sobota 9. ledna 2021

no a je to...


Včera jsme se Sárou odstrojovaly stromeček. Až mi ho bylo líto, protože na zemi není ani jehlička, pouze okousané větvičky od Sáry. Stromeček nám ostatně neopadává žádný rok, přesto dodržujeme tradici a po Třech králích u nás prostě Vánoce končí. Nikdy jsme si svátky nenastavovali, protože by se podle nás vytratilo to kouzlo, které patří jen tomu určitému období. 
No někdo to má jinak.
Letos jsme měli stromeček malinký, páč když šel můj muž nakoupit, už nebyl žádný výběr jako jiná léta. Když jsem sundala stromeček už bez ozdob ze skleněného stolku, ozdoby Sára sundávala se mnou, dala jsem jej na zem. To bylo radosti, čichala ke stromku a okusovala ho. Ještě v obýváku je i dnes. 
Nechali jsme jej Sáře, až ji to přestane bavit. Už přestalo. 
Ještě není výzdoba zlikvidována, dnes pokračování. Některá světýlka, svícny apod. ještě ponecháme, protože to patří k zimě a nejen k Vánocům.
Když jsem viděla ten odstrojený stromeček, vzpomněla jsem si na článek, který jsem četla někdy začátkem prosince a zapomněla jsem na něj. 
Utkvěl mi ale v paměti, protože byl zajímavý. 
My jsme měli vždy od mého dětství stromeček živý, krásně voní a je to kus přírody. Někdy teda jsem v poslední době měla špatné svědomí, když někdo vytahoval, že šetří lesy a má stromeček umělý. 
Článek sem kopíruju a už mám čisté svědomí. Vánoční stromky se pěstují u nás i ve světě na plantážích právě jen pro tento účel a kromě jiných pozitiv pro ovzduší přinášejí také práci mnoha lidem. 
Článek je ze stránek www.lesnipedagogika.cz :

Vánoční stromek živý nebo umělý?
Chráníte přírodu či máte stromek umělý?
Někteří lidé si kupují vánoční stromky umělé, protože si myslí, že tím chrání přírodu. Ale pozor, je tomu přesně naopak!

Vánoční stromky z umělých hmot škodí přírodě hned dvakrát. Poprvé, když se vyrábějí, protože k tomu je zapotřebí určitého množství energie a navíc se při zpracování plastů uvolňují do ovzduší škodlivé látky. Podruhé pak při likvidaci, a to prakticky z totožných důvodů.

Naopak živé vánoční stromky jsou přírodní produkt, který během růstu prospívá životnímu prostředí přinejmenším produkcí kyslíku a při likvidaci poslouží buď jako neškodný zdroj energie, nebo se vrátí do přírodního koloběhu ve formě štěpky.

Asi nikoho nepřekvapí, že vzhledem k vysoké jednorázové poptávce a požadavku na dokonalý tvar, existují speciální plantáže na pěstování vánočních stromků. V rámci prořezávky v lese se totiž vyřezávají spíše nedobře rostlé stromy. Celý proces vypěstování vánočního stromku trvá asi 10 let a během pěstování je potřeba se o stromky starat – likvidovat plevel, tvarovat, ošetřovat proti škůdcům a hnojit.
 
* štěpka – vzniká nadrcením dřevní hmoty (větve, kmínek, kůra, jehličí) na malé části 

Ne, nemá to být výzva ke kupování vánočních stromků živých. To mě ani nenapadlo. 
Každý podle svého či podle rodinné tradice. 
Spíše to má být uklidnění pro nás ostatní, kdo kupujeme živé stromky, že přírodu neničíme.
Pro mě to byla nová informace.
Pěkný a pohodový den vám přejeme se Sárou.







12 komentářů:

  1. Před pár roky jsem jako dekoraci pro panenky koupila malý, umělý stromek. A živý teď už nekupujeme, stačí nám malý. Zdobím ho ozdobami ze dřeva. Nám dvěma to stačí. Ovšem mít v bytě více místa, tak bychom také kupovali rostlý.
    Obdivuji vaše krásné kouličky na stromeček. Sárince se ovšem nejvíc líbí samotný stromek.
    Mějte pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat
  2. Na odstrojení stromečku se chystám dnes. Dokud byly děti malé, tak vždy škemraly, abychom stromeček nechali a protože jsme měli dost místa, tak jsem se nechala ukecat. Později už jsme odstrojovali kolem Třech králů. Vyměním vánoční ozdoby za zimní, aby nebylo doma tak pusto.

    OdpovědětVymazat
  3. Taky už máme stromeček odstrojený. Vánoce mi taky končí datem Tří králů. Vánočně ozdobený dům mi už nic neříká. Taky svícen na okně nechávám a i výzdobu u dveří. Není v podstatě vánoční- je spíš zimní.
    Pohodovou sobotu!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Právě jsem Marti stromek odstrojila, čekám jen na manžela, aby sundal a uložil do krabice osvětlení, to nechávám na něm, protože ať si příští rok nadává sám sobě, že to má zamotané. Takhle ví, že já to neuklízím a nemůže nic svádět na mne :-))))). Každý rok mám stále stromek rostlý, a z toho článku jsem si potvrdila, že žádné lesy neničíme. Vždycky šlo a stále jde o prořezávku lesů, která je i potřebná. A ve školkách se pěstují stromky vyloženě pro svátky.
    Také nechávám některou výzdobu, je spíše zimní a líbí se mi.
    Hezké dny.

    OdpovědětVymazat
  5. Natahuju, protože se mi ten rozsvícený byt líbí víc než nahatý.
    Kupovala jsem několik let stromky živé v kontejnerech, které jsem pak sázela do zahrady, jenže není nafukovací, tak jsem koupila nádherný, ručně dělaný. Je skvostný, vymazlený a nejde poznat, že není živý.
    .. a tak vesele do ledna :)budeme o to víc svítit svíčkami.

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, vždy máme živý a o škodlivosti umělých vím už léta, takže jsem také v klidu. Ale jednu dobu ty umělé byly velký boom a ti co měli živý, byli ničitelé přírody. Naštěstí jsme tomuto trendu nikdy nepodlehli a každý rok si jezdíme vybírat k našemu zahradníkovi do vedlejší vesnice, kde má stromky čerstvě nařezané. A protože máme smrček, tak včera jsem ho odzdobila a veškeré jehličí bylo po zemi. A bylo opravdu všude. :o)
    Přeji hezkou sobotu. D.

    OdpovědětVymazat
  7. Marti i když už jsme doma sami dva, stromek kupujeme každý rok živý. Jen mi připadalo, že ta letošní jedlička ani moc nevoněla. Odstrojila jsem ji také až včera, hned řádně pročistila, aby tam nebyly žádné zbytky zdobení a háčků, rozstříhala a odnesla na sběrné místo. Vánoce jsou pryč a teď už se budeme těšit na jaro, Dny se pomalu začínají prodlužovat, ( zatím je to jen 20 minut, ale aspoň něco...) Přeji Ti příjemné dny a hodně radostí a zážitků se Sárou, které posílám pohlazení.

    OdpovědětVymazat
  8. Marti, u nás je tradice odstrojování víkend po Třech králích. Takže budeme odstrojovat zítra. Taky už roky míváme stromek živý (a být to na mně, tak máme jen chvojí ve velké váze).
    Hezký zbytek víkendu

    OdpovědětVymazat
  9. Marti já tuto tradici nedodržuji a stromeček mám v podstatě do konce ledna. Mám ráda když svítí a tak si ho chci užít co nejdéle a s ním tu kouzelnou atmosféru, kterou podtrhuje i sníh, který nám aspoň trošku napadl. Stromeček mám ráda živý a nejraději borovičku, mívala jsem ji i doma jako dítko, tatínek vždy přinesl a někdy byla taková trojpatrová a mezi patry spoustu místa. Nevadilo, byla vždy pro mne krásná. Přeji ti v novém roce hodně zdraví, štěstí a lásky - nejen tobě, ale i tvým milým.
    Iva

    OdpovědětVymazat
  10. Marti, také kupujeme stromek živý. Vydrží nám dlouho, v zimní zahradě je chladno a máme stojánek s vodou. Když stromek odstrojíme , ostříhám větvičky a přikryji růže. Kmínek spálíme v krbu. Tak stromek slouží 3 x. Marie

    OdpovědětVymazat
  11. Marti, roky jsem měli strom umělý. Kvalitní, vypadal moc krásně. Teď už několik let kupujeme živý, stačí nám menší. Včera jsem ho odstrojila, je na zahradě jako objekt se zkoumání (Aaron je v tomhle jako štěně) a pak se s ním zatopí.
    Měla si parádní výpomoc!
    Přeji hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky všem. Alenko, taky světýlka likviduje můj muž. Letos si opět dal práci a krásně si je rozdělil a smotal a konstatoval: nevím, proč to dělám, když to bude příští rok opět zamotané, to nechápu.
      Povídám: ono to bude už letos!
      Jak letos?! No jo vlastně... Mějte všichni pohodový nový týden.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.