úterý 28. února 2023

kolik stojí zdraví


tady použiju titulek z článku, který jsem napsala a titulek vymyslela: Zdraví si za peníze nekoupíš, ale přece něco stojí. Objevila jsem zajímavý projekt, jehož součástí je fiktivní e-shop, kde ve skutečnosti nic nenakoupíte, přesto mě zaujal. Tak, pokud máte zájem, pojďte se o projektu něco dozvědět. A mám radost, že téma zaujalo i naše čtenáře.
Měj klidný pohodový den a prožijte jej ve zdraví.


Zdraví si za peníze nekoupíš, ale přesto něco stojí
Marta Dušková

Právě byl spuštěn zajímavý projekt, jehož prostřednictvím na fiktivním e-shopu je možné zjistit, kolik stojí zdravotní péče, jaké jsou skutečné náklady, které zdravotnický systém nese.

Fiktivní e-shop, kde ve skutečnosti nejde nic nakoupit, nese název Systemshop.cz a za jeho vznikem stojí Všeobecná zdravotní pojišťovna. Existuje samozřejmě solidární systém, ze kterého se zdravotní výkony hradí, nehradí tedy nic pacient, ale je zajímavé zjistit kolik, co stojí. Lze jen konstatovat, že zdravotní pojištění, které si každý hradí ze zákona, jen málokomu na jeho zdravotní péči stačí.

Chřipka s pneumonií 30 471 Kč, dva dny hospitalizace při infarktu 36 668 Kč, dialýza 831 256 Kč, další příklady cen zdravotní péče jsou zveřejněny pro ilustraci na fiktivním e-shopu SystemShop – VZP ČR.

Kdo chce, může nahlédnout do e-shopu s tím nejdražším, co každý z nás má, ale je to také jediný e-shop, kde nikdo nic ve skutečnosti nenakoupí. E-shop je rozdělen do konkrétních sekcí zdravotní péče jako srdce a cévy, cukrovka, rakovina, interna, infekce, úrazy.

Slovo redaktorky
Každá zdravotní pojišťovna má systém například Karta života jako Zdravotní pojišťovna ministerstva vnitra, kde je možné zjistit, kolik přesně stály zdravotní výkony, které vám byly provedeny, kolik stála za poslední měsíce či rok vaše zdravotní péče. Možná budete překvapeni, jak drazí vlastně jsme a bez systému bychom jen těžko mohli čerpat zdravotní péči, protože bychom ji v žádném případě nezaplatili. Pokud nemáte přístup k nahlédnutí na čerpání vaší zdravotní péče, o přehled čerpání zdravotních výkonů si můžete požádat ve své zdravotní pojišťovně, máte na to ze zákona právo. Zároveň je možné zkontrolovat, zda lékaři na vás neúčtovali výkony, které vám vůbec nebyly provedeny. I to se bohužel děje.
Jistě dokud je člověk zdravý, v podstatě jej to vůbec nezajímá. Nicméně zdraví si za peníze nekoupíš.
Na závěr je připomínka. Prevence vyjde o hodně levněji než následná léčba. Projekt fiktivního e-shopu mě zaujal, třeba bude zajímat i vás a možná nebudeme už vše brát tak samozřejmě.
Jen na okraj, dovolila jsem se k tématu vyjádřit z důvodu svých vlastních zkušeností z mé 12leté praxe ve zdravotní pojišťovně. Dokonce jsem kdysi psala článek Kolik stojí zdravotní péče.

7 komentářů:

  1. Mám svůj přístup do databáze své zdravotní pojišťovny a na svůj účet. Fakt je, že pravidelně kontroluji, co lékaři na mne vykazují. Myslím si, že je dobře vědět, co který výkon stojí. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  2. Po operacích vrozené srdeční vady našeho vnuka v jeho hodně ranném dětství si snacha nechala tento výpis udělat. Částka jako hrom !!!!
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavá informace, diky za sdílení.
    Hezký den ☀️

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, jsou to jistě značné sumy, některé nemoci ovlivnit nelze a jiné ano, stravou, nepitím alkoholu a nekuřáctvím, ale - marná snaha někomu něco říkat.
    I tak díky za článek. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, dívám se pravidelně, za co za všechno pojišťovna musela zaplatit. A je to opravdu zajímavé, když výkon lékaře trvá třeba dvě minuty :-) Dokud je člověk zdravý, tak se mu zdá zdravotní pojištění vysoké, ale když pak onemocní, najednou ty částky, které jsou za něj vypláceny, závratně rostou...

    OdpovědětVymazat
  6. Já jsem u OZP a na své Vita karte si můžu kdykoliv zkontrolovat, kolik za moji péči pojišťovna uhradila. Můžu tam i ohodnotit péči ošetřujícího lékaře. Myslím, že je dobré vědět, kolik lékařská péče stojí. Hezké dny ve zdraví Ti přeji.

    OdpovědětVymazat
  7. Marti, tyto "reklamy" na mě občas vyskakují, částky jsou skutečně značné...
    Přeji příjemný den. Helena

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.