pondělí 24. ledna 2022

královská věnná města




Při psaní občas narazím, nebo vlastně často narazím na nové informace. Mohla bych sice bez nich v klidu žít, ale je příjemné se dozvědět něco nového. Sokrates by měl radost, protože vím, že nic nevím.
Před pár lety jsem díky soutěži, kterou vyhlašují každý rok, dozvěděla o svazku Královská věnná města. 
Královská věnná města patří k nejkrásnějším a nejzajímavějším českým městům. Všechna královská věnná města spojuje to, že je čeští králové od 14. století postupně věnovali svým manželkám. Jedná se o devět měst ve Východních Čechách s výjimkou našeho středočeského Mělníka. Dvůr Králové nad Labem, Hradec Králové, Chrudim, Jaroměř, Mělník, Nový Bydžov, Polička, Trutnov, Vysoké Mýto.
Kdyby do svazku nepatřil Mělník, pravděpodobně bych tuto informaci nikdy nezaznamenala. Ale se zmínkou jsem se setkávala často při různých akcích, takže jsem se s královskými věnnými městy seznámit musela.
Věnná města byla především zdrojem důchodu královen. Bližší informace o královnách a jejich věnných městech jsou zveřejněny na www.vennamesta.cz/kralovny.
Před týdnem jsem psala o další soutěži, kterou svazek vyhlásil, tak kdo si chcete vyzkoušet svoje znalosti z historie, odkaz najdete v článku. 
Moje znalosti historie na tuto soutěž nestačí a na vyhledávání jsem fakt líná. Vlastně nějaké informace vyhledávám pracovně pořád.
Fotografie Mělníka jsou moje, fotila jsem cestou z nákupu před pár lety z druhého břehu než obvykle.
Mějte pohodový vstup do nového týdne.


Chcete si ověřit svoje znalosti a zároveň vyhrát pěknou cenu?
Marta Dušková

Královská věnná města připravila novou soutěž s názvem Mohlo se stát ve věnných městech?, která odstartovala 3. ledna a poběží do 30. dubna 2022. Otázek je celkem devět a jsou zveřejněny na Mohlo se stát ve věnných městech? || Královská věnná města (vennamesta.cz). Slosování proběhne celkem 4x, vždy po ukončení kalendářního měsíce.

Soutěží se o:
· vstupenky do Galerie moderního umění v Hradci Králové
· kniha Hradec Králové ve fotografii a drobné upomínkové předměty z Hradce Králové
· kniha Nový Bydžov v proměnách staletí
· kalendář z Nového Bydžova na rok 2022
· rodinné vstupné na prohlídku rodné světničky Bohuslava Martinů v Poličce
· vstupenky do dělostřelecké tvrze Stachelberg u Trutnova
· 2 vstupenky do Safari Parku Dvůr Králové a kniha Dvůr Králové ve fotografii
· kniha Mělnicko z nebe a drobné upomínkové předměty z Mělníka
· balíček z Jaroměře (plecháček, batůžek, čokoláda, publikace…)
· kniha Barokní umění na Chrudimsku a stříbrná pamětní plaketa města Chrudimi
· vstupenky do expozic Regionálního muzea Vysoké Mýto, hrneček nebo outdoorová lampička, drobné upomínkové předměty

Podrobné informace k soutěži jsou zveřejněny na webu www.vennamesta.cz.
Tak hodně štěstí v soutěži!

6 komentářů:

  1. Marti, díky za upozornění na soutěž. Na stránky se podívám, také se ráda dozvídám něco nového.
    Měj hezký den.

    OdpovědětVymazat
  2. Ano,ano - vím, že nic nevím. Já jsem nevěděla, že třeba Trutov, který mám hodně blízko je věnné město. Musím si něco o tom vyhledat :-).
    Takže díky za tento příspěvek.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Zajímavý článek Marti. O královských městech sem tam něco vím, ale vlastně jsem z nich navštívila jen Kutnou Horu a Mělník. Vlastně před téměř 52 lety jsme byli v Hradci Králové, protože jsme tam sháněli snubní prstýnky a manžel tehdy pracoval v Borohrádku. Jo, to už je dávnověk....Měj se moc pěkně.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, popravdě o všech jsem to netušila, ale Mělník a Hradec Králové i další jsem znala.V dějepise nás to učili a výraz věnné město se používal už v dřevních dobách mé školní docházky.Ráda si to proštuduju. Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, co jsou věnná města sice vím, ale neznala jsem je všechna, takže díky za rozšíření obzorů :)
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
  6. Všechny jsem určitě neznala, respektive nevěděla, že byla věnná.
    Marti, děkuji za info a přeji pohodový den, Helena

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.