dvěma mladým ženám daří !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, určitě prima kroužek - divadélko. Držím jim palce, ať jim hraní dál jde
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  3. Super divadélko a hlavně odtrhne děti od mobilu a tabletů a zapojí je trochu do akce a přemýšlení a to je na tom perfektní. Přeji, ať se se catum daří a jejich představení jsou hojně navštěvovaná a úspěšná.

    OdpovědětVymazat
  4. Oprava: ať se děvčatům daří...(mobil)

    OdpovědětVymazat
  5. I já přeji hodně úspěchů!
    Marti, měj příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.