neděle 19. prosince 2021

tohle jsem si nevybrala...


Téma tohoto článku vzniklo trochu nahodile či uměle. Nebyl to můj nápad a vlastně jsem se tomu ani nechtěla vůbec věnovat. 
No jistě kamarádka by mi řekla: nikdo tě nenutil. Ne, nenutil, je to jenom nějaká blbá zodpovědnost nebo co, poprat se občas s tématy, které mě vůbec nelákají. 
Kamarádka mi řekla, hele nechceš napsat, kdo nosí dárky v různých zemích? Já jsem to kdysi psala.
Ne to teda fakt nechci ani omylem!!!
Ovšem nejhorší je, když je člověk sám sobě šéfem, se sebou se hádat nebudete.
A semínko bylo zaseto. Je to téma, které se hodí, a tak jsem se jen tak podívala na net. 
Vykoukla na mě tato úžasná mapa, se kterou si dal někdo práci a autor se i zvěčnil přímo na mapě, bez toho nelze mapu stáhnout. Ochránil si svoje dílo a je to tak správné.
A tak je článek na světě. Článek, který by mě nenapadlo napsat a ani jsem do toho neměla chuť. Nakonec mě ale samotnou zaujalo, kdo vlastně přináší vedle českého Ježíška dárky. A jak vidím po včerejšku, článek zaujal i čtenáře.
Ale kamarádce jsem řekla: už laskavě nic nevymýšlej, jo?! Práce i témat je i tak dost.
Mějte pěknou čtvrtou adventní neděli.

V Čechách nosí tradičně dárky Ježíšek. Jaké vánoční postavy dominují jinde?
Marta Dušková

Rozdávání dárků je spojené s oslavami Vánoc zhruba od 19. století, kdy se objevují první písemné zmínky o obdarovávání rodiny, přátel či služebnictva. Vánoce se slaví v desítkách zemí po celém světě, jen tradice jsou jiné.

V Čechách naděluje dárky v podvečer Štědrého dne Ježíšek, na Slovensku Ježiško a v Budapešti Jézuska, stejná postava jen s jiným jménem. V Německu se dělí o vánoční nadílku vánoční muž Weihnachtsmann a Christkind, který nosí dárky i v Rakousku.

Svatý Mikuláš naděluje v Polsku a na západní Ukrajině, v Rusku, Bělorusku a na východě Ukrajiny vládne Děda Mráz.
Ve Skandinávii úřadují Julemanden, Jultomten a Julenissen, ve Finsku pak vousatý dědeček Joulupukki.

Papá Noel nosí dárky dětem ve Francii, Španělsku, Portugalsku a v Itálii, v Nizozemsku kraluje Santa Claus, respektive svatý Mikuláš – SinterKlass. Výjimkou je Katalánsko, kde děti obdarovává strýček Kakánek El Tió de Nadal, což je ve skutečnosti poleno s usměvavou namalovanou tváří na jednom konci.

Štědrý den je svátkem teprve od roku 1990 a den volna je v Evropě spíše výjimka. 24. prosinec je dnem volna ještě v 11 zemích Evropy a 3 dalších zemí ve světě. Samotný Štědrý den není součástí Vánoc ani podle křesťanských církví, je to vlastně poslední den adventu. Samotné vánoční svátky začínají dnem narození Páně 25. prosince – Boží hod vánoční a 26. prosince se slaví svátek sv. Štěpána prvomučedníka.

Ať už k vám nosí dárky Ježíšek, Santa Claus či Děda Mráz, užijte si vánoční pohodu v rodinném kruhu či mezi přáteli.

10 komentářů:

  1. Nevybrala sis to, ale je to moc milý článek!
    Marti, měj pohodovou neděli. Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Moc hezký článek, který mi rozšířil obzory.
    Měj hezkou adventní neděli.

    OdpovědětVymazat
  3. Kdo by řekl že Santa je i v Nizozemsku že? :-)

    OdpovědětVymazat
  4. Něco jsem věděla, něco ne.
    Hezké nedělní adventní odpoledne !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, je to hezký článek. Opět jsem se dozvěděla něco nového. M.

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, taky se mně článek líbí, jen nerozumím tomu, že to nemáme evropsky sjednocené :-)
    Pěkný adventní večer. Jitka

    OdpovědětVymazat
  7. Zajímavé povídání a parádní mapa.
    Marti, měj hezkou čtvrtou adventní neděli. D.

    OdpovědětVymazat
  8. Marti, zdravím. Kdysi jsem si to taky sepisovala jen tak pro sebe, kde kdo naděluje. Líbí se mi moc ta mapa. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Ahoj Marti,
    jsem ráda, že ses překonala, protože je to moc zajímavé téma. Líbí se mi i ta úvodní mapa!
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Děkuju za přehledný článek. Se sv. Mikulášem v Polsku jsem se setkala, když jsme tam žili. Dcera dostala k Mikuláši jako vždy buráky, mandarínku a nějakou čokoládku a její spolužáci dostali "velké dárky". Na vánoce to bylo opačně. Dost mě to tehdy překvapilo, naštěstí maminky mi to vysvětlily. Krásné vánoce a šťastný nový rok, Marto. J

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.