pátek 15. března 2019

mozek je sval

foto Sto plus jedna
Dnes vcelku aktuální téma. 
Občas sem kopíruju články, které jsem napsala pro noviny, když mám pocit, že mají přesah přes náš region a třeba se někdo rád dozví nějaké informace. Já se také ráda dozvídám něco nového, co neznám.
A přiznám se, že téma trénování paměti byla pro mě ještě před rokem velká neznámá. Jen ale do té doby, než jsem dělala rozhovor s trenérkou. A protože moje paměť po nehodě trénink potřebuje, bavily jsme se i o mně, co dělám a překvapilo mě, že jdu vlastně správným směrem naprosto přirozeně. A mozek se má prý trénovat od 25 let, není to tedy jen záležitost seniorů, jak se většina lidí domnívá a před časem i já. A pro ženy je to obzvlášť důležité po porodu na mateřské, aby se trochu rozbila stereotypní životní etapa. 
Byl to hodně zajímavý rozhovor, a když jsem psala ve středu článek, už jsem spoustu věcí mohla psát z patra. Včera článek vyšel, tak už může být i na blogu.
Tak dnes téma k Národnímu týdnu trénování paměti, který právě probíhá a třeba tam někdo z vás najde něco nového. A mě opětovné setkání s paní Adrianou, příjemným a pozitivním člověkem potěšilo.

Mozek je sval, který je nutné trénovat

Národní týden trénování paměti probíhá v tomto týdnu prostřednictvím akcí po celé republice a ve středu si jej připomněli v Cítově. Ukázkovou lekci trénování paměti s názvem Mozkový jogging si mohli zájemci vyzkoušet v kulturním domě pod vedením lektorky kurzu Adriany Rohde Kabele, která je certifikovanou trenérkou paměti III. stupně.


Trénování paměti udržuje svěží mysl a zlepšuje výkonnost mozku bez ohledu na věk a zdraví. Sama lektorka říká: „Mozek je sval, který je nutné trénovat. Netrénovaný mozek ochabuje“. Podle Adriany Rohde Kabele je důležité užívat si přítomnosti, nemyslet na budoucnost, ani příliš na minulost. Důležitá je vnímavost, pozorovat život, aby mozek neustrnul.
Středeční ukázková lekce měla téma Žena. Téma je vždy na lekcích vybrané tak, aby oslovilo větší okruh účastníků. „Osvědčilo se mi mít lekce vždy na nějaké téma: výtvarníci, politici, herci. Téma otevře v dlouhodobé paměti, kterou si představuji jako velkou řadu šuplíků, ten správný šuplík, ze kterého sfouknu prach a můžu jej zasunout zpět a otevřít další,“ vysvětluje lektorka Adriana.
Národní týden trénování paměti vyhlašuje každý rok Česká společnost pro trénování paměti a mozkový jogging v rámci celosvětové akce Týden uvědomění si mozku, který od roku 1996 pořádá organizace Dana Alliance for the Brain.
Cílem Národního týdne trénování paměti je přesvědčit nejen seniorskou populaci, že si ještě docela slušně pamatuje, když jí někdo poradí, jak na to. Trénování paměti je efektivní nástroj proti mentální deterioraci a zároveň rychlá cesta ke zvýšení sebevědomí. V loňském roce se konalo 388 přednášek, které navštívilo celkem 7 444 osob a byl to nejvyšší počet od roku 2005, kdy se národní týden uskutečnil poprvé. Na akcích se veřejnost dozvídá o výsledcích výzkumu mozku srozumitelnou formou. Akce jsou pořádány vědeckými institucemi, které se výzkumu mozku věnují, případně institucemi, které výsledky výzkumu aplikují v praxi.
Pravidelně se lekce trénování paměti pořádají dvakrát do měsíce vždy v pondělí v Masarykově kulturním domě v Mělníku. Otevřená lekce trénování paměti pro zájemce všech věkových kategorií vede Adriana Rohde Kabele, která hravou formou učí cvičit mozek. Na lekce není nutné se přihlašovat a ani připravovat. Vše probíhá v přátelské atmosféře bez hodnocení. Nejbližší lekce se uskuteční v pondělí 18. března v 16.30 hodin v hudebním sále Masarykova kulturního domu a je otevřena pro zájemce bez ohledu na věk.
Marta Dušková

Zdroj: https://melnicky.denik.cz/zpravy_region/mozek-je-sval-ktery-je-nutne-trenovat-20190314.html

Zdroj: https://melnicky.denik.cz/zpravy_region/mozek-je-sval-ktery-je-nutne-trenovat-20190314.html

Zdroj: https://melnicky.denik.cz/zpravy_region/mozek-je-sval-ktery-je-nutne-trenovat-20190314.html


Zdroj: https://melnicky.denik.cz/zpravy_region/mozek-je-sval-ktery-je-nutne-trenovat-20190314.html


Zdroj: https://melnicky.denik.cz/zpravy_region/mozek-je-sval-ktery-je-nutne-trenovat-20190314.html

Zdroj: https://melnicky.denik.cz/zpravy_region/mozek-je-sval-ktery-je-nutne-trenovat-20190314.html

5 komentářů:

  1. Trénování paměti je určitě důležité v každém věku. Sama jsem se o to zatím nijak nezajímala, ale myslím, že se takové kurzy dělají i u nás.
    Přeji hezký večer. Růža

    OdpovědětVymazat
  2. Já doufám, že paměť dostatečně trénuju na své čajové sbírce snahou zapamatovat si co nejvíc z těch 40 tisíc čajových přebalů, abych si z výměnných burz netahala exempláře, co už mám. Doufám, že to bude stačit, abych na stará kolena nezblbla :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Trénovanie mozgu je veľmi dôležité ... Priznám sa, že keď som bola na materskej, a to som bola mladá, ešte som nemala 25, som ku koncu už veľakrát hľadala správne slová v konverzácii s dospelými ... Mozog som zamestnávala čítaním kníh. Môj rečový prejav sa po nástupe do zamestnania upravil. Teraz sa stále niečomu venujem, mozog je neustále v činnosti, aktívny ... každodenné písanie, lúštenie krížoviek, hlavolamov, vyplnenie každého kvízu, na ktorý narazím. Myslím, že dobrým tréningom je aj spomínanie ... na mená spolužiakov zo základnej školy, na dom v ktorom sme žili ako deti, na jeho zariadenie. Je toľko vecí, ktorými môžeme mozog udržiavať aktívny ... Aktivity treba striedať a ešte je dôležité, nechať ten náš mysliaci sval oddýchnuť, dopriať mu dostatočne dlhý spánok. V tom mám rezervy ... Marti, pekný víkend ti prajem ... L.

    OdpovědětVymazat
  4. Marti, zajímavé, důležité! Snažím se, uvědomuji si, je to těžší než kdysi v mládí.
    Nedávno jsem bez mrknutí oka automaticky napsala jméno kolegyně za svobodny, a to je 12 vdaná... Trochu varování, abych za chvilku nebyla jako můj milovaný děda, který si pamatoval, co dělal ve 4 letech, ale nevěděl, co bylo k obědu :o)
    Marti, měj hezký den, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj holky, odpovídám najednou, protože bych se opakovala. A víte, co patří mezi nejdůležitější věci pro zdravý mozek? Trochu jsem se o tom zmínila, jen okrajově, tedy ne já, ale paní Adriana. Podle ní je nejdůležitější se zabývat maličkostmi, každý den pozorovat život a svět, kochat se květinami, koukat se do korun stromů, pozorovat ptáky, prostě nezapomínat na úplně malé drobnosti života. A musím říct, že všichni tady v tom našem malém blogovém "společenství" přesně tohle děláme. Mějte všichni pohodou sobotu plnou krásných maličkostí.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.