čtvrtek 10. září 2020

ještě je čas

Na co? Navštívit ojedinělou památku a to skalní byt ve Lhotce na Mělnicku, který je ještě otevřen do konce září. Kdo to nemáte daleko, určitě tohle stojí za vidění. Byla jsem tam několikrát i při různých akcích, ale dávám sem jen fotografie z první návštěvy bez lidí.
Článek vyšel právě teď v našem magazínu Kanál eM, tak jej zde kopíruju. Výhodou blogu je, že sem dávám i míň kvalitní fotografie. Tenkrát se nám rozbil foťák a já fotila na tablet mého muže.
O skalním bytu Lhotka jsem už na blogu psala někdy v roce 2016, takže jsem trochu čerpala tehdejší zážitky do dnešního článku.

Skalní obydlí Lhotka je otevřeno jen do konce září
Marta Dušková

Pod Regionální muzeum Mělník patří kromě stálých expozic v mělnických prostorách také Skalní obydlí ve Lhotce u Mělníka, které se letos zavírá v neděli 27. září, takže ještě je čas udělat si malý výlet. Provozní doba je čtvrtek až neděle a svátky od 10-12 hodin a 13-17 hodin. Poslední prohlídky jsou v 11.30 a 16.30 hodin. Opět bude otevřeno až v květnu 2021.

Skalní byt ve Lhotce u Mělníka pochází pravděpodobně z poloviny 19. století a je nejdéle obývaným kokořínským skalním obydlím. Poslední obyvatelka Marie Holubová se zde narodila a žila 80 let až do roku 1982. Od roku 2009 je zpřístupněno obydlí veřejnosti s ukázkou původního bydlení a hospodaření a malou ukázkou zemědělské techniky. Vlastně celé hospodářství je vtěsnané do pískovcového bloku na kraji vsi.

Toto obydlí je dokladem neobvyklých stavebních metod, jakým nemajetní lidé řešili své bydlení. Skalních bytů je na Kokořínsku a okolí vícero, ale tento je velmi zajímavý a pravděpodobně jediný přístupný veřejnosti. Obydlí vznikala převážně v druhé polovině 18. století a v 19. století. Žili v nich nejchudší z obce, někdy obydlí sloužila k dočasnému bydlení při požáru anebo jako úkryty ve válečných dobách. Některá měla svá čísla popisná a patřila obcím, které je přidělovaly jako obecní byty.

Dnes z obydlí ve Lhotce dýchá minulost a jen těžko si lze představit, že v tomto malém prostoru žilo šest lidí.

Názor redaktorky:
Já jsem vevnitř měla pocit, že se tam více než dva lidí najednou nevejdou, rozhodně ne na prohlídku. Je to moc krásná památka, která nám ukáže, jak žili naši předkové skromně a možná nás přinutí se zamyslet, zda vše, čím se obklopujeme v životě, je naprosto nezbytné. Rozhodně obydlí stojí za návštěvu a kdo máte čas a chuť, ještě to letos stihnete.

1. Marti, to je ještě luxusní bydlení, někteří muži by brali v koutě balík slámy a stůl se dvěma židlemi a byli by nadmíru spokojeni.
    Jiřina z N.

2. Marti, tehdy byli prostí lidé skromní a asi byli za takové bydlení rádi. Díky za hezkou reportáž.¨
    Měj pěkný den.

3. Zajímavé místo a určitě stojí za vidění. Teď mi to nehrozí,ale člověk nikdy neví...
    Hezký den!
    Hanka

4. Mart,. to je velice zajímavé místo. My, když jedeme do Děčína, tak mezi Horní Kamenicí a obcí Mlýny bydlí ve skále nějaká žena už dlouhé roky. Mysleli jsme si ,že je tam nějaký bezdomovec, ale průvodčí z vlaku nám říkala, že tam žije žena, že na ni koukali chlapi, když opravovali trať, jak si v potoce pere prádlo. Venku má vždy opřené zrcadlo, před jeskyní dříví, tak že je vidět, že tam stále žije. Je tam asi spokojená. Přeji Ti krásné babí léto a hlavně ať jste všichni zdraví.

5. Hodně zajímavé! nedávno jsem viděla video také jednoho skalního bydlení v Americe a to byl tedy hodně velký luxus, to kam se hrabou některé domy!

6. Marti, moc děkuji za reportáž a fotky.
    Byla jsem v jiném, na Zderazi, ani tam moc místa nebylo...
    Hezký večer, Helena

7. No tak to je ovšem děsivé nahlédnutí do minulosti, vůběc jsem netušila, že taky máme skalní byty. Člověk pořád lsýchává o Petře,s kalním městě, ale že se u nás něco takového taky v menším dělalo, to mi jaksi uniklo. :D Krásná reportáž.

8. Marti, zajímavá reportáž. Letos už to nestihnu, ale jako tip na výlet se to třeba bude hodit někdy pozdějí.
    Hezký den

9. Prolétla jsem vaše regionální novinky a určitě se vrátím, až bude více času.
    Krásný víkend.

10. Marti, to je neuvěřitelné. Neměla jsem ani potuchy, že něco takového je i u nás, v ČR. A ještě navíc s vybavením a veřejnosti přístupné. Díky za tip. Pokusím se to v hlavě uložit, letos už to nestihneme, tak snad příští rok.
    Měj prima den, Petra

11. Zcela souhlasím s tvým názorem. Hezké fotografie na ukázku, snad si zapamatuji a když bude možnost, podívám se tam .-) Krásný článek. Krásný den

1. Díky všem za milé komentáře a jsem ráda, že se vám reportáž líbila. Ještě jednou děkuji a mějte pěkný víkend. Omlouvám se, že trochu zanedbávám vaše blogy, které ráda čtu, dnes to snad trochu napravím.

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.