pátek 17. února 2023

den mě oslepí...

foto Tereza Veselá

O projektu Kolektivu Nesladím Den mě oslepí, večer utiší, noc mě skryje jsem už tady psala. Sebevražda pořád patří ve společnosti k tabu a počet sebevražd se zvýšil v době pandemie 2020 třikrát. A právě tomuhle tématu se věnuje zmíněný projekt, který je pro mě zajímavý ještě i osobně, protože na něm pracovaly naše tři děti, Jakub vývoj aplikace, Linda režie, Tereza fotografie. 
Tento smysluplný a zajímavý projekt, který vznikl ve spolupráci s Národním ústavem duševního zdraví, se představí opět nebo je možné jej zažít v únoru na festivalu o duševním zdraví a mysli Na hlavu


Kolektiv Nesladim:
„Je to přece příjemný, když se někdo zeptá, co si přejete. Mně se na to dlouho nikdo nezeptal. Jakoby se lidi tý otázky báli. Nebo toho, co by se mohli dozvědět. Spíš asi toho. Já si přeju... tady s váma chvíli sedět. Mezi lidma, co neuhejbaj pohledem. U nás v baráku se zavřou všechny dveře, jen co otevřu ty svoje. Zavíraj se od tý doby co jsem pověsila to parte. Já vím. To se neposlouchá lehce. Ale je třeba o tom mluvit. Jenomže oni prostě jen zavřou dveře a i za nima raději šeptaj. Jak se mám, na to se mě už dlouho nikdo nezeptal.“
Audio-procházka Den mě oslepí, večer utiší vám přiblíží pocity a myšlenky lidí se sebevražednými rozlady či pozůstalých po úmrtí sebevraždou. Ve druhé části se uskuteční společné setkání diváků a debata s tvůrci za účasti Alexandra Kasala, vedoucího pracovní skupiny Výzkum a prevence sebevražd.

Dnes seznámení, asi těžko se někdo z vás této audio procházky zúčastní, protože je v Praze.
Je to těžké téma a ne každý ho ustojí, nicméně je to bohužel součást života a o tématu je nutné hovořit a upozorňovat na něj. Možná budeme přinejmenším všímavější k okolí
Mějte klidný den.


8 komentářů:

  1. Marti, je to téma, před kterým lidé zavírají oči, a bohužel, pak už se nedá nic napravit. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  2. Je to těžké téma. Někdy by se dalo tragedii zabránit, kdyby ta všímavost zafungovala.
    Jenže ono je to složité.
    Klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Téma je to těžké, ale v tomto ročním období se stává, že bývá takových činů více už proto, že lidé propadají depresím kvůli nedostatku světla a slunečního svitu, doslova "uplakaného počasí". Vše ještě posilují všudypřítomné negativní zprávy z rádia, televize. Pak už stačí jen málo a když se přidají jakékoliv osobní problémy a starosti ať zdravotní nebo finanční, tak ve finále už chybí energie na řešení problémů a najednou si člověk může připadat, že prostě už nenajde sílu, aby se z toho dostal. Stačí pak malý impuls, zoufalství a je rozhodnuto...
    Proto přeji všem, kdo mají pocit, že se dostávají na okraj propasti, aby našli sílu s tím bojovat a vrátit se. Budeme se těšit na jaro, na sluníčko na rozkvetlé louky a čerstvou vůni jara. Přeji Ti Marti, moc krásný den.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, tohle je velice závažné téma. Někdy stačí hrozně málo a vše by mohlo být jinak.
    Kéž by podobných projektů bylo víc. A kéž by to pomohlo.
    Měj klidný a pohodový den.

    OdpovědětVymazat
  5. Dámy přede mnou napsaly vše - velmi prospěšný projekt.
    Marti, děkuji za info a přeji hezkou sobotu, Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Ahoj Marti, já se podepisuju pod vše, co napsala Jaruška přede mnou. A děkuju za Tvůj příspěvek, Lenka.
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  7. Ano, je to velmi těžké a smutné téma; pár let jsem se jím musel vzhledem k situaci ve své rodině zabývat. Jen by mě zajímal zdroj informace, že "počet sebevražd se zvýšil v době pandemie 2020 třikrát", protože toto poměrně vážné tvrzení nemá oporu v žádném zdroji dat, které mám v této oblasti k dispozici.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jak jsem psala, spolupracují s Národním ústavem duševního zdraví a odtud pochází i informace. Dokonce dcera se chtěla zabývat jiným závažným tématem a na žádost ústavu dala přednost sebevraždám právě z důvodů zvýšení.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.