pátek 7. srpna 2020

svatá Ludmila



Jo, dnes mám zpoždění v psaní na blog. Ale mám omluvu. 
Včera jsem si nabrala materiál na dvě reportáže najednou. 
Má to výhodu, že máte fotky a vyzpovídání lidí najednou, jedním vrzem a už nikam nemusíte. 
A stává se to málokdy.
Nevýhoda je, že se večer vrátíte unavení, namluvení, z mozku už vypadávají některé informace, díky za diktafon, a v pozdních hodinách neuděláte vůbec nic. 
Jen se chcete natáhnout a koukat na nějaký kriminální seriál a případně usnout. Můj ještě pořád zraněný mozek nepřijímá už žádné informace k nelibosti mého muže, který se chce bavit o potřebě nového auta po 14 letech. 
Já našeho "gecíčka" bez poruchy a oprav miluju, ale to je už jiný příběh.
Pak vám to zůstane na ráno, i když to tak nechcete, páč témata jsou aktuální a musíte je zpracovat co nejdříve.
Dnes malé nakouknutí na jednu včerejší reportáž i s konceptem už odeslaného článku, abych nemusela znovu vysvětlovat.
Je výhoda, že na blog mohu napsat svůj vlastní názor, což do novin samozřejmě nemůžu a držím se objektivity.
Vítězný návrh viz článek níže přiznávám, není můj favorit. 
A jak jsem se na výstavě dozvěděla, zaspala jsem v 19. století. 
A nejsem sama, pro někoho socha znamená prostě socha! 
U vítězného návrhu se mi víc líbí samotný příběh než návrh sám, ale třeba příští rok po instalaci změním názor.
Tak pojďme na to. Snažila jsem se pro vás vybrat fotky návrhů, ale všech 31 jsem ani nenafotila. Fotila jsem, jak mi to situace dovolila.
Dnes dělám reportáž s Bárou o její nové knize a zítra jedu na zámek Nelahozeves. 
Ježíš, seběhlo se to tak, že se mi zdá, že umřu...
Mějte pěkný den a jestli to přežiju, tak snad ahoj zítra.







Socha svaté Ludmily v Mělníku už má konkrétní podobu
Marta Dušková

Masarykův kulturní dům v Mělníku patřil ve čtvrtek 6. srpna slavnostnímu zahájení výstavy Svatá Ludmila. Jedná se o výstavu návrhů sochy sv. Ludmily výtvarníků, kteří se zúčastnili soutěže vypsané městem Mělník u příležitosti výročí 1100 let od mučednické smrti první historické české kněžny, dcery knížete Slavibora ze Pšova, dnešního Mělníka a první české světice, patronky země české a babičky sv. Václava.

Vernisáž slavnostně zahájil starosta Mělníka Ctirad Mikeš, který přivítal hosty a autory oceněných návrhů. Vítězný návrh vznikl ve spolupráci architekta Pavla Uličného a studentky architektury Anny Cisarikové s myšlenkou dlaně sv. Ludmily.

„My jsme vytvořili návrh na sochu svaté Ludmily do Mělníka. Když jsme uvažovali o postavě svaté Ludmily, tak ta postava je spojována s nějakými atributy, které, si myslím, všichni známe, ale ty atributy vystihují závěr jejího života. Studovali jsme průběh jejího života a zjistili jsme, že to byla obrovská osobnost, obrovská matka, politička, ohromně emancipovaná žena, která žila naplno a vysílala nejen do rodiny, ale i do společnosti spoustu impulzů, které se časem i měnily v důležité kroky v českých zemích. A tohle všechno jsme se snažili vyjádřit naším výtvarným objektem, který zpodobňuje vlastně dlaň naplněnou vodou a ta voda se chvěje. Chvěje se v určitých impulzech a jsou to impulzy, které možná tenkrát Ludmila vysílala do stojatých českých vod, a myslím, že tento princip platí i dnes. Je pořád zapotřebí lidí, kteří budou do dnešní české společnosti vysílat nějaké rázy, impulzy, nebudou se bát čeřit ty stojaté hladiny“, vysvětluje Anna Cisariková.

„Ta socha vybízí návštěvníka, aby na tom nádherném místě s nádherným výhledem, kdy po levé straně je kostel, po pravé zámek a obojí se to odráží ve vodní hladině a návštěvník se nesmí bát vstoupit na tu vodní hladinu a promluvit do ticha“, doplňuje k návrhu studentka architektury.

Oceněné návrhy vybírala pětičlenná porota tvořená zástupci města, církve a nezávislých umělců, kterou doplnili přizvaní odborníci z řad památkové péče, odboru investic a rozvoje města. Finanční částkou bylo oceněno šest vybraných návrhů.

Porota se na prvním místě návrhu neshodla jednomyslně, a tak bylo uděleno jedno druhé a dvě třetí místa. Druhé místo a zároveň návrh, který by měl být v průběhu příštího roku instalován, zpracoval architekt Pavel Uličný s myšlenkou dlaně sv. Ludmily. Zájem o výtvarnou soutěž byl velký a celkem bylo předloženo 31 návrhů.



Toto je vítězný návrh. Ty dvě následující fotky.


 



14 komentářů:

  1. Děkuji, že jsi nás vzala na zajímavou výstavu. Sochařství moc nerozumím, já bych si spíš představovala klasickou sochu, klasickou postavu. Takovou, která je uprostřed na poslední fotografii. Ale asi jsem v tom staromódní.
    Prožij ve zdraví následující dny. Máme jet v neděli na výlet, v tom vedru se trochu bojím, moc to nedávám.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, mě vítězný nápad přijde zajímavý, jen ve spojení s Ludmilou ho možná jen málokdo pochopí. Měj pěknou sobotu.

      Vymazat
  2. Vida, taková kulturní událost v samém sousedství, ale to vedro! A v sobotu, až vyjedu s vnučkami na dovolenou, bude se na Staromáku konat sešlost kolem nového Mariánského sloupu.Tak, ať si v Nelahozevsi nespálíš čumáček, milá Martino. Pa Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, no netěším se dnes, snad to vedro přežiju. A zítra nic nedělám, jen nohy nahoře. Měj pohodovou sobotu a užij si to s vnučkami.

      Vymazat
  3. Aha, napřed jsem chtěla napsat, že se ti ta socha ztratila z fotky. Tedy já mám vcelku ráda i moderní sochy, ale tady bude muset být móóc dobré vysvětlení, pokud budou autoři chtít, aby v tom lidé tu sv Ludmilu viděli. Jinak nápad s vodní hladinou je pěkný, bude to tam "sedět". Jen ten motiv... J.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jituška, ano nápad s hladinou se mi taky líbí a není to úplná novinka. Jen to spojení s tématem chápu jen při tom vysvětlení autorů viz můj článek, ale třeba na živo to bude prima. Uvidíme.

      Vymazat
  4. marti, zajímavá výstava. Tu bych chtěla vidět v reálu. A některé sochy (včetně toho vítězného ztvárnění) i provedené přímo na místě (jasně - to je nereálné). Ono se při zakomponování do exteriéru může stát, že člověka osloví dílo, které se mu původně nelíbilo.
    Přežij zítřek (má být vedro)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, těch šest vybraných návrhů se pravděpodobně umístí v jiných městech, tak je třeba uvidíme. Měj pohodovou sobotu.

      Vymazat
  5. Dobrý den.

    Děkuji za článek o výstavě. Jsem moc ráda, že se vítězen stala socha, která má aspoń důstojnou podobu mé oblíbené historické postavy. Byť nedopadla dobře. Myslím, že si to zaslouží.
    Na výstavu se určitě zajdu podívat s dcerou, jen co se vrátí z prázdnin.

    Přeji vám hezký den.
    Zdenka z Medvědí oázy

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdeni, já nevím, jestli si četla můj koncept článku, ale vítězem není socha, nýbrž vodní hladina. Měj pěknou sobotu.

      Vymazat
  6. Aha, taky jsem si nejdřív myslela, že socha někam zmizela. Tak já jsem tedy nadšená, i když zrcadlení není úplně originální nápad. Ale podle mě krásný!
    Děkuji za zprostředkování a přeji hezký den, Marti. Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, ano i mě se nápad líbí, jen na jiné téma než je Ludmila a ano není nový. Měj pěknou a pohodovou sobotu.

      Vymazat
  7. Není snadné rozhodování u takovýchto záležitostí. Každý máme svoje představy, svoje vidění. Tento nápad se mi líbí, jen asi mnoha lidem jasný nebude.
    Hezkou sobotu, Marti!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ano můžu jen souhlasit s tím, co jsi napsala. Měj pohodovou sobotu.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.