čtvrtek 11. března 2021

jaký je dnes den?


Jo je čtvrtek, ale zároveň je také Evropský den mozku, další z významných dní, které jsem nemohla opomenout. A nejen proto, že mým vlastním mozkem, který byl zraněn při nehodě a už je to čtyři roky, se zabývají neustále lékaři a i já jsem nucena na něj často myslet, když úplně nepracuje tak jako dřív.
Tak dnes Evropský den mozku, který je úvodem do Týdne mozku. 
Mějte pohodový a zdravý den.

P.S. Použité fotografie jsou z archivu Akademie věd.


Evropský den mozku je úvodem do Týdne mozku
Marta Dušková

Evropský den mozku připadá na 11. března a je úvodem do oslav světového Týdne mozku. Slaví se již od roku 1998 a prakticky celosvětově. V České republice jej zaštiťuje Akademie věd ČR.

Týden mozku je festival nejnovějších objevů a trendů ve výzkumu mozku a neurovědách a je součástí celosvětové kampaně za zvýšení povědomí veřejnosti o úspěších a přínosech výzkumu mozku. Tradici Týdne mozku v České republice založil neurovědec profesor Josef Syka v roce 1998.

Letošní 22. ročník festivalu Týden mozku se vzhledem k pandemické situaci uskuteční online v týdnu od pondělí 15. března do neděle 21. března. Program přednášek je zveřejněn od pondělí 8. března na www.tydenmozku.cz .

Přednášky budou vysílány živě na facebooku  a youtube kanálu Akademie věd ČR a zájemci se mohou dozvědět v rámci festivalu i aktuální informace, jak Covid-19 ohrožuje činnost mozku a jaké jsou dlouhodobé následky na nervovou a duševní činnost člověka.

Většina přednášek bude dostupná ze záznamu. Po každé přednášce proběhne vždy moderovaná diskuse. Je připraven i doprovodný program, který zahrnuje promítání filmů, workshopy, interaktivní cvičení. Hlavní přednáškový cyklus předních odborníků bude probíhat tradičně od pondělí do pátku, ovšem letos až v odpoledních a podvečerních hodinách.

Názor redaktorky

Nejdůležitější orgán u živých tvorů je právě mozek, ale většina z nás si to možná ani neuvědomuje v běžném životě. Možná se naopak tomuto tématu vyhýbáme a většina z nás se možná stydí za problémy, které prožíváme a se kterými se trápíme. O jiných zdravotních problémech hovoříme spontánně, stěžujeme si na záda, na bolesti nohou a běžně vyprávíme o rehabilitaci, masážích či cvičení. O návštěvě psychiatra či psychologa se však nezmíní naprosto nikdo, jen pár silných jedinců. Mozek je ale nutné léčit stejně jako jiné orgány a včas. A právě současná doba pandemie přináší nárůst duševních onemocnění a úzkostí, kterým bychom se měli věnovat. A právě o tom je Evropský den mozku a Týden mozku.

9 komentářů:

  1. Občas bych chtěla zkrotit mozek, aby mi nevracel nehezké vzpomínky, aby mi nevnucoval negativní myšlenky, ale on si stále dělá co chce ...
    Hezký den měj. U nás chumelí!

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, děkuji za info! Tvou osvětu mám ráda!
    Napadlo mě něco podobného jako Alenku. Musí tam být neskutečně velké úložiště, některé věci bych klidně zapomněla...
    Přeji příjemný den, Helena

    OdpovědětVymazat
  3. Mozek to je prostě složité soukolí, které je stále předmětem výzkumu.
    Připojuji se k Alence a Helence- taky bych si klidně některé záležitosti pamatovat nemusela, bohužel pamatuji.
    Klidný den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Ahoj Marti,
    tvoje rubrika o významných dnech mě hodně baví, vždy se dozvím něco nového! Měj se krásně:-)
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, koukám, jak sleduješ různé MD. Právě teď jsem slyšela, že se na příští rok chystá nový Mezinárodní den a to otužilců. Letos proběhl 0. ročník a na příští rok, 6.3. se chystá ročník 1. Už je prý zažádáno a termín je volný. Já bohužel mezi otužilce nepatřím. :o)
    A mozek? To je sval, který je třeba stále posilovat. :o) A to také nevím, jestli mi jde. :o) No, v rámci možností...
    Měj krásný den. D.

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, další významný den, o kterém jsem nevěděla.
    Za psychické problémy bychom se neměli stydět, ale vím, že návštěva psychologa nebo psychiatra je pro někoho stále stigma.

    OdpovědětVymazat
  7. Marti, už jsem někde o "Dni mozku" četla, ale datum, kdy je, mi nějak unikl. Holt mi už ten můj neslouží tak dobře. 😃
    Měj hezký den. 🍀

    OdpovědětVymazat
  8. Marti, díky za připomenutí a za zajímavé čtení. Zdraví Lenka
    www.babilenka.cz

    OdpovědětVymazat
  9. Děkuji za komentáře a dnes mi nezbývá než jen souhlasit. Mějte pohodovou sobotu.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.