sobota 9. července 2022

kameny jako memento

Memento ne ve smyslu mementa mori "pamatuj na smrt" a pomíjivost života, ale tady naopak připomínka života zmizelých. 
Dnes si opět ulehčím práci, protože psát dvakrát o stejném tématu je nesmysl, takže dnes opět článek, který už vyšel. Přiznávám, že o kamenech zmizelých jsem věděla jen to, že existují. Začala jsem se tímto tématem zabývat před několika dny, protože i Mělník se zařadí mezi spoustu dalších měst, kde jsou instalovány Stolpersteine a já, jak je ostatně mým zvykem, jsem nechtěla psát jen informaci či pozvánku, ale chtěla jsem vědět víc. 
Třeba jste na tom stejně jako já a rádi si přečtete pár dalších informací o vzniku tohoto projektu.
Je to smutné memento, ale je třeba vzpomínat a tohle mi přijde úžasný projekt, který vrací důstojnost a znovu jméno lidem, kteří zemřeli jen označeni číslem.
Mějte pohodovou sobotu.

P.S. Kamínek, který vidíte na úvodní fotografii, je také vzpomínkou. Před dvěma lety mi jej věnovala Lola, když nám zemřela Justýnka, se slovy: babi, aby ti nebylo smutno, když Justýnka odešla. 
Kamínek vypadá jako kousek čokolády zapomenutý ve školním batohu a mám jej pořád.

Kameny zmizelých připomínají osudy lidí, kteří se stali obětmi holocaustu
Marta Dušková

V každém kraji České republiky jsou města, kde byly instalovány Stolpersteine, česky kameny zmizelých, doslova kameny, o které je třeba klopýtnout, tzn. zavadit pohledem. Jsou to dlažební kostky s mosazným povrchem, které jsou vsazené do chodníku před domy obětí holokaustu a nacistického režimu.

Město Mělník se ve čtvrtek 14. července přidá k městům, kde jsou rozmístěny kameny zmizelých věnované obětem nacismu. Po historickém centru města bude rozmístěno celkem na čtyřech místech 13 pamětních kamenů.

Město Mělník:
„První tři kameny zmizelých budou položeny před domem čp. 4 na náměstí Míru, které připomenou Hynka, Gustavu a Rudolfa Flussovi, 14. července v 9.00 hodin samotným zakladatelem projektu, německým umělcem Gunterem Demnigem.
Další kameny zmizelých budou umístěny před domem čp. 183 na nám. Karla IV., ve kterém bydlela rodina Freundova. Třetím místem bude chodník před čp. 179 v ul. J. Seiferta, ve kterém žila rodina Radnicova. Na závěr budou kameny položeny do chodníku před dům čp. 332 na ulici Pražská na památku rodiny Metzgerových.Stolpersteine, doslova „kameny, o které je třeba klopýtnout“ (pohledem), jsou dlažební kostky s mosazným povrchem velké 10×10 cm, vsazené do chodníku před domy obětí holocaustu a nacistického režimu“.

Německý umělec Gunter Demnig stojí za zrodem tohoto projektu, který má vést ke krátkému zastavení a zamyšlení, a první kámen položil 16. prosince 1992 před radnici v Kolíně nad Rýnem a sám je dosud pokládá po celé Evropě. Od roku 2008 jsou pokládány i na chodnících v českých městech. Stolpersteine se zpravidla nacházejí před posledním místem pobytu obětí a ve velké většině případů se jednalo o osoby židovského původu.

Záměr Demnigova projektu je skutečnost, že každá oběť má svůj vlastní Stolpersteine, protože ve vyhlazovacích táborech Němci vězňům jejich jména sebrali a nahradili je čísly bez identity, minulosti a vzpomínek.
A prostřednictvím kamenů vsazených do chodníku se každému umučenému člověku vrací vlastní jméno a důstojnost.

5 komentářů:

  1. Marti, kdysi, kdysi, kdysi jsem narazila na první Kameny zmizelých v Ostravě a začala jsem si více všímat, po čem chodím, před kterými domy jsou v chodníku umístěny. Hledala jsem informace o nich a našla. Povídala jsem o tom kamarádce a ona nato, že tam chodí, a nikdy si jich nevšimla. Tak povídám celou historii a pak i ona si začala všímat, a občas mi připomene, že přibyly další. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
  2. O kamenech vsazovaných do dlažby vím, ale jen to, že jsou. Neznala jsem historii, takže jsem si článek ráda přečetla. Hezký den Marti.

    OdpovědětVymazat
  3. Martino, v Nera jsou také a na zájezdech si jich všímám, jsou hodně v Německu a v Rakousku a u nás u několik let leckde také.Fotím si je a doma pak čtu, kdo a kde žil.
    Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, tak já se přiznám, že do přečtení Tvého článku jsem o těchto kamenech věděla jen málo. Vím, že se kameny pokládají na náhrobky židovských hrobů, ale o těchto kamenech jsem viděla jen část reportáže, kde se krátce uvádělo, že je vkládají do dlažby někde v Praze, ale netušila jsem, čeho se týkají protože jsem reportáž neviděla celou. Tak že děkuji za tento článek a pokud se do Mělníka ještě někdy podíváme, budu si více všímat, po čem šlapu. Děkuji Ti za zajímavý článek a přeji Ti krásný den.

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, vím o nich a přijde mi to jako vkusná připomínka a lidi, na které by se nemělo zapomenout.
    Měj hezký den. Helena

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.