Dnes zase trochu informací, která se týkají nepřevzetí zboží na dobírku. Je možné, že tohle víte, ale přesto dávám článek i na blog. Dnes odjíždíme na pár dnů na Moravu, tak nevím, jestli budu mít čas psát i na blog.
Nepřevzetí zboží na dobírku se vám může
prodražit
Objednáním zboží z jakéhokoliv e-shopu uzavírá
zákazník kupní smlouvu dle § 1827 zákona č. 89/2012 Sb., dále jen
Občanský zákoník. Tím vzniká kupujícímu povinnost zaplatit kupní cenu a věc
převzít. V případě nepřevzetí zásilky je porušen § 2118 zákona č.
89/2012 Sb.
Ze
strany kupujícího dochází k porušení kupní smlouvy, nepřevzetí zásilky
nelze klasifikovat jako odstoupení od smlouvy. Odstoupit od smlouvy lze až
po zaplacení a převzetí zboží a oznámením prodávajícímu. Za odstoupení od
smlouvy je považováno vrácení zboží i bez udání důvodu.
Nepřevzetím
zboží vzniknou e-shopu náklady, které musí někdo zaplatit a prodávající může
v tomto případě požadovat úhradu nákladů na skladování, dopravu a další smluvní
pokuty, které musí být zahrnuty v obchodních podmínkách daného e-shopu, se
kterými je dobré se předem seznámit.
Nepřevzetím zboží vznikají kupujícímu právní následky.
Doporučení
časopisu dTest
Smlouva mezi Vámi a zákazníkem vzniká už v okamžiku,
kdy Vám zákazník zašle svou "objednávku". Obě strany jsou touto
smlouvou pak vázány a zákazník je povinen si zboží převzít (neuplatní-li
například 14denní lhůtu pro odstoupení od smlouvy). Pokud si zákazník zboží
nepřevezme, ocitá se v prodlení věřitele a podle §522 obč.z. je povinen uhradit
Vám náklady, které Vám vznikly (tedy poštovné apod.). Takto vzniklé náklady je
možné samozřejmě vymáhat i soudně. Rovněž je možné trvat na převzetí zboží
zákazníkem a zaplacení kupní ceny (tuto možnost je však nutné zvážit, zejména v
souvislosti s právem spotřebitele od smlouvy podle §53 obč.z. odstoupit).
Ustanovení smluvních podmínek tedy můžete koncipovat v duchu §522 obč. z.,
můžete do podmínek např. vtělit upravený text zákona. Sankci nelze formulovat
jako smluvní pokutu, takovéto ustanovení by bylo neplatné.
Další informace jsou zveřejněny i na webu v článku Nepřevzetí dobírky není odstoupení od smlouvy. E-shopy můžou účtovat skladné | Peníze.cz (penize.cz).
Zajímavý článek. Já toho přes internet moc nekupuji. Mám raději kamenné obchody, protože zboží raději beru do ruky a posoudím sama, zda jej koupím či ne. Posílat si nechávám většinou jen drobnosti nevelké ceny a většinou platím kartou předem. Používám box Zásilkovny, kdy si zboží vyzvednu. Po dodání do boxu jsou na to dva dny...tak že v je to v pohodě.
OdpovědětVymazatMarti, já si pravidelně dlouhé objednávala zboží z tehdejšího Magnetu Pardubice. Většinou mi je pošťák dovezl až domů a já zaplatila.
OdpovědětVymazatV době covidu jsem objednávala téměř vše, protože kamenné obchody byly zavřené. Občas jsem volila odběr na výdejním místě, pokud to bylo v dosahu MHD. Dokonce jsem si takhle koupila i boty. Oboje jsou v pohodě.
Zákon znám, i jeho předchozí znění. V jedné své profesní etapě jsem pracovala ve skladech Prioru v Ruzyni a věnovala se spotřebitelským reklamacím.
Je moc dobře, že jsi na toto upozornila. Je spousta lidí, kteří to neví a mohli by si zadělat na pěkný malér.
Užívej si Moravu a měj hezké dny. 🍀🌞
Vypadlo mi - dlouhé roky 😀
OdpovědětVymazatTak taková kočka mi na dobírku nikdy nepřišla :o)
OdpovědětVymazatMarti, užij si Moravu! Zdravím, Helena
Každá informace dobrá !
OdpovědětVymazatMěj se!
Hanka