úterý 27. září 2022

hravé téma

Hravých témat moc není a to nejen v současné době, ale myslím, že vůbec. Hravé, nedůležité, odpočinkové téma, o kterém by se mi chtělo psát. Tato témata by měla nabídnout trochu změnu oproti každodenním problémům.
Nedávno jsem narazila na překvapivou informaci. 
Víte, že smajlíci, které běžně používáme téměř všichni v neformální komunikaci, jsou s námi už 40 let?
Mě to tedy velmi překvapilo, myslela bych si, že je to tak desetiletí. 
Zaujalo mě to a napsala jsem článek, kdy byl použit první smajlík a za jakým účelem. Pro mě je to zkratka, která vyjadřuje můj pocit v komunikaci, třeba na facebooku ji používám hodně často. 
Je to rychlovka a nemusím nic sáhodlouze vysvětlovat a popisovat. Tak snad vás bude dnešní téma bavit, jako bavilo mě, když jsem jej psala. Nebo možná bavilo jen mě. Mějte pohodový den.


Víte, že smajlíci jsou s námi už 40 let?
Marta Dušková

Smajlíci neodmyslitelně patří do běžné komunikace a není to novodobá záležitost, jak by se mohlo zdát. Malý obrázek, který vyjadřuje pocit či náladu, je součástí textu.

První smajlík se narodil již v roce 1982 pod rukou amerického profesora Scotta Fahlmana, který chtěl v textu emailové zprávy odlišit vážnou myšlenku od nadsázky. Spojil tedy dvojtečku, pomlčku a pravou závorku a vznikl 🙂“. V tom samém emailu použil profesor i opačnou závorku a vznikl smajlík spojený se smutkem či zklamáním.

Podle některých zdrojů smajlíka vypodobnil jako žlutý kruh s lidskou tváří výtvarník Harvey Ball již v roce 1963 jako součást kampaně pro pojišťovací společnost. Cílem kampaně bylo motivovat zaměstnance k lepší morálce a pracovní kázni.

V běžné komunikaci se začaly používat smajlíci až v roce 2001, kdy Scott Fahlman navrhl textovou podobu smajlíků pro radu informatiků univerzity. Od té doby se používání rozšířilo a textová podoba prakticky vymizela. Počítače, tablety a telefony ji automaticky přepisují a zobrazují nakreslenou tvář.

Smajlíci zkrátka vyjadřují náladu, pocity, emoce, postoj, nebo jen zvýrazňují použitá slova.

Nejpopulárnější smajlík je smějící se se slzami.

Přehled nejpoužívanějších emoji:

smajlík (emoji)

popis smajlíku

smajlíci význam

😀😃😄

smějící se smajlík

radost, spokojenost nebo pobavení

😁😆

rozzářený smajlík s širokým úsměvem

velké pobavení a smích od ucha k uchu

😅

smějící se obličej s kapkou potu

nervozita nebo mírné pousmání

😂🤣

vysmátý smajlík válející se smíchy

extrémní pobavení nad určitou situací

☺️😊🙂

spokojený a usmívající se smajlík

spokojenost nebo dobrá nálada

🙃

převrácený obličej

snaha vyjádřit ironii

😉

mrkající smajlík

mrkání na druhou osobu

😗😙😚😘

smajlík posílající pusu a srdíčko

vyjádření náklonosti nebo lásky

😍🥰

zamilovaný smajlík

vyjádření zamilovanosti

😋😛😝

smajlík s vyplazeným jazykem

chuť nebo šibalství

😜🤪

bláznivý smajlík

bláznivá nebo šílená nálada

🤨🧐

podezřívavý nebo zamyšlený smajlík

podezření nebo snaha prokouknout myšlenky druhého

😞😕☹️

smutný smajlík

smutná nebo pochmurná nálada

😢😭

brečící smajlík

brečení a „nálada pod psa“

😤😡😠

naštvaný smajlík

naštvanost

😈👿

smajlík s ďábelskou myšlenkou

ďábelské nebo nemravné myšlenky

😴

ospalý smajlík

únava

🤤

slintající smajlík

chuť na něco a sbíhání slin

🤧🤢🤮🤒

nemocný smajlík

nemoc nebo špatný zdravotní stav

🙀

udivený kočičí obličej

šok nebo překvapení

👏

tleskající ruce

potlesk

👎👍

palec dolů a nahoru

souhlas nebo nesouhlas

👋

mávající ruka na pozdrav

pozdrav

🤟

gesto „miluji tě“

pozdrav všech rockerů a metalistů

🙏

sepnuté prosící ruce

sepnuté ruce s prosbou

🙅‍♂️🙅‍♀️

gesto nesouhlasu

nesouhlas s určitou situací nebo názorem

🙇‍♀️🙇

klanějící se osoba

poklona

🙆‍♀️🙆‍♂️

gesto souhlasu

souhlas s určitou situací nebo názorem

🤷‍♂️🤷‍♀️

osoba nechápavě krčí rameny

nechápavé pokrčení rameny

🙈🙉

opice se zakrytýma očima a ušima

situace, kdy se autor stydí

❤️🧡💜

srdce

vyznání lásky nebo náklonosti

💔

zlomené srdce

vyznání nešťastné nebo neopětované lásky

♈️♌️♋️

příklady znamení zvěrokruhu

znamení zvěrokruhu


Slovo redaktorky

Některé internetové weby upozorňují na špatné používání smajlíků, protože neznáme jejich pravý význam. Ale není to jedno?! Je to hra, která oživuje komunikaci psanou a myslím, že není nutné jí dávat větší význam, než skutečně má. Aspoň já to tak cítím a pro zábavu jsem psala i tento článek. Není nutné mu přikládat větší význam. Je to jen informace o něčem, co do našeho běžného života patří. Navíc smajlík můžete použít i jako součást hesla, což bude znamenat větší zabezpečení pro vaše přihlášení. A všimli jste si, že v článcích v médiích se nikdy smajlíky nepoužívají? No, neměly by, prostě tam nepatří.
Tento článek je pro mě jediná výjimka 😂.

6 komentářů:

  1. Marti, to je krásný článek jako vždy a zajímavé téma. Smajlíky také používám, ale netušila jsem, kdy vznikly. Děkuji za toto téma, při kterém jsem se dozvěděla jak vlastně vznikly. Přeji ti krásný a pohodový den. 🤗👍🌹😂🥇

    OdpovědětVymazat
  2. Taky jsem docela překvapená, že smajlíci mají už 40tiletou existenci. Taky je občas používám.
    Klidný den !
    Hanka

    OdpovědětVymazat
  3. Marti, smajlíky používám, ale u všech jsme nevěděla co znamenají. Tedy většinu poznám, ale některé opravdu ani netuším. Díky tabulce jsem o něco moudřejší. :o)
    Pa D.

    OdpovědětVymazat
  4. Já používám jen pár základních smajlíků - ani ne všechny z této tabulky.
    Hezký den, Marti

    OdpovědětVymazat
  5. Jsem na tom jako dámy přede mnou - používám je, ale význam všech opravdu neznám.
    Marti, měj hezký sváteční den. Helena

    OdpovědětVymazat
  6. Vija
    I já používán pár základních, a že jejich existence je tak dlouhá jsem vůbec netušila.
    Marti, měj hezké dny. J.

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za návštěvu a za milé komentáře, které mi zde zanecháváte. Díky za váš čas.