neděle 30. srpna 2020

chrám



aneb babičko, to je krásný zámek!
Chrám sv. Petra a Pavla v Mělníku jsme navštívili asi před dvěma lety s Lolinkou, když byla u nás na prvních prázdninách. 
Ta druhá fotka mě i dnes pobavila, všimla jsem si, jak jde Lola vedle dědy až doma na fotce.
Tento kostel je jedním z nejstarších kostelů v Čechách. Trojlodní gotický kostel s vévodící věží, která má čtvercový půdorys s barokním zakončením, je dominantou města. První písemná zmínka o kostelu je z 12. století, kdy zásahem blesku vyhořel a na jeho místě byl postaven nový. 
Mělnický chrám je jednou z nejhodnotnějších staveb celých Čech a na chrámu lze nalézt románský, gotický, renezanční, barokní i historizující sloh. 
Otevřen je spolu s věží a kostnicí celý červenec a srpen.














Pod chrámem se nachází krypta s kostnicí. Vznik kostnice souvisí s dřívějším hřbitovem a v kryptě jsou ostatky 15 tisíc lidí a nebylo mi tam moc příjemně, dlouho jsem tam nevydržela.


Fotografie jsem posbírala z různých období, z různých návštěv. 
Na věž nahoru vylezl můj muž jen jednou a řekl: nikdy více. 
Takže fotky z věže na město jsou a už budou minulostí.
Včera tady byly veřejnosti ne úplně dostupné kostely. Dnes tento chrám. 
Snad se vám moje návraty líbí. 
Nejsem věřící, ale kostely navštěvuji ráda, ale vždycky jsem to tak neměla. 
Pocházím z rodiny částečně křesťanské a jako dítě jsem do kostela chodila na bohoslužby. V pubertě jsem se vzepřela a od té doby do kostelů nevkročila. Vlastně jsem jejich krásu opět objevila až s našimi malými dětmi při vstupu do Chrámu sv. Víta. 
Tady si vždycky vzpomenu na Neckářovu písničku: 
Chrám svatého Víta je gotiky chlouba...
Na konci je koláž zvonů ze zvonice, které nafotil můj muž.
Docela mě tento příspěvek potěšil. Povedlo se mi sesbírat fotky z různých příspěvků do jednoho.
A na tento nápad mě vlastně přivedla Jiřinka svými cestovatelskými návraty.
Pěknou neděli a další návraty zase někdy příště.






8 komentářů:

  1. Marti, cestovatelské návraty jsou dobrý nápad. Připomeneme si místa, kde jsme kdysi byli.
    Chrám sv.Petra a Pavla je krásný. Obdivuji nádhernou výzdobu, která se dochovala do dnešních dnů a my můžeme obdivovat práci dávných umělců. Z věže je krásný rozhled po městě. Mně naštěstí nikdo nenutil chodit do kostela, jako malá jsem tam několikrát byla s babičkou. Kostely jsou pro mně kulturní památky a jako takové je obdivuji.
    Přeji pěknou neděli.

    OdpovědětVymazat
  2. Já mám kostely moc ráda. Věřící nejsem, naši taky nebyli, i když otec byl pokřtěný. Kostel je pro mě vždy místo, kdy trochu zastavím svojí mysl, uklidním se a spoustu věcí jsi v hlavě uspořádám.
    Marti, měj prima dny, Petra

    OdpovědětVymazat
  3. I když jsem křtěná v kostele, věřící nejsem. Ale kostely navštěvuji ráda. Žasnu nad nádherou, kterou mají. Ale na druhou stranu mám ráda i malé kostelíky, jejichž výzdoba je někdy minimalistická, ale i tak působivá.
    Klidnou neděli, Marti!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, opět jsem se pokochala.Taky nejsem věřící,ale pro mne nádherné stavby a uvnitř krása a klid.Přeji všem třem hezkou neděli.Martina

    OdpovědětVymazat
  5. Marti, díky za nahlédnutí do dalšího kostela. Škoda, že je otevřený jen v sezóně - my v okolí Prahy (což Mělník ještě je ;-)) výletujeme spíš v pozdním podzimu nebo časném přejaří..

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, tu fotku Loly s dědou si pamatuji. Je skvělá!
    Gotika chrámu mě nadchla, i když jsem se dovnitř nedostala. Děkuji za ty fotky.
    Hezké odpoledne, Helena

    OdpovědětVymazat
  7. Krásné fotografie Marti. Z věže chrámu sv. Petra a Pavla jsem také fotila výhledy do krajiny. Jen chrám byl tehdy zavřený, už si nepamatuji proč. Líbí se mi zdobení varhan i nástropní malby. Celý vnitřek je opravdu zajímavý a moc krásný. Je fakt, že dlouhé roky jsem si myslela, že věž patří k zámku, stejně jako soutok Labe s přítokem od Vraňansko-Hořínského zdymadla, není ten pravý soutok Vltavy a Labe, ale že ten je o kousek dál. O tom se člověk přesvědčí až při návštěvě vašeho krásného města. Děkuji za milou vzpomínku a přeji Ti krásné a pohodové dny.

    OdpovědětVymazat
  8. Ahoj,
    v chrámu jsem nikdy nebyla, ale je fakt velkolepý. Ten strop je nádherný...Měj se krásně!
    Hanka z ciculka.cz

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.