čtvrtek 28. června 2018

smutný odkaz

Mám ráda humor a smích a myslím si, že většina mých příspěvků na blogu i taková je. Ale život není jenom o tom a občas mě osloví i smutné téma a já mám potřebu se o něj podělit.
I to patří k životu. 
Teprve při čtení dopisu si možná někteří z nás uvědomí hrůznost a zvěrstvo. Bohužel je i dnes mezi námi spoustu takových, kteří popravu schvalují. A myslím, že dopis Milady Horákové je odkazem platným i dnes. Je to hodně smutné, ale i tak jsem se rozhodla jej sdílet. Anebo právě proto. Možná už jste četli. Foto i dopis je ze zdroje milionchvilek.cz. Rodina tyto dopisy obdržela až v roce 1990.
Milada
Má jediná dceruško Jano,
... Choď světem s očima otevřenýma a poslouchej nejen své bolesti a zájmy, ale i bolesti, zájmy a tužby těch ostatních. Neříkej nikdy nad žádnou věcí: do tohohle mi nic není. Všechno tě musí zajímat a hlavně o všem musíš hloubat, porovnávat, dávat si jednotlivé jevy dohromady. Člověk nežije na světě sám - v tom je veliké štěstí, ale také ohromná povinnost. Ta povinnost je v prvé řadě v tom nebýt a nečinit se výlučným, tedy splynout s potřebami a cílem ostatních. ...
Můj muži nejdražší….
… Píši ti jako všem ostatním a nevím ani, jsi-li mezi živými a je-li vůbec kdy možno, abys tato slova četl. To je největší bolestí mého srdce, že nevím o tobě nic a nemám o tobě žádnou, ani tu smutnou jistotu, a už snad zbývá jen několik hodin z mého života. Je to poprvé za ta dlouhá léta našeho společného života, co stojím bez tebe ve zkoušce, kterou mi osud určil. Jsem při tom pomyšlení tak sama a nedovedu z té tragédie nic pochopit. Snad se mi to vysvětlí až někde tam, kde se naše duše zase sejdou ...
Tři hodiny před popravou
Moji nejmilejší, bezradná a zoufalá nejsem - a toto nehraji, je to ve mně tak klidné, poněvadž mám klid ve svém svědomí. ...
Mám Vás tolik, tolik ráda. Líbám Vás a tisknu. Jsem v mysli a modlitbách jen a jen u Vás. Hrála jsem to snad špatně, ale myslela jsem to poctivě. To mi můžete věřit. Jsem pokorná a odevzdaná do vůle Boží - tuto zkoušku mi určil a já jí procházím s jediným přáním: abych splnila zákony Boží a zachovala své čestné lidské jméno. Neplačte - neteskněte moc - je mi to takhle lepší než pozvolna umírat. Dlouhou nesvobodu už by mé srdce nevydrželo. Takto se rozletím, zase do polí a luk, strání a k rybníkům, na hory i v nížiny. Budu zase nespoutaná, a ten klid a mír. Dejte mi ho - bylo toho tolik, co bylo nutno překonávat - chci už jít. Nebraňte mi svým nářkem. Musíte teď žít také za mne. Líbám Vás, líbám. S Bohem!
Cítím; stojíte tu se mnou. Teď ještě pevný ruky stisk.... Ptáci už se probouzejí - začíná svítat.
Jdu s hlavou vztyčenou.
Milada

22 komentářů:

  1. Křivdy, které se nikdy nepodaří narovnat. Když jsem včera četla zmínku z tiskovky pana Ratha, kde svůj "osud" přirovnal k Miladě Horákové, bylo mi z něj špatně...
    Ála

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ali, ježíši, to jsem nečetla a ani číst nebudu. A některá jména nemůžu ani vyslovit a to je jedno z nich.

      Vymazat
  2. Milá Marti, děkuji Ti, že i toto téma na svém blogu máš. Nikdy nebude dost, si toto připomínat. Kam až může zvůle a neřád dojít. Bohužel, hodně lidí je slepých a hluchých . Jsme jako národ opravdu nepoučitelní?? Dovolíme soudruhům, aby znovu určovali náš osud? Ach jo.. Lenka kočka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Leni, taky mě to hodně rozčiluje a mám někdy pocit, že jsme národ ovcí.

      Vymazat
  3. Ahoj Marti, děly se strašné věci a dějí pořád.Taky jsem četla co prohlásil pan Rath a nestačila jsem se divit.Marti, papuchálkové jsou vodní ptáci.Říká se jim klauni a jsou krásně zbarveni .Právě hodně jich žije v Norsku na severu na ostrovech.Přeji hezký zbytek dne.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Martinko, díky za vysvětlení a i tobě hezký zbytek dne.

      Vymazat
  4. Děkuji, že v době, kdy je to spíš všem jedno, se o Miladě píše.
    Slzy dojetí nejdou schovat. Čest její památce a všem ostatním hrdinům, a co my?
    hezký den Dáša K.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dáši, díky za vyjádření. Na facebooku je nás docela dost, co jsme dopis sdíleli, tak si říkám, že pár slušných nás je.

      Vymazat
  5. Marti, děkuji za tento příspěvek. Při jeho čtení mi bylo úzko. Celé roky totality jsme neměli tušení jaká zvěrstva se děla.
    A vůbec už nechápu jak může pan Rath přirovnávat svůj osud k osudu této statečné ženy. Měl by se hodně stydět.
    Vůbec mám poslední dobou pocit, že někteří politici ať naši nebo ti v zahraničí zapomínají na to, co se dělo a některé výroky mě hodně pobuřují. Třeba madam Merkelová. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, díky. Všechno už bylo řečeno, tak jen hezký den.

      Vymazat
  6. Skutocne smutne a velmi dojemne citanie ...stravila som pri nom peknu chvilku... Marti,aj sa pekne... L.

    OdpovědětVymazat
  7. Je to čtení smutné, dojemné a silné. A jsou to momenty našeho národa, na které by se zapomínat nemělo. Nikdy.
    Petra

    OdpovědětVymazat
  8. V podstatě tady bylo napsáno to, co jsem cítila při čtení dopisu i já. Ano, nemělo by se zapomínat.
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  9. Marti, četla jsem a teď jsem si je přečetla znovu. Nikdy se na tuhle zrůdnost nesmí zapomenout! Je třeba takové věci stále připomínat, aby se neopakovaly! A pan Rath - z jeho výroku mi bylo opravdu zle. člověk si říká, kde jsou ty hranice...
    Děkuji a zdravím, Helena

    OdpovědětVymazat
  10. Marti, statečná žena to byla do poslední chvíle. Národ by si ji měl připomínat a řídit se hodnotami, které vyznávala.
    Iva

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ivy, ano přesně tak. Proto jsem to sdílela, to byl vlastně ten důvod.

      Vymazat
  11. Marti, čtu až dnes, ale díky za sdílení. Spousta lidí strašně rychle zapomněla... a nebo vyměnila konzum za svobodu, protože je spokojenější jako ovce, kterou jiní vedou? :-( Věřím ale, že je stále dost lidí, které nezajímají jen jejich vlastní sobecké zájmy, kteří nejsou lhostejní k tomu, co se děje kolem nich.

    A s Davidem Rathem - nečetla jsem, ale pořádně by mě to dopálilo. To je neskutečné, kde bere tu drzost se k někomu, jako je Milada Horáková přirovnávat?..

    Hezké dny A.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Aničko, díky za komentář, pod který se podepisuji. Hezkou neděli.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.