sobota 15. dubna 2023

když zdání klame


a Zábavný pravopis není vůbec zábavný a je spíše hororem. 
Podle obalu i upoutávek v internetových knihkupectvích by mě kniha zaujala a pravděpodobně bych ji koupila vnoučatům, protože máme rádi luštění a kreativní hádanky. Včera jsem náhodou (tedy vlastně mi odkaz poslal můj muž) narazila na zmínku o této kontroverzní knize, ale zdroj se mi nezdál úplně věrohodný, tak jsem začala pátrat sama. Měla jsem možnost do knihy trochu nahlédnout jen prostřednictvím internetu. Nicméně i to mi stačilo a byla jsem natolik zděšená, že jsem se rozhodla o knize napsat a vlastně varovat. 
Článek vyjde aktuálně dnes dopoledne a já ho sem dávám s předstihem. Na některé věci se má prostě upozorňovat. Vše jsem napsala v článku, tak pokud chcete vědět, o co jde, tak prosím čtěte a koukněte na stránky z knihy, které se mi povedlo najít. Úsudek si uděláte jistě sami. 
Mějte pohodový pátek, i když tedy hodně prší a mně dnes asi nevyjde plán navštívit řemeslný jarmark a udělat reportáž.

P.S. Je paradox, že zrovna včera mi vyšel článek o knihách pro děti Které knihy pro děti mohou získat Zlatou stuhu? (kanalem.com), kde zdůrazňuji, že knihy procházejí pečlivým výběrem a nominace na Zlatou stuhu se stávají garantem kvalitních dětských knížek. No kniha, o které píši, rozhodně mezi ně nepatří.

Zábavný pravopis ale není vůbec zábavný!
Marta Dušková

Před koupí knihy Zábavný pravopis, která je zařazena v internetových knihkupectvích mezi učebnice, bych doporučila rodičům knihu rozhodně pečlivě prolistovat.

Kniha není zábavná, možná ji lze zařadit spíše mezi horory. Kniha se věnuje vyjmenovaným slovům formou luštění a je určena pro školáky od 8 let. Až potud vypadá kniha opravdu lákavě, a sama bych ji koupila vnoučatům, ale jen do té doby, než ji začnete listovat.

Mezi vyjmenovanými slovy například po P se objevuje slovo soudní pitva a ilustrace s veršováním „zavřeli ho do vězení, to vám bylo utrpení, pykat musel dosti“. Nezdá se mi toto použití vhodné pro osmileté děti. A to je jen slabý odvar z ukázky této knihy.

Naprosto odstrašující příklad je použit při vyjmenovaných slovech po L, kde je vyprávěn příběh o nevěře ženy, kdy její muž dokonce chce spáchat sebevraždu a napíše lístek na rozloučenou. Spolykal prášky na spaní a pak si pustil plyn. Sebevražda se mu nakonec nepovede, protože zrovna nejde plyn.

Má jít zřejmě o nadsázku, ale té budou rozumět jen dospělí lidé nikoliv děti, které neporozumí ani slovům nevěra, natož sebevražda. A je to tak dobře, vždyť je jim teprve osm let!

Publikace Zábavný pravopis autorky Ivy Novákové je bez doložky Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy, nejde tedy o učebnici, jejíž vydání může ministerstvo či školní inspekce nějak ovlivnit.

Zaleží tedy na rodičích, zda chtějí, aby jejich děti měly tuto poněkud kontroverzní knihu ve své knihovničce. Možná je kniha i pravopis naučí, ale přinejmenším jim zahltí jejich osmiletý mozek různými otázkami a přemýšlením nad slovy a výrazy, které opravdu ještě nemusí a ani by neměly znát.

Názor na knihu považujte čistě za můj subjektivní názor, nicméně měla jsem potřebu na knihu upozornit.

Fotografie jsou čerpány z internetových knihkupectví a přiblíží stránky uvedené knihy. Rozhodnutí je pak na vás.





5 komentářů:

  1. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  2. Marti, tak to je opravdu síla!!! Pravopis se dá učit docela jinak a autorka knížky by se měla léčit na psychiatrii. Přijde mi to morbidní a opravdu na dětský mozek příliš kruté a náročné. Učení má být o laskavosti, všem pozitivním, pohádkové krásném, ale toto je fakt hrůza. Omlouvám se za smazání původního komentáře, ale odeslal se mi po napsání dvou slov. Přeji ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
  3. Až tak zábavné mi to tedy nepřipadá.
    Hezký sobotní už skoro večer !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Já si sice nemyslím, že by nějaká slova měla být pro děti tabu podle věku - můžou se s nimi setkat i v běžném životě (protože děti vždycky nejlíp slyší to, co nemají :D), ale naplnit tím cvičebnici pravopisu mi přijde poněkud slaboduché. Taky bych to nekoupila.
    Hezkou neděli

    OdpovědětVymazat
  5. Jak je vidět, musíme pečlivě vybírat. A nejen knihy.
    Marti, měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.