pondělí 30. dubna 2018

zapomenutá...



Už jsem tady několikrát představovala naši galerii a obrazy rozvěšené po domě. Nechápu, jak jsem mohla zapomenout na tenhle zvláštní trojdílný obraz s originálním podpisem autora. Domnívám se, že má představovat Tutanchamona a po stranách swingy. Máme jej víc než čtvrt století. Všimli jste si, že, když nevím, mám čtvrt století jako zaklínadlo? Ono mu bude pravděpodobně víc vzhledem k tomu, že se s námi už dvakrát stěhoval, ale bližšího časového ohraničení nejsem schopná. Jen vím, že tenkrát objevit nějakou zvláštní, krásnou a zajímavou věc bylo fakt hledání jehly v kupce sena. Tuhle krásnou fotografii či grafiku, nějak nevím, kam to zařadit, jsme objevili úplně náhodou v nějakém zapadlém květinářství, kam se vůbec nehodila. Akorát tedy nevím, jak by tohle mohl někdo vyfotit, Tutanchamonova hrobka vypadá přece jen trochu jinak. Pravděpodobně jsem tenkrát věděla, co to je, ale už fakt nevím. 
Ale mám takový dojem, že v tom květinářství bylo podobných děl víc, možná to byla výstava. 
Zdálo se nám umístění obrazu tenkrát divné, ale hlavně nás odradila cena.
Sedm set na tehdejší dobu byla téměř půl platu. 
Dodnes si oba s mým mužem tu cenu pamatujeme.
Přijeli jsme domů bez obrazu a mluvili jsme o něm celý den. Moc se nám líbil oběma, tak jsme řešili, zda si to se třemi malými dětmi můžeme dovolit. Můj muž uměl ale vždy vydělat peníze ještě bokem jako bonus k našemu rodinnému rozpočtu. Příští den jel a koupil ten náš sen. A pamatuji si i dnes tenkrát tu naši velikou radost. Už jsme doma sice nějaké umění měli, ale v té době spíše reprodukce a plakáty. 
No bylo to trochu bohémské rozhodnutí vzhledem k ceně, ale my jsme se často takto chovali. 
I když můj muž mě v tomto spíše drží při zemi, já jsem ten "a po nás potopa". Žít se má každý den a někdy kousek radosti, kterou si v podstatě ani nemůžete dovolit, je víc než skýva chleba. 
Aspoň já to tak cítím. 
Egyptské pyramidy obestírá spoustu tajemství a dodnes vědci zkoumají tyto stavby. Prý mají pyramidy nějaký zázračný vliv na člověka a nejen ty v Egyptě. Vydávají prý pozitivní energii i malé, namalované či vytvořené z papíru, keramiky, zkrátka jakákoliv pyramida. Nevím a nechci se přít, ale když jsme koupili tento obraz a visel v obýváku před sedačkou, naše známá si sedala vždy tak, aby neměla obraz přímo před sebou. Říkala, že na ni proudí tolik energie, že jí není z toho dobře. Já občas cítím energii z kamenů a v Chorvatsku v koloseu jsem cítila energii ze starých zdí, až se mi zatočila hlava. 
Ale možná to byla jen sugesce. 
Obraz se mnou nic nedělá, jen se na něj i po letech ráda dívám. 
Možná je to ta harmonie, kterou vidím a cítím a vyvolá ve mně vlastně klid. 
Potkávám se s ním minimálně několikrát za den, když musím do patra.
Obraz se špatně fotí.
Je v patře na malém odpočívadle, kde je vchod do ložnice pro hosty a z druhé strany do větší předsíně.
Třeba se bude líbit i vám.

14 komentářů:

  1. Rozumím tomu, byla jsem v Gíze osmkrát a vždy jsem byla úplně mimo, egyptská kultura je nesmírně mystická a jednu dobu jsem do ní byla zamilovaná až po uši, díky tomu jsem tam jezdila jako na Mácháč.
    Krásný týden a večer opatrně, ať se nesrazíme, jdu k holiči, tak má blond bude hodně svítit.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blondýnko, tak tam jsem nikdy nebyla a pravděpodobně se tam už nepodívám :-) Doufám, že se pak ukážeš s novou barvou. Měj se krásně.

      Vymazat
  2. Nevím, jestli by na mne tento obraz působil na živo, ale na Tvých fotkách se mi líbí. Jak píšeš, vyzařuje z něho klid.
    Hezký den!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, asi ano, fakt je uklidňují, není v něm chaos. Měj se krásně.

      Vymazat
  3. Obraz se mi moc líbí. Mám pro starý Egypt slabost, ráda si přečtu něco z jeho historie nebo se podívám na dokument o vykopávkách v Egyptě. Knihu Egypťan Sinuhet jsem četla několikrát.
    Přeji hezký den. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, Sinuheta jsem četla taky a kdysi jsem se taky Egyptem dost zabývala, i když jsem tam nikdy nebyla. Měj krásný den.

      Vymazat
  4. Hezký příběh! I na mě některá místa i umělecká díla hodně silně působí! V Chorvatsku třeba město Rovinj, amfiteátr v Pule, Sagrada Familia v Barceloně, hodně židovské hřbitovy a taky mám jeden les...Většinou se nemohu utrhnout od Zoubkových soch nebo Komárkých obrazů...
    Marti, měj hezké odpoledne i večer. Helena

    OdpovědětVymazat
  5. Když si uvědomíš, jak dlouho tě ten obraz těší, tak to byla opravdu dobrá investice, byť to pro vás tehdy byl zásah do rozpočtu. Já takhle koupila manželovi v antikvariátu starou mapu (protože máme oba pro mapy slabost), kterou jsme pak dali zarámovat a máme ji pověšenou v obýváku. Taky to tenkrát pro mne bylo dost peněz (byla jsem na mateřké), ale manžel z ni měl radost, tak to stálo za to.
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, přesně tak. Myslím, že člověk se má chovat někdy iracionálně, O tom život je. Měj se krásně.

      Vymazat
  6. Marti, Egypt a jeho kultura..to j impozantní. Krásné dílo jste si pořídili a je fajn, že i po letech vám pořád dělá radost..Je moc krásný. Já viděla pyramidy a Sfingu naživo,nikdy na to nezapomenu..Moc jsem po tom toužila a můj muž také..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Inko, to chápu, já ho mám ráda i virtuálně, i když se tam už nikdy asi nepodívám :-) Hezký večer.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.