čtvrtek 30. června 2022

aktuálně

Dnes dávám článek, který jsem psala dnes ráno a teprve vyjde. 
Ještě jsem na blog asi článek, který je určen ke zveřejnění do magazínu a na němž ještě ani neoschl "inkoust", nedávala. 
Už od zítra končí otravné a nevyžádané telefonáty, které většinu z nás obtěžují se zaručeně velmi výhodnou nabídkou. 
Mám z toho radost, tak se s vámi dnes podělím, i když možná o této novele víte. Ale třeba jste zapomněli stejně jako já, protože zákon už vešel v platnost 1. ledna 2022, bylo však počítáno s půlročním přechodným obdobím, aby se firmy mohly připravit na nová pravidla...
Tak dnes generálka článku pro vás. Možná někomu z vás je to jedno, protože prostě neznámá čísla nezvedáte. Ale někteří z nás musí zvedat všechny telefony, pokud používáme telefon jako pracovní.
Mějte pohodový den.


Konec nevyžádaných a otravných telefonátů, bez souhlasu vám nikdo nemůže volat
Marta Dušková

Od pátku 1. července začala platit novela zákona o elektronických komunikacích, kde je zahrnut i zákaz nevyžádaných telefonátů, tedy zákaz telemarketingu. Nově je možné kontaktovat pouze účastníky veřejného seznamu, kteří dali svůj výslovný souhlas s kontaktováním za účelem marketingu.

Nová úprava zákona č. 374/2021 Sb., kterým se mění zákon č. 127/2005 Sb. o elektronických komunikacích, má platnost již od 1. ledna 2022, novela však počítala s půlročním přechodným obdobím pro přizpůsobení se firem novým pravidlům. Změny platí jak pro provozovatele webových stránek či mobilních aplikací, tak i subjektů využívajících telemarketing.

Novela rovněž přináší pravidlo, kdy už není možné kontaktovat osoby s marketingovými hovory ani prostřednictvím náhodného generování telefonních čísel.

Nabízení produktů prostřednictvím telefonního hovoru ale zcela nevymizí. Někdo může stále volat, protože v mezích zákona mají nadále firmy možnost volat svým stávajícím zákazníkům. Sem patří například operátor, banka, dodavatel energií apod.

Dohled nad dodržováním nového zákona má Český telekomunikační úřad, který může udělit pokutu až 50 milionů korun nebo 10 % z čistého obratu pachatele přestupku za poslední ukončení účetní období.

Ovšem pozor, stále lze po telefonu platně uzavřít smlouvu se spotřebitelem! Je tedy nutné být obezřetný a dát si pozor při telefonním hovoru s neznámými osobami na slova ano, souhlasím nebo přijímám. Plné znění novely zákona je zveřejněno na Zákon o elektronických komunikacích | Český telekomunikační úřad (ctu.cz)

Slovo redaktorky
Upřímně jsem ráda, že novela platí. Telefon používám jako pracovní a zvedám tedy i neznámá čísla. Naučila jsem se za poslední roky po prvních slovech okamžitě použít větu: promiňte, na to nemám čas a pokládám hned telefon, ale i tak jsou telefonáty pro mě obtěžující. A pozor na nabídky i od těch, kteří jsou jako „vaši“. Mám zkušenost, kdy jsem vyslechla nabídku svého operátora po telefonu, protože jsem zrovna chtěla změnit svého provozovatele internetu. Nicméně i tak jsem požádala zaslat na email nabídku. A co myslíte? V emailu byla úplně jiná nabídka, než znělo v telefonu. Takže obezřetnost je určitě vždy na místě.

4 komentáře:

  1. Určitě je to dobrá novela. Já tedy převážně volání neznámého čísla nezvedám i když někdy moje intuice šeptne - vezmi to a opravdu to není ten většinou otravný hovor. :-)
    Klidný den, Marti !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  2. Ano, vím o té novele a myslím si, že mnohým se uleví (i mně). Tak jak byli otravní ohledně energií, tak to bylo opravdu strašné. Naposledy včera, a když paní ani po sdělení, že s ní o tom nechci hovořit byla opravdu "dožraná". Byla jsem hodně asertivní, ale pak už to nešlo, tak jsem ji prostě sprostě vypla telefon. Jednou mi operátor řekl, že se chovám hnusně, a já nato, že již mi jednou vyhrožovali, řekla jsem že se s nimi o přechodu ... nemíním bavit a zase vypnutí. Jsou situace, kdy to opravdu nejde jinak. A tak volám "Sláva rozumu". Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  3. Zrovna dnes mě chtěli kontaktovat a utla jsem je hned zkraje. Manžel povídal: na poslední chvíli otravují.Marti, díky za aktualitu. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, to je super, že jsi tento článek napsala. Já jsem vždy zamítla monitorovaný hovor a okamžitě to ukončila
    Je to nejlepší řešení. Měj se hezky

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.