úterý 5. ledna 2021

stojí za vidění

Tento film nám doporučovala naše dcera už před rokem. Já jsem si na něj vzpomněla až po smutné informaci o úmrtí Ladislava Mrkvičky, který za výkon ve svém posledním filmu Staříci obdržel Českého lva pro nejlepšího herce ve vedlejší roli. 
Den před Silvestrem jsme si tedy doma udělali kino a byl to koncert Jiřího Schmitzera a Ladislava Mrkvičky. Komorní psychologické drama je inspirováno skutečnou událostí. 

" Z amerického Oregonu přilétá na pražskou Ruzyň emigrant Vlastimil Reiner (Jiří Schmitzer), válečný veterán a bývalý politický vězeň. Je mu už hodně přes osmdesát, je připoutaný na invalidní vozík a do značné míry odkázaný na pomoc ostatních. Proto na něj už na letišti čeká Antonín (Ladislav Mrkvička), dávný kamarád z protikomunistického odboje. Záhy vyjde najevo, že Vlasta přijel do Česka uskutečnit poslední misi svého života. Chce vypátrat a zabít komunistického prokurátora Václava Mráze, kterého porevoluční soudy nedokázaly nebo nechtěly za jeho zločiny z 50. let potrestat. Vlastimil přemluví Antonína, aby mu s akcí pomohl. Tonda si vypůjčí od vnuka starou obytnou dodávku a upraví ji tak, aby se v ní mohl Vlasta pohybovat. Oba starci vyrážejí na pro ně velmi obtížnou cestu za odplatou."

Film na mě působil velmi civilně, nevím, jestli je to ten správný výraz, prostě jsem měla pocit, že jsem na cestě s oběma protagonisty a pozoruji je zpovzdálí a to ještě podtrhla naprostá absence doprovodné hudby, která je vlastně až na závěr filmu. 
Film je inspirován skutečnými událostmi z roku 2002, kdy válečný hrdina a politický vězeň plukovník Pravomil Raichl plánoval ve spolupráci s bývalým spoluvězněm Vojtěchem Klečkou provést atentát na bývalého komunistického prokurátora Karla Vaše, který zůstal nepotrestán za své justiční vraždy a další zločiny ze 40. a 50. let. V den, kdy má být skutek proveden, plukovník umírá náhle na infarkt.
Ve filmu je konec trochu jiný, ale nebudu prozrazovat, pokud jste ještě neviděli. Za vidění rozhodně stojí, budu si jej dlouho pamatovat.
Mějte pohodový den.

6 komentářů:

  1. Marti, viděla jsem a bylo to silný...ten pravý děj jsem netušila, díky za objasnění..měj se moc krásně..Inka

    OdpovědětVymazat
  2. Film je asi zajímavý, ale jak je to psychologické drama, tak se takovým filmům vyhýbám. Mám teď trochu víc nepříjemných rodinných starostí a tak se nechci zbytečně nervovat víc, než je nutné. Tak že momentálně spíše volím nějakou příjemnou hudbu nebo film, který mě nezatěžuje přemýšlením a napětím. Snad na něj časem dojde. Přeji Ti krásné dny.

    OdpovědětVymazat
  3. Marti, ještě jsem film neviděla, ale chystám se.
    Musí být ta správná nálada...
    Přeji hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
  4. Děkuji za připomenutí na film se určitě podívám.

    OdpovědětVymazat
  5. Neviděla jsem. Když ho u nás v kině dávali, tak jsem měla v úmyslu ho vidět, ale pak mi do toho něco přišlo a já do kina nešla. Uvědomila jsem si to při úmrtí L.Mrkvičky.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  6. Jsem ráda, že některé z vás recenze oslovila a těším se, až mi sdělíte, jak se vám film líbil. Já jsem se u něj místy i zasmála. Mějte pohodové dny.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.