úterý 13. listopadu 2018

malá úvaha pro dnešní den


Pár krásných vět pro dnešní den. A ve slovenštině. 
Slovenštinu mám moc ráda a nejen proto, že jsem po mámě na půl Slovenka. 
Vzpomínám si kdysi na slovenské pondělky v televizi, které jsme všichni sledovali. A hlavně rozuměli. Dnešní generace se již tolik se slovenštinou nesetkává, takže jí tolik nerozumí. 
Já jsem četla i knihy ve slovenštině a moje asi první kniha ve čtrnácti letech byla Čachtická paní, vlastně jsem ji četla v originále, protože ji napsal Jožo Nižnánsky.
Někdy slova někoho jiného jsou v danou chvíli víc, než bych zplodila já. 
Nevím vlastně proč, citáty mám ráda, ale nejsem jejich ortodoxní fanda, ale v poslední době jsem přístupnější krásným nebo moudrým slovům někoho jiného. Ne že bych je snad vědomě vyhledávala, spíš si mě najdou samy. Někde na ně narazím a čtu. Většinou jsou to naprosto otrocky známé pravdy, které člověk zná, někdy se jimi i možná řídí. A proč mě oslovují? Vlastně nevím. 
Možná napsané mají pro mě větší váhu. 
Anebo prostě stárnu a mám víc času se zabývat filosofickými otázkami života.
Jo a do úsměvu se nutit nemusím. Patří ke mě přirozeně. Usmívám se pořád, i když je mi někdy mizerně. Tak hezky s úsměvem do nového dne.

Usmievam sa, aj keď sa veci nedaria. 
Usmievam sa, pretože to je najlepší spôsob, ako ich začať meniť. 
Usmievam sa, pretože nechcem, aby ľudia, ktorí ma milujú, mali o mňa strach.
Usmievam sa, pretože ma to robí silnejšou.
Usmievam sa, pretože srdce s nádejou vo vnútri, nemôže byť bez úsmevu.
Usmievam sa, pretože milujem usmievavých ľudí.
Usmievam sa, pretože žiadne obavy, či utrpenia nemajú právo na môj úsmev.
Usmievam sa, pretože ten, kto miluje život, vždy má dôvod na úsmev.
Usmievam sa, pretože existuje niekto, kto má rád môj úsmev a dokáže sa potom tiež usmievať.
Krásne ráno a deň plný úsmevov, priatelia,  .... Odin


Sú dni, keď sa ti nechce nič robiť a dokonca ani pohnúť sa.
Sú dni, keď sa cítiš unavený zo všetkého a z ničoho.
Sú dni, keď pochybuješ o veciach, ľuďoch a dokonca aj o sebe.
Sú dni, keď sa cítiš pohlcovaný každou vecou, ktorá sa okolo teba deje.
Ale nič z tohoto netrvá večne.
Niektoré dni sú len zlé dni, to je všetko .... Odin


Jedného dňa premýšľajúc nad životom som sa ho opýtala: ,,Prečo nie si vždy fér?"
A on mi usmiaty odpovedal: ,,Z času na čas sú veci, ktoré sa ti zdajú nespravodlivé. Ale vedz, že v správny čas spoznáš ich zmysel." .... Raffaela Frese

16 komentářů:

  1. Marti, myslím, že pro naši generaci není problém slovenštině rozumět. Byla součástí našeho života, měla jsem ráda pondělky, kdy bývala v televizi slovenská inscenace. A ve slovenštině jsem také četla, měla jsem ráda detektivky 3X....., možná si na ně budeš pamatovat. Představ si, že se slovenština líbí i našemu malému vnoučkovi. Přála bych si, aby si mladí rozuměli, aby pro ně slovenština nebyla cizí řečí. Dodnes mi přijde divné, že na Slovensko jezdíme už do ciziny, je mi líto, že jsme se rozdělili.
    Přeji Ti krásné odpoledne s úsměvem na tváři. Růža

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Růži, ano ty detektivky 3x s jsem četla taky. Já mám na Slovensku velkou část rodiny. Měj krásný den.

      Vymazat
  2. Marti, já slovenštinu mám moc ráda.Je taková krásně měkká k zulíbání.Prostě ji mám ráda.Martina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Martinko, ano, je hodně malebná. Čeština je proti ní dost tvrdá. Měj se pěkně.

      Vymazat
  3. Veľmi ma hnevalo, keď české rozprávky u nás dabovali do slovenčiny ... vraj aby deti rozumeli ... V poslednej dobe sa to už nestáva ... a čuduj sa svete, deti rozprávkam rozumejú ... :) Ja tiež s češtinou nemám žiadny problém ... čítam knihy, pozerám filmy, seriály, mimochodom, tie milujem ... (Prístav, Modrý kód, Dáma a Král ... a mnohé iné) Sme veľmi príbuzné národy a nemali by sme sa rozdelením odcudzovať, ale zbližovať ... Marti, ďakujem za tvoj dnešný príspevok, aj pekné komentáre nado mnou ... Majte sa tam v Čechách hesky ... :) L.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Laury, máš pravdu a já jsem se nikdy neodcizila, vnímám nás pořád jako pospolu a navíc mám velkou část rodiny u vás. Tak se měj na Slovensku hezky.

      Vymazat
  4. Ráda jsem si přečetla něco malého k zamyšlení. A slovenština nevadila - jsem ještě generace odchovaná na pondělních slovenských televizních inscenacích a některých seriálech nadabovaný ve slovenštině (mů oblíbený Dempsey a Makepeacová). A ve slovenštině vycházelo i víc detektivek s Perry Masonem, které byly jeden čas moje oblíbené...
    Hezký den

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Stáni, i já jsem četla Perry Masona ve slovenštině :-) Měj hezké dny.

      Vymazat
  5. Taky vzpomínám na slovenské pondělky. Bývaly to bezvadné inscenace.Slovenština mi -nám nedělala problém a vlastně ani teď nedělá. Je to taková příjemná řeč.
    Hezký den, Maarti!
    Hanka

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hani, i pro mě a občas mňa to nútí aj tak hovoriť :-) Maj sa velmi pekne.

      Vymazat
  6. S moravskou rodinou v zádech, s maďarsko - slovenskými předky je mi jazyk blízký, měkký a lahodný pro ucho.

    OdpovědětVymazat
  7. Ano, i já vzpomínám na slovenské pondělky a do Prahy jezdím na slovenské herce, kteří tam hrají divadlo (Lasica, Huba, Kňažko, Vašáryová...).
    Děkuji, Marti!
    Posílám pozdravy, Helena

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helenko, i já jsem některé slovenské herce viděla hrát a vyjmenovala jsi teda opravdu jména pánů herců! Měj pěkný den.

      Vymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.