sobota 1. ledna 2022

dvacet dva nebo XXII...

Poslední dva roky jako by místy svojí absurditou a některými záležitostmi a rozhodnutími postavenými na hlavu připomínaly Hlavu XXII Josepha Hellera. Teď ty dvě dvojky máme přímo v úvodu a budeme je psát celý rok. Snad právě proto je naděje, že snad bude jiný. 
Doufám v to.
Na úvod všem přeji vykročení do nového roku tou správnou nohou. 
Na dnešní Nový rok jsem připravovala článek, ve kterém se trochu věnuju zvykům a pověrám. Vzpomínám si na moji slovenskou babičku, která mě pověrami častovala od mala, a vybírala si ty hrůzostrašné, které mám do sebe vryté, teda do své paměti, jako do kamene i s tou hrůzou, kterou jsem cítila už jako dítě při vyprávění. Pověra, která se váže k dnešnímu dni, souvisí s věšením prádla. Babička mně živě vyprávěla, jsem přesvědčená, že to měla jen z doslechu a pravděpodobně se to ani nestalo, že sousedka nechala viset prádlo na Nový rok a do roka se jí oběsil muž na půdě. Dodnes to vidím naprosto živě a někdy mám pocit, že jsem u toho byla...
Závěr je jasný. Přestože pověrám obecně nevěřím, prádlo ani v mém dětství a ani v průběhu života u nás na Nový rok nikdy neviselo. A ani dnes. Sice téměř přetéká koš s prádlem, čehož jsem si všimla před dvěma dny, ale prát jsem nechtěla, co kdyby to neuschlo a zůstalo viset?! 
A co vy? Dodržuje nějaké novoroční zvyky či pověry?
Do článku jsem jich vybrala pár a ty nejznámější.
A protože dnes píšu, tak plním ještě jeden zvyk: jak na Nový rok, tak po celý rok.
Tak si dnes zvážím, co budu dělat.
Ještě jednou přeji vše dobré, hodně zdraví, hodně radosti a úsměvu a pozitivní myšlení. 
No, poslední dva roky nebyly vůbec jednoduché, tak to určitě zvládneme i letos, kdy je trochu naděje... 
Nakonec ta je vždycky.

Šťastné vykročení správnou nohou do nového roku 2022
Marta Dušková

Tohle přání patří nám všem, nejen našim čtenářům a fanouškům, ale všem lidem dobré vůle.
K Novému roku se vázalo a váže spoustu pověr a zvyků. Je to svým způsobem významný den a každý by chtěl doufat, že může ten příští nový rok nějak pozitivně ovlivnit ve svůj prospěch.

Jednou z hlavních pověr na Nový rok, který je právě dnes, je jak na Nový rok, tak po celý rok. A tímhle článek jsme vlastně tuhle pověru splnily a články tedy budou vycházet po celý rok.
Z dalších známých pověr je, že na Nový rok nesmí viset prádlo, protože do roka by v té rodině přišlo neštěstí.
Pověry jsou spojené i s jídlem a v tento den se má jíst čočka a důvodem je zajistit si přísun peněz. Sice se nedá věřit, že by pojídání zvýšilo výplatu, ale je zatím jistě skrytá lidová znalost. Nakonec čočka je zdravá.
Naopak se nesmí jíst žádná drůbež, ale ani králíci či zajíci. Pověra říká, že v prvním případě štěstí od nás uletí a ve druhém případě uteče.

Další pověra zakazuje na Nový rok vynášet odpadky. Vynášení čehokoliv z domu prý způsobí naprostý nedostatek všeho potřebného.
Ze stejného důvodu se nesmí nikomu půjčovat peníze a ani si od někoho půjčit, protože by pak chyběly po celý rok. Naopak pokud někdo má u sebe více peněz, nemusí se strachovat, že mu budou chybět.

A na závěr pověra, jaký bude nový rok, lze usuzovat i podle toho, na který den v týdnu Nový rok připadl: 
Novoroční den v pondělí... 
Krutá zima a vlhké jaro, povodně a těžké nemoci.

Novoroční den v úterý... 
Zima bude ještě krutější, ale zato úrodný rok.

Novoroční den ve středu... 
Příznivý rok, mnoho vína, ale žádný med.

Novoroční den ve čtvrtek... 
Mírná zima, větrné jaro, parné léto, krásný podzimek, mnoho ovoce a hojnost obilí.

Novoroční den v pátek...
Nutno se obávat očních nemocí, také lidé budou hojně mříti, a dokonce i hrozí válka.

Novoroční den v sobotu... 
Málo obilí i větrů, mnoho ovoce i zimnic.

Novoroční den v neděli... 
Mírná zima, úrodné jaro a větrné léto.

5 komentářů:

  1. Marti, děkuji za spoustu pranostik. Prádlo, čočka a žádná drůbež, to se tedy drží i u nás :o)
    Měj pohodový nový rok!
    Helena

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, já jsem vyprala a vyžehlila v týdnu, takže prádlo u nás viset nebude. Čočku už mám namočenou. Také popřemýšlím, co budu dnes dělat.
    Doufejme, že ten nový rok bude klidnější a že se budeme moci trochu vrátit do normálu.
    Přeji celé Tvé rodině zdraví, štěstí a pohodu. Růža

    OdpovědětVymazat
  3. Pranostiky znám a dodržuji. Prádlo mi nevisí, ale potřebuji vyžehlit. Nějak jsem to nestihla. Čočku vařím a koše jsem vynesla včera:-)))

    OdpovědětVymazat
  4. Jo,jo dodržuji, aby mi prádlo neviselo a pak ten novoroční oběd bez drůbeže a bez králíka :-). Ne, že bych tomu věřila, ale prostě to tak mám v sobě zapsané.
    Hezký první den nového roku, Marti !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj Marti, děkuji za krásný článek. Řadu pověr znám, ale nedodržují. S dětma to ani moc nejde. Dělám maso a brambory. :D prádlo mi nevisí, ale Peru. Mám sušičku. :) Měj krásný rok 2022. Sabča.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.