pátek 26. října 2018

no, a co???


Možná je to sebeklam, ale myslím si o sobě, že mám vkus. Několikrát jsem dostala i zpětnou vazbu, že je to pravda. Ale už si nevzpomínám od koho a v této chvíli se mi to zdá dost, ale opravdu dost důležité. Je ale fakt, že se tím extra nezabývám. Libí se mi to, tak co?
Jen na vánoce, které jsou samy o sobě kýčovité, aspoň podle mě, ulítávám a občas se zhlídnu v kýči. Rozbil se nám už stoletý etažér, tedy ne celý, ale jedno patro, který jsem koupila v Ikea. Je to sice věc, která nehraje moc často roli v našem životě, někdy na narozeniny a vždy na vánoce, ale já už si neumím představit vánoce bez tohoto kousku nádobí.
Vybírala jsem dlouho a mně se vždy líbí zaručeně to, co si fakt nemůžeme kvůli ceně dovolit. Vybírala jsem a vybírala, už jsem nechtěla Ikeu a ani sklo. Chtěla jsem něco jiného.
Vybrala jsem něco úplně jiného, než jsme dosud měli. Mám ráda jednoduché věci, ale přece jen jsem chtěla trochu toho kýče. Takže držák byl i na netu trochu kýčovitý, ale jednoduchý bílý porcelán přímo vybízel něčím tu jednoduchost narušit. Ovšem, jak se to někdy stane, zlatá vypadala na netu taková tmavě zlatá jako trochu starožitná
No a dorazila laciná zlatá.
Chtěla jsem to vrátit, ale zbytek se mi líbí.
Můj muž, který domů přitáhl trpaslíka na zahradu, který se s námi stěhuje, si dovolil říct, že je to kýč a podle něj hrozně drahej 😅  Trpaslík, který je synonymem pro kýč a je králem kýčů. Uznávám, že ten náš má ale příběh.
 Můj muž zná cenu jídla, protože nakupuje, ale jinak žije ještě v hluboké minulosti. 
Nepomlouvám ho, mám ho ráda, a tohle jsem mu řekla do očí, protože mě fakt maličko rozladil...
Nakonec moje máma má ráda kýče, ze kterých bych s prominutím nablila někdy vanu. 
Svět je ještě naprosto v pořádku. Každý podle svého.
Hranice mezi kýčem a uměním stejně určili lidé a je to někdy velmi tenká hranice. Takže tohle mě fakt netrápí. 
V mém věku, jestli mě vůbec něco trápí, či to stojí za trápení, je štěstí a radost mých dětí a zdraví mého muže a moje.
Nakonec zasedla rodinná rada, tentokrát ve dvou a etažér jsme si nechali.
Není tak hrozný, ne???
No, dobře, vytáhnu ho jen na vánoce. No tak jsem koupila kýč. Ve svém věku si to už můžu dovolit.
Jo ten hrneček s růžemi přišel jako překvapení s těmi talíři. 
Asi věděli, že zrovna tento druh nádobí měníme.

P.S. Připomínám. Dnes hra pro tři. Zítra losuju.



Jo a tady je ten původní třípatrový Ikea, nyní dvoupatrový s mými prý výbornými kokoskami.

28 komentářů:

  1. Marti, také už neřeším, co si kdo o mně myslí. Jinak bych asi nešla s klidem fotit panenky do parku nebo na dětské hřiště. A také mám ráda jednoduché věci.
    Etažér se mi líbí a ta zlatá mi hrozná nepřijde. Možná by šla patina nějakou barvou udělat.
    Jinak už u nás vypuklo předělávání kuchyně, tu hrůzu bych ti nepřála vidět. Něco jsme dali na půdu. Včera dovezli linku a pohovku. Ještě, že je linka v krabicích(dodělej doma) a pohovka taky na více částí, jinak nevím, kam bychom všechno dali. Můj muž nemohl v noci spát a ráno na mně vybafl, že se budu stěhovat. Ale jen o ulici výš, do bytu jeho rodičů, který je teď prázdný. Alespoň tam budu moct vařit a on si vždy doje na oběd. Je to stejný byt jako máme my, je je v přízemí. A není tam internet. Zkusím internet bez drátu, ale nevím, jestli se mi ho podaří zprovoznit. Beru si s sebou i pletení a když tak si Tvoje článečky přečtu dodatečně. Měj se moc hezky. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, já si tu hrůzu umím představit. My celý život něco předěláváme a budujeme. Je prima, že můžeš jít někam do klidu, to vymyslel tvůj muž hezky. Ale těš se, až to skončí, bude to krásné, nové a voňavé. Přiznávám, že mi budou chybět rána s tvým komentářem, ale na druhou stranu, možná si při té změně odpočineš. Měj se hezky.

      Vymazat
  2. Marti,
    já si o sobě myslím, že také celkem vkus mám .
    A mohu Tě uklidnit, tohle kýč rozhodně není !
    No tak dobře, ta zlatá je malinko laciná, ale ve výsledku to neruší :-)
    Moc se mi líbí, jak jsi na něj naaranžovala ovoce ;-)
    Myslím, že ho můžeš používat nejen o Vánocích a rodinných příležitostech .
    Krásný víkend!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilonko, děkuji. Uvažuji, že tu zlatou nahoře překryji stuhou či větvičkou hahahaha :-) I tobě krásný víkend.

      Vymazat
  3. Rozlišovat kýč/nekýč je zbytečná ztráta drahocenného času, kterou se ve svých životech ještě stále trápí hodně lidí. Rozlišovat líbí/nelíbí a co si myslí ostatní, na to kašlu, mi přijde mnohem pohodlnější a míň ubíjející. Když slyším slovo kýč, vždy si vzpomenu na byt své stařičké pratety, který stoprocentně naplňoval všechny aspekty tohoto pojmu - a já ten byt jako dítě milovala a dodnes na něj s láskou vzpomínám, protože byl prostě jiný a tetička si v něm dělala to, co jí se líbilo a díky tomu tam byla spokojená a šťastná, to bylo hlavní (bohužel ho před 2 lety někdo vykradl, takže už jej v původní podobě nikdy neuvidím).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Evko, i já si z dětství krásné kýče :-) Měj pěkný víkend.

      Vymazat
  4. Marti, já ti rozumím, pokud bys s tou zlatou měla mít problém, jsou tady spreje a udělej si barvičku podle svého.To víš, když už člověk má doma z dřívějška spoustu věcí, dokupuje potřebné věci k tomu a módní trendy nemůže respektovat. Já ve svých sedmdesáti přeci vše nevyvezu na skládku a nezačnu znova! Ale napadlo mě to!
    Jenže můžu vyskakovat jen do výše svého důchodu.
    Etažéry používej pořád a dělej si radost nějakým aranžmá po celý rok, nejen na svátky.
    Zdraví přes pole i přes Labe: Jiřina z N.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jiřinko, už jsem o barvě uvažovala, ale je to na jídlo, tak raději ne. Na změnu není nikdy pozdě. Mamka má letos úplně novou celou kuchyň a je jí 81 let.Jo já se módní mi trendy moc nezabývám. Říkám si, že když je to poslední móda, tak to už nemusím :-) Posílám pozdravy.

      Vymazat
  5. Marti, mě se ten etažér taky líbí.A myslím si že domov si má zvelebovat každý podle svého vkusu.Přeji krásný výkend .Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, my to máme s mým mužem jako hru. Většinu věcí vybírá společně a když se nám to nepovede, aspoň je čemu se smát :-) Měj krásný víkend.

      Vymazat
  6. Směju se, směju a klidně to napíšu ...ještě chvíli a počůrám se.
    Za mne vede ten i Ikei, ten zlatý, jak to napsat, ta zlatá je na mne moc brutus.
    Mám sousedku, to je pochodující kýč, dokáže se velice vkusně obléknout a pak na sebe navěsí půlku šperkovnice a já trpím. Vím, že dokáže pořídit skvělé kousky, které umlátí doplňky. Má krásnou zahradu s japonskými prvky, ovšem mezi tím i ty trpaslíky.
    Takže svět je veselý , hravý a hlavně, že jsme zdraví.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blondýnko, jen se směj hahahaha :-) Mě napadla otázka, co když bude hůř.. :-) Taky si pamatuji na takovou osobu ze svého okolí. Jednou mohla jít na molo a někdy měla na sobě roztrhané punčocháče.

      Vymazat
  7. Ahoj Marti, čím jsem starší, tím víc se mi líbí blýskavé věci a od té doby, kdy jsme v nějakém školním počítačovém programu objevily /my baby/ fotku našeho kostela a u toho popisek "kýč", vlastně ani nevím, co to slovo obnáší.
    Takže já bych na vršek etažéru ještě uvázala malou mašličku, a to by pak nebyl kýč, ale originál. :) No a hlavně ať je plný. Krásný víkend Ti přeje Marcela.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Marcelko, teď jsi na to narazila. Taky mám pocit, že se mi to občas děje a zaujmou mě blýskavé věci. No kostel kýč? Co na to říct. Nic. Měj se krásně.

      Vymazat
  8. Marti, já bych si s tím "tvým, novým kýčem" vůbec nelámala hlavu. Bude ti sloužit? Bude, a to je rozhodující. Za své peníze si můžeš koupit cokoliv. Zdraví Iwka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Iwko, já si hlavu nelámu, jen mi přišlo vtipné, že i já "estét" ulítnu :-) Měj se krásně.

      Vymazat
  9. Marti, tak to jsi neviděla můj etažér. To zlaté držátko mám stejné a navíc mám zdobené i ty talíře. A jako kýč to nevnímám. :) Používám ho jen na Vánoce. Ani nevím, proč ho jinak nevyndavám.....
    Měj prima dny. Petra

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Péti, jo ten jsem viděla taky a uvažovala jsem i o těch zdobených talířích, ale kýč to není. Jen ta zlatá barva :-) Měj pěkný víkend.

      Vymazat
  10. Marti, dobre si vybrala ... tá zlatá k Vianociam patrí ... Tiež ma rodičia viedli k dobrému vkusu, gýč u nás nenájdeš ... nepáči sa mi to, nemám to rada. Druhá vec je osobný pohľad a meniaca sa doba ... Ak dnes niekto za gýč považuje brúsené sklo, tak toho mám doma veľa ... Vydávala som sa v dobe, kedy sa krištáľ dával ako svadobný dar. Páči sa mi dodnes a stále ho aj používame ... vázy i poháre ...
    Maj príjemný víkend ... L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Laury, viď, taky jsem uvažovala takto. A broušené sklo není rozhodně kýč a naopak v Praze je ho všude plno. Já ho teda nemám moc ráda, ale za kýč ho nepovažuji. I tobě krásný víkend.

      Vymazat
  11. Já jsem etažéru nikdy nepřišla na chuť - ani na Vánoce mne ta patra nebaví. Jeden jsem kdysi dostala (jako svatební dar, takže už hodně kdysi;-)), chvíli jsem ho z "piety" používala, ale pak jsem ho poslala dál, protože jsem si řekla, že nemá cenu se do používání nutit, když mi nedělá radost.
    Pokud jde o ten tvůj, tak mi ta zlatá v kombinaci s tvarově zajímavými bílými talíři nijak nevadi.
    Hezký víkend

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, já ho mám ráda z důvodu, že šetří místo, ale každý to máme jinak. Krásný víkend a děkuji.

      Vymazat
  12. Kýč je když ?.....toť otázka. Někdo ve svém návrhu rozhodl takto zkrášlit příjemnou jednoduchost porcelánu. No a teď se to někomu líbí- proč ne, někomu až tolik ne. Pro někoho trochu podbízivé, pro jiného ne. Já myslím, že ho využiješ nejen o Vánocích. Trochu ho něčím dozdobíš a to Ty s tím problém nemáš a určitě nikdo nebude zkoumat, jestli ten držák je víc než zlatý. :-)
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, děkuji. Tvůj milý komentář mě přinutil k úsměvu. Problém není v tom, zda to bude někdo zkoumat. Problém je ve mně hahahaha, já ho budu zkoumat. No možná... Je furt složený na stole a už jsem si zvykla a ta zlatá, mě už tolik neirituje :-) Možná to dozdobím zlatými vánočními koulemi a bude :-) Moc ti děkuji ještě jednou a dnes si ponesu ten úsměv do celého dne.

      Vymazat
  13. Marti, obdivuji ty, kteří z fleku a bez kontextu onálepkují věci cedulkami kýč. Pro mě a jak koukám tak pro nikoho tady to až tak jednoznačné není! Ono třeba i tohle zlato časem chytne trochu patinu a nebo etažér prostě tak zarovnáš dobrotami, že si ho nikdo ani nevšimne.
    Měj hezkou neděli, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, už mě přestala ta zlatá iritovat :-) Měj taky pěknou neděli.

      Vymazat
  14. Marti, také sháním nějaký třípatrový podnos, ten Tvůj je moc hezký, ale ten zlatý držák se mi k nám nehodí. Viděla jsem bílý porcelán a dřevěný střed, ale byl jen dvoupatrový, tak uvidím, jestli nějaký seženu. Úplně ho nepotřebuji, jen se mi líbí. A tento se k vám hodí, do vaší galerie, tak proč ne.
    Přeji fajn neděli. D.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.