pondělí 4. března 2019

kousek Mrtvého moře



Včera se u nás konala cestovatelská přednáška o Izraeli. 
Naše dcera dokáže o cestách vyprávět tak poutavě, že jsem říkala, že už by mohla psát knihy.
Vyprávěli a i poslouchali naši malí "izraelci".  Došlo ale i na fotbal, výrobu padáků pro dinosaury, takže děda, který to vše vymyslel, musel běhat neustále s dětmi do patra na terasu, protože odtud se přece musí pouštět padáky, ne? 
Alánek běhal v tátově bundě, protože nikomu se nechtělo pro jeho bundu do auta. 
Děti by už nejraději seděly venku na zemi, ale na to fakt včera ještě nebylo.








Dostali jsme dárek přímo od Mrtvého moře. Dva kusy velmi zdravé soli a dcera podotkla: mami, a dalo to docela práci něco najít, protože urazit kousek z těch velkých kusů soli fakt nemáš šanci.
V souvislosti se solí jsme se dozvěděli zajímavou věc.
Běžně nesmíte ze zemí vyvážet mušle, kameny, či cokoliv, co jste si nekoupili a je za to velká pokuta, pokud to u vás najdou.
V Izraeli je to naprosto obráceně. Převést můžete cokoliv, co jste si sami našli a při kontrole musíte přesně říct, kolik těch kamenů či čehokoliv jiného máte, aby bylo jasné, že vám tam nikdo nemohl nic podstrčit a musíte opravdu potvrdit, že nic z toho jste si nekoupili, ani vám to nikdo nedal, že jste si to skutečně třeba z toho moře vzali sami. 
No, mají svoje skutečnosti, tak se člověk ani těmto přísným pravidlům a nařízením nediví. 
Mami, proto jsem ti ani nepřivezla žádné koření. Žádné jsem nekoupila, musela bych dokazovat, že jsem si ho do pytlíků nabrala sama a ne že jsem si koupila u prodejce jeho už připravené.
Ze soli máme oba s mým mužem radost a je to krásný a originální dárek.

18 komentářů:

  1. Marti,

    krásný článek při pondělku 💐. Vidím, že se víkend povedl! Děti jsou boží a ty padáky super. Vidím, že se Pavel vrací do dětských let :).
    Moc pozdravuj a mějte se krásně!

    Adélka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Adélko, ano, užili jsme si to. A protože jsme si s Terezou dlouho nepovídaly a myslím, že jsme kamarádky, tak jsme se zašily do garáže a Pavlovi nic jiného nezbylo :-) Ale on pro všechna vnoučata vymýšlí různé akce, to víš, já jsem na tvorbu a vyprávění pohádek :-) Těšíme se, až přijedeš.

      Vymazat
  2. Marti, měli jste krásnou neděli s rodinou. Vyprávění o Izraeli bylo určitě zajímavé a moc se mi líbí krystaly soli. Jsou krásnou dekorací.
    Včera jsme byli u mladých a slavili jsme narozeniny Verunky, 27.2. jí byly čtyři roky a oslavu jsme nechali na neděli. Také to bylo moc prima.
    Měj se krásně. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, ty krystaly nejsou vlastně dekorace, i když jsou krásné. Jsou hlavně zdravé a sůl z Mrtvého moře obsahuje největší koncentraci minerálů. Zlepšuje dýchání a vylučuje silice, které zlepšují zdraví a navodí dobrou náladu. Jeden máme u sedačky v obýváku a druhý v ložnici. Měj krásné dny.

      Vymazat
  3. Hezkou neděli jste měli se vším všudy! Dárek jste dostali opravdu originální- to každý jen tak nemá!
    Měj se hezky!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, ano je to originální dárek, který potěší a ještě je zdravý. Měj pěkný den.

      Vymazat
  4. Jiný kraj... zajímavé, to jsem opravdu ještě neslyšela.
    Ta sůl je nádherná!
    Marti, měj hezký večer, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, ani já ne. Od Terezy se dozvím vždy něco zajímavého, co mě překvapí. Měj pěkné úterý.

      Vymazat
  5. Marti, krásně jsem si početla. Ta sůl se mi líbí.My máme lávové kameny z Tenerife.Měli jste určitě moc hezký den, vnoučátka jsou boží.Přeji pěkný večer.Martina

    OdpovědětVymazat
  6. Marti, krystaly soli jsou moc pěkné. S mámou jsme si kdysi přivezli solný krystal z Egypta, kde jsme byli na exkurzi v dílně, kde z ní vyrábějí sošky. Ani nevím, kde je mu konec - asi zůstal mámě

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, oni nejsou jenom krásné, ale i léčivé. Aspoň prý navozují dobrou náladu :-) Měj pěkný den.

      Vymazat
  7. Já bych se do Izraele ráda podívala příští jaro, tudíž děkuji za cenné informace :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blondýnko, myslela jsem si, že jsou ty informace pro někoho přínosem. Tereza si před cestou hodně načetla, ostatně jako vždy a to uděláš určitě i ty. Ale kdybys měla nějakou otázku, na kterou odpověď nenajdeš, ozvi se. Třeba Tereza bude vědět, když už to zažila.

      Vymazat
  8. Tak to je hodně zajímavé a pro mne by to byl asi ráj. Ráda sbírám kameny a loupím květiny :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vendy, taky mě překvapilo, že je tam vše jinak. Oni se bojí, aby turistům někdo něco nepodstrčil, mají zkušenosti, tak se chrání.

      Vymazat
  9. Ahoj Marti, tak to jsem vůbec nevěděla, že je Izrael tak ,,benevolentní''. Soli jsou moc originálním a hezký dárkem, když navíc zdraví prospěšné, tak super! <3

    Měj se krásně!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gábi, no on není benevolentní. Zase si nemůžeš odvést nic, co by sis koupila. Je to prostě jen jinak. Měj se krásně.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.