středa 5. května 2021

unikátní památka

Od loňského roku jsem napsala bezpočet článků o stavbě nových mostů přes plavební kanál Hořín - Vraňany a o úpravě historické památky plavební komory Hořín, ale nějak jsem zapomněla dát informaci o této památce na blog. 
Článků je fakt hodně a i hodně fotek, které dokumentují průběh stavby od loňského září či října do dnes, a pokud máte chuť si toho přečíst víc, stačí zadat do vyhledávače na Kanál eM heslo Hořín a vyjedou vám všechny články, které jsem napsala. 
A když jsem dnes psala krátkou informaci o tom, že o víkendu navštívily desítky lidí plavební komoru Hořín, došlo mi, že to třeba stojí za zmínku i na blogu. 
Plavební komory Hořín spolu s objektem plavebního kanálu Vraňany - Hořín jsou zapsány jako nemovitá kulturní památka a byly pořízeny v letech 1902 - 1905. 
Dávám na blog jeden z posledních článků z dubna a pár posledních fotografií.  Fotografie jsou z víkendu a patří do archivu Ministerstva dopravy a dávám je sem v premiéře, v magazínu teprve budou. 
Někde na blogu jsou i moje fotografie z plavby kolem plavební komory Hořín tak před dvěma lety. Celý průběh stavby i s fotografiemi jsem zachytila právě v našem magazínu. Tak třeba bude informace zajímavá i pro vás.
Mějte pěkný den.




Unikátní železniční most přes plavební kanál na Vltavě se poprvé zkušebně zdvihl pomocí počítače

Marta Dušková

Lužec nad Vltavou, 24. dubna 2021 – Dnes v dopoledních hodinách provedl tým zhotovitele první zkušební zdvih nového železničního mostu přes Vraňansko - hořínský plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Jedná se o první pohyblivý železniční most v České republice. Zdvih mostu byl plně automaticky řízen počítačem a ovládání se uskutečnilo provizorně z mostu. Po kompletaci zbývajících dvou zdvižných silničních mostů bude zprovozněn dálkový řídící systém a všechny mosty budou ovládány z dispečerského stanoviště ve velíně plavební komory Hořín. Ředitelství vodních cest ČR tak dokončením série nových mostů umožní během června letošního roku proplutí prvních vysokých lodí z Mělníka do Prahy.

Lužec nad Vltavou, 24. dubna 2021 – Dnes v dopoledních hodinách provedl tým zhotovitele první zkušební zdvih nového železničního mostu přes Vraňansko - hořínský plavební kanál v Lužci nad Vltavou. Jedná se o první pohyblivý železniční most v České republice. Zdvih mostu byl plně automaticky řízen počítačem a ovládání se uskutečnilo provizorně z mostu. Po kompletaci zbývajících dvou zdvižných silničních mostů bude zprovozněn dálkový řídící systém a všechny mosty budou ovládány z dispečerského stanoviště ve velíně plavební komory Hořín. Ředitelství vodních cest ČR tak dokončením série nových mostů umožní během června letošního roku proplutí prvních vysokých lodí z Mělníka do Prahy.

Most tvoří příhradová konstrukce se spodní ortotropní mostovkou s přímým upevněním koleje o celkové hmotnosti 135 tun. Celý most o rozpětí 29 m zvedají dvě dvojice hydraulických válců, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu. Po demolici původního mostu byly v místech původních kamenných opět vybudovány nové krabicové opěry s technologickou místností pro umístění technologie zdvižného zařízení. Železobetonové konstrukce jsou opatřeny kamenným obkladem, aby byl zachován ráz památkově chráněného 116 let starého plavebního kanálu.

Při prvním zkušebním zdvihu mostu bylo ověřeno správné fungování zařízení pro rozpojování kolejových pasů tzv. šikmý styk kolejnic, který zajišťuje nejen jejich bezpečné rozpojení při zdvihu mostu, ale především bezpečné spojení při dosednutí mostu do spodní polohy. Zároveň bylo namontováno další unikátní zařízení, a to zabezpečovací zařízení kontrolující polohu kolejnic ve spodní poloze s vazbou do staničního zabezpečovacího zařízení železniční stanice Vraňany. Bylo tak ověřeno, že po dosednutí mostu do spodní polohy nic nebrání obnovení bezpečného provozu železnice.

Nový most se budoval mezi listopadem roku 2019 a červnem roku 2020, kdy byla obnovena drážní doprava do nové zastávky v Lužci nad Vltavou s bezbariérovým nástupištěm a přístřeškem. Práce pak pokračovaly v montáži složité technologie zdvihu mostu a veškerých zabezpečovacích zařízení.

Stavbu Zabezpečení podjezdných výšek na Vltavské vodní cestě, kanál Vraňany – Hořín, Ia. etapa, realizují dodavatelé STRABAG Rail a.s. - EUROVIA CS a.s. – OK Třebestovice a.s. a je financována z prostředků Státního fondu dopravní infrastruktury.

Tisková zpráva z Tiskové zprávy | ŘVC ČR (rvccr.cz) ze dne 24. dubna

10 komentářů:

  1. Hořínským kanálem jsme jezdili v době kdy jsme měli loď dost často. Na soutok a nahoru po Labi do Starého Kolína na pískovnu. Jednou jsme tam uvízli protože nám opět jako každou dovolenou vyplivnul motor. Naštěstí hned po zdýmnutí za komorou. Takže zatímco manžel v dílně prováděl opravu, mě a děti paní komorníková vzala k nim domů na kafe a dětem na kakao. A ohřátí a usušení. Byl sice červenec, ale kolem pěti stupňů a chcalo. A my právě předčasně ukončili dovolenou protože už jsme neměli na sebe nic suchého, protože nám pršelo od třetího dne co jsme dorazili na místo a pršelo, a pršelo a voda byla kolem nás, na nás i ve všem oblečení a spacácích. Sušit to šlo jen ztěžka, vždycky jen oblečení na druhej den protože jsme měli v kabině bombu s ohřívačem a nebylo to kde pořádně rozložit.

    OdpovědětVymazat
  2. Tak zase jsem o něco chytřejší.
    Hezký den, Marti!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavý článek i fotografie. Ukázala jsem je i mému muži.
    Měj se dobře.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, já viděla v televizi reportáž a tam to zvedání mostu ukazovali. Úžasné je to, že je nová technologie zabudována natolik šetrně, že most stále vypadá tak krásně, jak dříve.
    Měj hezké dny. 🍀

    OdpovědětVymazat
  5. Zrovna včera jsme stáli u zámku nad soutokem a vnouček koukal, co je to tam za zámek nad řekou. A my se dohadovali, kam vlastně kanál vede. J.

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, most je moc pěkný a já si rozšířila obzory, protože o tomhle jsem nevěděla vůbec nic.
    Měj se fajn

    OdpovědětVymazat
  7. Ahoj Marti,
    zase moc zajímavý článek, vždy se dozvím něco nového, což se mi moc líbí:-) Ty fotky mostu jsou skvělé, architektonicky je to opravdu velmi líbivá stavba.
    Měj se krásně,
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  8. I já jsem myslím zahlédla reportáž, most je nádherný a moc mě těší, že to s ním dopadlo zrovna takhle.
    Marti, děkuji za info a přeji příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  9. Marti, ten most je krásný, mám ráda takové stavby. Děkuju za prohlídku. Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  10. Marti to je krásné místo. My jsme tam byli, když to ještě bylo před opravou. Také jsme se tehdy zastavili u zámku v Hoříně, ale okna byla zatlučená prkny a v zahradě pár mužů sekalo trávu a upozornili mě, že nesmím fotit. Tak jsme odešli.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.