rozhovor se zajímavou osobností. Už jsme spolu rozhovor dělali v roce 2021, ale osobně jsme se poznali až teď. V covidu nebylo možné se setkávat. Rozhovor už vyšel před dvěma týdny, ale protože přesahuje náš region, dávám jej i na blog. Třeba vás bude zajímat tato velmi kreativní osobnost, se kterou jsem si povídala v kavárně, proto ta úvodní fotka (jen venku jsme nebyli). Na fotky v případě zájmu se prosím podívejte u článku Petr Raist Šťastný: Focení mě nabíjí energií… (kanalem.com)Mějte pohodový den. Já dnes "letím" na kontrolu do Prahy.
Petr Raist Šťastný: Focení mě
nabíjí energií…
Marta Dušková
Dnes si povídám s Petrem
Raistem Šťastným, grafickým designérem a grafikem, tvůrcem
videomappingových projektů. Představovat tohoto mělnického rodáka asi není
nutné. Při vyslovení jeho jména si člověk uvědomí, že se s jeho kreativní
prací setkává v mělnickém regionu často, a nejen jeho street art oživuje
město.
Petře, obligátní otázka, jaký
byl Váš rok 2023?
Byl skvělý. Já tedy úplně
nebilancuju, nemám to tak. Pracovně se uskutečnily zajímavé projekty, vrátily
se projekty, které jsme kvůli covidu nedělali. Jedním z posledních byl na
konci roku Svátek světla v Brně. Tento projekt tvoříme s kamarády
architekty, kteří se zabývají hlavně světlem, pro brněnskou hvězdárnu. Projekt
je směrován na slunovrat, který je trochu mýtický, ale i astronomický a snažíme
se světlem prosvítit tmu. Je to nejdelší noc v roce a nějakým způsobem tam
vystupují i temné bytosti, takže se snažíme vizuálním zážitkem je trochu
odehnat. Je to pro hvězdárnu, tak cílem je, aby to bylo trochu naučné. Jednou
jsme dělali i stroj času, kdy jsme se vrátili zpátky jako na začátek času
vesmíru a byla to nádherná věc. Teď jsme se zaměřili na polární záři, chtěli
jsme Brňákům umožnit vidět polární záři. První část události bylo povídání o
hvězdárně a druhá část povídání o polární záři, jak se technicky tvoří. Poté
jsme se přesunuli do reálných záběrů polární záře a vytvořili jsme její simulaci.
Museli jsme si trochu vymýšlet, ale to nás právě baví. Jedná se o abstrakci,
nemusíme být úplně reální či výukoví. Brňákům jsme připravili zážitek být
uprostřed polární záře. Základem byla velká konstrukce, obrovský čtverec 16x16
metrů, který byl potažen speciální síťovinou, na kterou se promítaly animace a do
prostoru jsme použili umělý kouř, takže atmosféra byla dokonalá. Lidé mohli
kolem sebe vidět létající malinké kousíčky polární záře. Podobné zážitky jsme pro
Brno připravovali každý rok až do covidu a teď jsme se k tomu vrátili po
přestávce opět s nadšením pracovat na takové krásné věci.
To byl tedy velký projekt.
Ano, byl. Polární záře nebyla
tak náročná na práci, nebyl tam žádný velký příběh, kde musí člověk vytvořit
postavy, musí je nějak animovat. Tady jsme se zabývali jenom vizualizací
polární záře, ale taky jsme na tom strávili hromadu času. Do Brna jezdím každý
rok i na vánoční trhy, oni sami mají heslo, že v Brně jsou druhé nejlepší
Vánoce na světě. Víte, kde jsou ty první? U vás doma. Mají je opravdu nádherné,
takže konec roku si vždycky zpříjemňuju tímhle zážitkem bez ohledu na to, jaký
jsem měl rok. Brno je zajímavé a mám rád gastro a tam je spoustu zajímavých
podniků. Podle mě to tam žije víc než v Praze. Do Brna zkrátka jezdím na
dovolenou a prozkoumávám Moravu. A abych se vrátil zpátky k práci, vloni
jsem se objevil v městě Orlová, což je nad Ostravou. Orlová je město,
které bylo vyhlášeno v nějakých anketách jako nejhorší město k životu
v České republice. Nové vedení města chce pomalu měnit ráz města. A přáli
si přes budovu videomapping.
Město se nějakým způsobem
dostalo až ke mně. Jel jsem tam podívat, jak ta budova vypadá a nasát
atmosféru. Ano, město je trochu depresivní, jak jsou všude paneláky, dřív
aspirovalo na to být centrem školství, byly tam zajímavé univerzity, ale
všechno vzalo za své, když se tam našlo uhlí. Všechno se propadlo, byl tam i
zámek, ten je pryč. Takže bylo celkem těžké dolovat z města něco
zajímavého do budoucnosti. Byl tam vlastně dlouhý příběh, ne o lidech, ale o
městě. Tak na tom jsem pracoval poměrně hodně dlouho. Pouštělo se to na
nasvícený stromeček, takže to mělo vánoční atmosféru.
Na tomto projektu jste
pracoval sám?
V podstatě ano. Byla tam
styčná firma, která oslovila město, byla vlastně takovým prostředníkem mezi
finálním městem a mnou a dali mi volnou ruku. Někdy je to tak, že klient má nějakou
představu, má připravené podklady a třeba i hudbu. Já na tom pak stavím. Tady
to bylo tak, že my chceme ztvárnit vizi a je to na tobě jak. Já jsem vybíral
hudbu, musel jsem ji správně namíchat, napsat scénář.
Není to lepší, když člověk
nemá žádné mantinely? Není svobodnější? Mně se to zdá lepší.
Do určitý míry jo. Ale
v tom tvořivém světě, když nemáte hranice, tak můžete vlastně všechno a
možná najednou nevíte, kudy se vydat.
To je asi pravda.
A ještě jedna věc. Bez hranic nevidíte
ten konec. Když jsou nějaké mantinely, je to často naopak dobré. Řeknete si, jo
to je ta cesta. Myslím, že mi to pomáhá být tak dobrý, tak si často ty
mantinely hledám. Víc to nakopne kreativitu. Například mám jen dvě barvy. Když
budu mít všechny, tak udělám mega obraz. Ale když mám jen dvě barvy, musím
přemýšlet, jak to kombinovat a co bude důležité a většinou vám to umožní se
soustředit na to důležité.
Možná pak člověk víc přemýšlí.
Přesně tak. A víc to dokáže
promyslet do hloubky a dál dopředu, a tak vlastně mít mantinely hodně pomáhá. I
tady v tom projektu byl trochu mantinel, měl jsem vzbudit hrdost lidí na
jejich město, a ještě to podtrhnout hudbou. Vlastně tady je mantinelem už navržená
budova, tím je člověk limitován. Tady máte okno, tady balkón a najednou
s tím musíte pracovat. Nemůžete tam například dát animaci běh tygra, byl
by na tom domě „rozbitý“. Nějaký mantinel tam tedy byl.
Na kterou tu kreativní práci
jste nejvíc pyšný? Která Vám přinesla největší radost?
Určitě Orlová, to byl hodně
zajímavý projekt. Bohužel jsem nemohl být na tom promítání, výsledek jsem viděl
jenom ze záznamu. No a projekt Svátek světla, ten je časově nejblíž. Přes ten
rok toho bylo hodně, spolupracuju s městem na Mělnickém vinobraní, kde
dělám propagaci a animace. Hlavní stage má kolem sebe bránu, aby to vypadalo
pěkně a nemělo to kolem sebe jen ty trubky. Na loňském vinobraní jsem vytvořil
animaci, která se zabývala kapalinou či vínem a dopadlo to velmi dobře. Opět na
omezujícím prostoru, žádné velké plátno, ale poměrně úzká brána.
Fotografování, přepokládám, je
Vaše záliba. Není to jako práce. Kdy na to berete čas?
Je to pro mě hobby a obrovský
relax. Když vím, že ten den budu mít spoustu práce třeba na nějakém
videomappingu, kde člověk musí hodně přemýšlet, a je krásné ráno a svítí
sluníčko, tak jak potřebuju, tak si vyrazím ráno na hodinu na Kokořínsko.
Jasně, že se člověk unaví chozením nebo hledáním nějakého záběru, ale nabije mě
to vnitřní energií a ty fotky pak jsou taky nabité energií. To je něco, co
dělám hrozně rád a udělám si na to čas, aby mi to dodalo energii potom pracovat
až do noci. Je to nejen hobby, ale pro mě i zdroj energie. A už to začíná i
trochu přecházet do nějaké komerční fáze a lidé se mi ozývají, že by chtěli
konkrétní fotku. A jsem rád, že mě oslovila akční skupina Vyhlídky, kteří se
zabývají Kokořínskem a požádali mě o fotky mělnických vinic. To bylo skvělé
pohybovat se po vinicích a hledat zajímavý záběr, čekat na západ slunce.
Nafotil jsem spoustu fotek, nakonec jsem vybral dvacet, se kterými budou
Vyhlídky pracovat a používat na nějaké svoje materiály. A to mě taky vlastně
inspirovalo k tomu vytvořit ze svých fotek vlastní kalendář pro rok 2024.
Hovoříme o kreativní práci.
Děláte jenom kreativní práci nebo třeba něco běžnějšího jako tvorba webových
stránek či log?
Ano, dělám, ale i tam se
snažím promítnout nějakou kreativitu, i do toho loga. Kreativita je vždy na
prvním místě. Když mám nějakou práci, která přestává být kreativní a je to
rutina, tak se to snažím zautomatizovat nebo to poslat někomu dalšímu, kterému
tahle zakázka třeba pomůže. Mám i klienty, pro které dělám třeba reklamní
bannery, které nejsou moc o kreativitě, ale snažím se dělat projekty, aby mě
trochu zajímaly a nějaká kreativita tam byla. Mám dost práce, takže si z
nabídek můžu vybírat, jestli do toho půjdu nebo ne.
Dáváte si novoroční
předsevzetí?
Ne, předsevzetí si nedávám,
ale přece jen jsem dospěl letos k rozhodnutí změnit šatník, a to se děje právě
teď. Změna od nápisů na trikách k něčemu řekněme serióznějšímu. No, a
chystám se na výročí 750 let města od první zmínky. Akcí se plánuje hodně, jsem
v kulturní komisi Mělníka, tak už se tímto tématem zabýváme od minulého
roku, stejně jako třeba vinobraním. Připravujeme webové stránky, kde bude
přehled akcí právě k tomuto výročí. Připravuju panely, které by byly
instalovány po městě, na téma život obyčejného člověka ve městě zaměřené do
minulosti. Třeba panel na nějakém rohu v centru připomene služtičku, která
tudy chodila nakupovat nebo třeba měla rande. Nic dalšího zatím prozrazovat
nebudu, ale je na co se těšit.
Děkuji za příjemný rozhovor a
přeji hodně dalších kreativních nápadů.
Foto archiv Petr Raist Šťastný
Další informace o práci a životě Petra je možné si přečíst
v rozhovoru tady Petr
Raist Šťastný: "Rád přispívám ke kulturnímu životu ve městě"
(kanalem.com).
Ráda jsem si rozhovor přečetla. Opravdu kreativní člověk.
OdpovědětVymazatHezký den, Marti !
Hanka
Marti, kultury není nikdy dost. Jiřina z N.
OdpovědětVymazatMarti, díky za zajímavý rozhovor i odkaz na článek na blogu kanalem.com - ráda jsem si početla.
OdpovědětVymazatHezký den